kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۲۳۴۴
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۴
در جلسه کمیته مالی سنا

گزینه پیشنهادی بایدن برای معاونت وزارت خزانه‌داری بر اجرای سخت‌گیرانه تحریم‌ها علیه ایران تأکید کرد

گزینه پیشنهادی رئیس‌جمهور آمریکا برای معاونت وزارت خزانه‌داری در جلسه کمیته مالی سنا بر تعهد خود برای اجرای سخت‌گیرانه تحریم‌های واشنگتن علیه ایران تأکید کرد.


سرویس سیاسی-

والی ادیمو، گزینه پیشنهادی «جو بایدن» برای معاونت وزارت خزانه‌داری آمریکا بر تعهد خود برای اجرای سخت‌گیرانه تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران، روسیه و کشورهای دیگر تأکید کرد.
بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، ادیمو در پاسخ به سؤالات اعضای کمیته مالی سنا، با تکرار مواضع دیگر مقام‌های عالی‌رتبه دولت بایدن در قبال ایران، جمهوری اسلامی را به عدم پایبندی به تعهدات برجامی متهم کرد و گفت تنها زمانی باید تحریم‌ها علیه ایران کاهش یاید که این کشور مجدداً تعهداتش را در قبال توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ از سربگیرد.
ادیمو با تأکید بر لزوم پیشبرد تقابل با جمهوری اسلامی ایران در منطقه تأکید کرد که در صورتیکه بعنوان معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا تأیید شود، با هرگونه تلاش ایران برای دور زدن تحریم‌ها مقابله خواهد کرد.
وی با تکرار اتهامات قبلی مقام‌های آمریکایی علیه جمهوری اسلامی ایران مدعی شد: «حمایت ایران از تروریسم نگرانی بسیار جدی است و اگر تأیید شوم، با دیگر همکاران خود در خزانه‌داری برای نظارت نزدیک (بر فعالیت‌های ایران در منطقه) همکاری می‌کنم و با هر ابزار موجود به دنبال ایجاد اخلال در این حمایت هستیم».
کمیته مالی سنا امروز(چهارشنبه) درخصوص تأیید نامزدی ادیمو رأی‌گیری می‌کند و طی هفته‌های آینده، مجلس سنا، درخصوص تأیید نامزدی وی رأی‌گیری نهایی را انجام می‌دهد.
تروئیکای اروپا در تلاش برای پخت و پز قطعنامه‌ علیه ایران
پیش از برگزاری نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که از روز دوشنبه ۱۱ اسفند ماه به صورت مجازی در حال برگزاری است، اخباری در رسانه‌ها منتشر شد مبنی بر اینکه سه کشور اروپایی عضو برجام (انگلیس، آلمان و فرانسه) با حمایت آمریکا در حال تهیه قطعنامه‌ای پیشنهادی علیه ایران به شورای حکام هستند.
خبرگزاری رویترز در این خصوص اعلام کرد که علیرغم هشدارهای ایران و روسیه، تروئیکای اروپایی به دنبال تصویب قطعنامه علیه ایران هستند و خبرگزاری فرانسه هم نوشت که این قطعنامه که مورد حمایت آمریکا نیز هست، احتمالا روز جمعه ۱۵ اسفند ماه به رأی گذاشته ‌شود.
خبرگزاری فرانسه در این خصوص عنوان کرد که قطعنامه مزبور ممکن است تفاهم اخیر حاصل‌ شده بین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و سازمان انرژی اتمی برای حفظ برخی از بازرسی‌های این نهاد بین‌المللی در ایران را از ریل خارج کند.
آن‌گونه که خبرگزاری فرانسه ادعا کرده در این سند از تصمیم تهران برای توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی ابراز نگرانی شده و از ایران خواسته شده به سرعت تعهداتش را اجرایی کند.
رویترز همچنین نوشت که سه کشور اروپایی عضو برجام در نشست روز دوشنبه شورای حکام پیش‌نویس این قطعنامه را در بین اعضا پخش کرده‌اند.
به گزارش فارس، تلاش‌ها برای صدور قطعنامه علیه ایران در حالی صورت می‌گیرد که چندی پیش بلومبرگ گزارش داده بود که دولت آمریکا از کشورهای دیگر خواسته از قطعنامه‌ای که از ایران بابت تشدید فعالیت‌های هسته‌ای این کشور انتقاد می‌کند، حمایت کنند. براساس این گزارش، دیپلمات‌های آمریکا پنجشنبه هفته گذشته  سندی را توزیع کردند که در آن گلایه‌های واشنگتن درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران فهرست شده و از ایران خواسته شده با بازرسان آژانس کاملاً همکاری کند.
تلاش برای صدور قطعنامه در حالی صورت می‌گیرد که جمهوری اسلامی ایران پنجم اسفند ماه سال جاری و در راستای اجرای ماده ششم قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» نظارت‌های فراپادمانی و اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کرد.
دلالی فرانسه ادامه دارد
فرانسه روز دوشنبه اعلام کرد که از خودداری ایران برای شرکت در گفت‌وگوهای غیررسمی با کشورهای اروپایی و آمریکا در راستای احیای توافق هسته‌ای 2015 متاسف شده است.
به گزارش خبرگزاری رویترز، فرانسه تایید کرد که همچنان به اقدام در راستای یافتن راه‌حلی برای این بن‌بست ادامه می‌دهد.
روزنامه آمریکایی «وال‌استریت ژورنال» شامگاه یکشنبه در گزارشی به نقل از دیپلمات‌های ارشد گزارش داد ایران پیشنهاد اتحادیه اروپا برای گفت‌‌وگوی مستقیم با آمریکا درباره برجام را رد کرده است.
فرانسه در کنار انگلیس، آلمان و آمریکا جزو بدهکارهای برجام است. دولت فرانسه به‌جای دلالی برای آمریکا در جهت پیاده سازی سیاست‌های زیاده خواهانه واشنگتن، لازم است که به تعهدات برجامی خود عمل کرده و بدهی خود به ایران را تسویه کند.
بازی با دیپلماسی، بدون لغو تحریم‌ها
ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با ادعای اینکه دیپلماسی، مؤثرترین روش برای جلوگیری از رسیدن ایران به توانمندی اتمی است، مدعی شد بهترین مکان برای صحبت درباره پرونده هسته‌ای ایران، مسیر ۵+۱ است.
جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید نیز در نشست خبری گفت: اجازه بدهید ابتدا بگویم که از پاسخ ایران ناامید شدیم. ما کماکان آماده ورود مجدد به دیپلماسی معنادار برای پایبندی هر دو طرف به تعهدات هستیم و در تمام سطوح با شریکان ۱+۵ درباره بهترین روش رایزنی خواهیم کرد.
 مقامات آمریکایی و اروپایی طوری وانمود می‌کنند که گویی آنها به تمامی تعهدات برجامی خود عمل کرده‌اند و این ایران بوده که در برجام عهدشکنی کرده و حالا باید با دیپلماسی، به اجرای کامل تعهدات خود بازگردد. طرف غربی به هیچ عنوان از وظیفه خود مبنی بر لغو تحریم‌ها سخن نمی‌گوید.
مسئله اصلی در برجام، نه بازگشت ایران به تعهدات، بلکه لغو تحریم‌ها توسط آمریکا و پایبندی کامل اروپا به تعهدات برجامی
خود است.
مخالفت روسیه
منابع مطلع گفته‌اند قطعنامه پیشنهادی آمریکا احتمالاً جمعه به رأی گذاشته می‌شود و مورد حمایت اروپا قرار دارد.
در نسخه‌ای از این سند که به رویت خبرگزاری فرانسه رسیده «از تصمیم ایران برای توقف اجرای» برخی تعهدات مربوط به بازرسی‌ها ابراز نگرانی شده و از ایران خواسته شده به سرعت این تعهدات را اجرایی کند.
منبع مورد استناد خبرگزاری فرانسه مدعی شده که این قطعنامه به تصویب خواهد رسید. این قطعنامه در صورت تصویب، دومین قطعنامه‌ای خواهد بود که طی ۸ سال گذشته علیه ایران در شورای حکام آژانس تصویب می‌شود. نخستین قطعنامه در ماه ژوئن به تصویب رسید.
روسیه مخالفت خودش را با چنین قطعنامه‌ای اعلام کرده است. «میخائیل اولیانوف»، نماینده روسیه در آژانس اتمی گفته چنین اقدامی «یک خطای محاسباتی نافرجام» خواهد بود.
میک والاس، نماینده پارلمان اروپا از کشور جمهوری ایرلند با بیان اینکه آمریکا از ابزار تحریم به‌عنوان سلاحی علیه کشورهایی استفاده می‌کند که در برابر آن تسلیم نمی‌شوند، گفت این تحریم‌ها مصداق تروریسم اقتصادی است.