kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۲۴۸
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۳
مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران:

توان نیروگاه‌های برق آبی کشور 15 درصد افزایش یافت

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: توان نیروگاه‌های برق آبی کشور 15 درصد افزایش یافته است.
محمد حاج‌رسولی‌ها در ارومیه افزود: استفاده از توان ظرفیت نیروگاه‌های برق آبی از برنامه‌های امسال وزارت نیرو بود که اجرا و تولید و توزیع برق را در کشور به خوبی مدیریت کرد.
وی گفت: این افزایش تولید و مدیریت در استفاده بهینه از توان نیروگاه‌های برق آبی در کشور موجب شد تا با وارد مدار ساختن این ظرفیت، امسال با وجود افزایش گرمای هوا در بیشتر مناطق کشور و در پیک بار مصرف در این فصل با هیچ‌گونه کمبودی انرژی برق مواجه نشویم.
وی با اشاره به وضع آب سدهای کشور، میزان ورودی آب به مخازن این سدها را امسال 30 میلیارد متر مکعب اعلام کرد و افزود: این میزان در مقایسه با پارسال 6 درصد کاهش نشان می‌دهد.
حاج‌رسولی گفت: میانگین نزولات جوی امسال در کشور نیز به 216 میلیمتر رسید که نسبت به متوسط درازمدت 9 درصد و نسبت به پارسال 7 درصد کاهش یافته است.
مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با بیان اینکه پراکنش میزان بارندگی‌ها در کشور یکسان نبود گفت: از مجموع 6 حوضه آبریز اصلی در کشور، حوضه آبریز دریاچه ارومیه شامل استان‌های کردستان و آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی با 32 درصد، شاهد بیشترین کاهش بود و این میزان کاهش در بقیه حوضه‌ها نیز بین 6 تا 11 درصد گزارش شده است.
حاج رسولی‌ها افزود: به لحاظ استانی نیز استان‌های سمنان، تهران و خراسان رضوی در کشور با بیشترین مشکل کم‌آبی امسال مواجه هستند به طوری که سمنان با 35، تهران با 32 و خراسان رضوی با 30 درصد کاهش بارندگی در مقایسه با پارسال روبه‌رو هستند.
وی افزود: هم‌اکنون آب آشامیدنی مورد نیاز 22 مرکز استان و 120 شهر کوچک و بزرگ دیگر از محل آب‌های ذخیره شده در پشت سدها تامین می‌شود.
حاج رسولی‌ها در زمینه تامین آب آشامیدنی شهر تهران نیز گفت: با وجود کاهش 19 درصدی ذخایر آب در پشت سدهای تهران تاکنون مشکلی در تامین آب شهروندان تهرانی به وجود نیامده است.
وی بحث جیره‌بندی را در تهران منتفی دانست و افزود: هرچند که نگرانی‌هایی در زمینه تامین آب آشامیدنی در نیمه دوم سال وجود دارد اما در صورت بارش نزولات آسمانی مشکلی در این زمینه به وجود نخواهد آمد و در غیر این صورت پیش‌بینی شده است تا کمبود آب از چاه‌ها تامین شود.