kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۲۲۹۰
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۰
بر اساس آمار رئیس ‌بانک مرکزی

وام ودیعه مسکن به کمتر از ۱۰ درصد مستأجران نیازمند رسید

در حالیکه دو میلیون و 200 هزار خانوار مستاجر، نیازمند وام ودیعه مسکن هستند، رئیس‌کل بانک مرکزی از پرداخت ۲۱۵ هزار فقره از این وام خبر داد.



به گزارش خبرگزاری تسنیم، اول مردادماه امسال حسن روحانی رئیس‌جمهوری در جلسه هیئت دولت با‌اشاره به طرح پرداخت وام ودیعه مسکن به مستاجران گفته بود: آنهایی که دارای حقوق ثابت هستند و همچنین برای خانواده‌هایی که تحت حمایت هستند در تهران برای اجاره‌ای که می‌کنند 50 میلیون تومان می‌توانند از بانک پول بگیرند. این مبلغ در شهرهای بزرگ 30 میلیون تومان و در شهرهای کوچک 15 میلیون تومان است.
وی افزود: این مبالغ برای مدت یک‌ساله اجاره نامه است و مستاجران سود 13 درصد را به صورت ماهانه به بانک پرداخت می‌کنند و پس از پایان موعد اجاره نامه مستاجران باید اصل پول را به بانک برگردانند.
سه روز پس از اظهارات رئیس‌جمهور، وزارت راه و شهرسازی ثبت‌نام برای وام ودیعه مسکن را آغاز کرد. ششم مرداد ماه، پروانه اصلانی؛ مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه با اعلام این‌که 2.2 میلیون خانوار مستاجر نیازمند کمک و حمایت دولت در ایام کرونا هستند، گفته بود: در این مرحله به 900 هزار خانوار مستاجر وام ودیعه مسکن پرداخت می‌شود.
رئیس‌کل بانک مرکزی دیروز در خبری که روابط عمومی این بانک آن‌را منتشر کرده، آخرین آمار مربوط به پرداخت وام ودیعه مسکن را اعلام کرده است.
عبدالناصر همتی با بیان اینکه نظام بانکی کشور از ابتدای سال جاری تاکنون 75 هزار میلیارد تومان تسهیلات بابت مساعدت به آسیب‌دیدگان از شیوع ویروس کرونا درنظر گرفته است، گفت: بانک‌ها در این شرایط سخت تمام مساعی خود را برای ارایه کمک به مردم به کار بستند. وی افزود: در این راستا 384 هزار فقره تسهیلات معادل 9 هزار میلیارد تومان به واحدهای اقتصادی آسیب دیده از کرونا، 215 هزار فقره وام کمک ودیعه مسکن معادل 4500 میلیارد تومان و همچنین 28 هزار و 500 میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه به سرپرستان خانوار یارانه بگیر پرداخت شده است؛ لذا بانک‌ها در سال جاری نقش خود را در کمک به دولت و مردم به خوبی ایفا کرده‌اند.
گفتنی است، پرداخت وام ودیعه مسکن تا پایان ماه جاری تمدید شده و طی هفت ماه اخیر فقط 23 و هشت دهم درصد از هدف برنامه اعلام شده برای حمایت از مستأجران محقق شده است و کمتر از 10 درصد مستاجران نیازمند این وام را گرفتند.