kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۲۲۹۲
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۰
مدیرعامل هلدینگ ‌تراکتورسازی تبریز:

اروپایی‌ها برای خرید قطعات‌تراکتور ایران التماس می‌کنند

مدیرعامل هلدینگ‌ تراکتورسازی تبریز گفت:‌ کشورهای اروپایی گفتند تعهد نمی‌دهیم تا چند سال دیگر قطعه به شما بدهیم اما مهندسان ما کاری کردند همان کشورها التماس می‌کنند به ما قطعه بفروشید.

ابوالفتح ابراهیمی‌در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس با بیان اینکه ‌تراکتورهای ارزان در دنیا طالب زیادی دارد، افزود: در هلند‌تراکتور ما را که نصف قیمت بازار آنها بود،‌ترجیح می‌دادند. موتورسازان به کشورهای یوگسلاوی سابق و قطعه‌سازان به کشورهای دیگر صادر می‌کنند. در واقع‌تراکتور ایران به 40 کشور جهان صادر می‌شود؛ یعنی قطعات ریخته‌گری و موتور علاوه‌بر‌ تراکتور به کشورهای دیگر صادر می‌کنیم. معادل 660 میلیارد تومان هم ارزآوری صادرات‌تراکتور بود.
وی در پاسخ به اینکه چرا قیمت‌تراکتورهای ایران ارزان‌تر است؟ تأکید کرد: همه قطعات‌تراکتور را خودمان تولید می‌کنیم و در همه نقاط کشور و حتی در روستاهای دور افتاده هم قطعات وجود دارد و تهیه آنها راحت‌تر و کم‌هزینه است.
مدیرعامل هلدینگ ‌تراکتورسازی تبریز ادامه داد:‌ تراکتور 90 درصد داخلی‌سازی شده اما 10 درصد برخی قطعات مانند تایر وارداتی است و این در تمام دنیا رایج است که برخی قطعات غیرمرتبط را از شرکت‌های دیگر تامین یا وارد می‌کنند.
ابراهیمی ‌درباره تأثیر تحریم بر تولیدات کارخانه ‌تراکتورسازی گفت: کاملاً اثر گذاشت؛ به این شکل که تولیدات ما را بیشتر کرد. زمانی که جواب سربالا از تأمین‌کنندگان اروپایی شنیدیم، مهندسان ایرانی تصمیم گرفتند هر طور شده تولید را در داخل انجام بدهند.
وی ادامه داد: کشورهای اروپایی گفتند، پول به‌حساب ما واریز کنید اما تعهد نمی‌‌‌دهیم تا چند سال دیگر قطعه به شما بدهیم. به‌خاطر تحریم شاید امکان بازگشت پول هم نباشد. پس از این مهندسان ما دست به کار شدند تا جایی که بعدا همان کشورها التماس کردند، به ما قطعه بفروشیدکه به‌دلیل کیفیت و قیمت مناسب بود. کشورهایی نظیر ایتالیا و آلمان و‌ ترکیه بودند. قطعات ‌تراکتور را حتی به هلند هم فرستادیم. مهندسان ما علاوه‌بر مدل‌های خارجی، روی فناوری‌های پیشرفته هم کار کردند.