kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۲۲۴
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۶

داعش و جبهه النصره در فهرست تحریم سازمان ملل قرار گرفتند

شورای امنیت سازمان ملل با صدور قطعنامه‌ای، «داعش» و «جبهه النصره» را گروه‌های تروریستی اعلام و حامیان آنها را به تحریم تهدید کرد.
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، شورای امنیت سازمان ملل جمعه با اجماع آرا، قطعنامه‌ای را علیه داعش و جبهه النصره تصویب کرد. براساس قطعنامه مذکور، این دو گروه که در عراق و سوریه فعال هستند، جزو گروه‌های تروریستی به شمار می‌روند و شش نفر از رهبران آنها تحت تحریم‌های خاص قرارمی‌گیرند. قطعنامه فوق همه کسانی که از این تروریست‌ها حمایت می‌کنند را نیز تهدید به تحریم کرد. کارشناسان سیاسی می‌پرسند آیا آمریکا رژیم سعودی، قطر و ترکیه را که از حامیان تروریست‌های داعش هستند را تحریم خواهد کرد؟
در قطعنامه روز جمعه اسامی شش نفرکه در معرض ممنوعیت مسافرت بین‌المللی، مسدودسازی سرمایه و تحریم تسلیحاتی قرار خواهند گرفت، اعلام شده است،‌از جمله این افراد «ابومحمد العدنانی» سخنگوی داعش است. العدنانی ملیت عراقی دارد و از سوی کارشناسان سازمان ملل به عنوان یکی از با نفوذترین سران داعش و نزدیک به «ابوبکر البغدادی» خلیفه و رهبر آن شناخته شده است.
قطعنامه شورای امنیت از ا قدامات تروریستی داعش و ایدئولوژی به شدت افراط گرایانه‌اش، نقض نظام یافته و گسترده حقوق بشر و قوانین بین‌المللی از سوی این گروه ابراز تأسف کرده و آن را به شدیدترین نحو ممکن محکوم کرده است.
شورای امنیت همچنین «سعید عارف» یک افسر سابق ارتش الجزایر که در سال 2013 از حبس خانگی در فرانسه گریخت و به «جبهه النصره» پیوست را در لیست سیاه خود قرار داده است.
مبنای قطعنامه، فصل هفتم منشور سازمان ملل است که رعایت آن را از سوی کشورهای عضو سازمان ملل از نظر حقوقی الزام‌آور ساخته و به شورای امنیت اختیار می‌دهد تصمیم‌هایی در مورد تحریم‌های اقتصادی یا اعمال زور اتخاذ کند.
با این حال، قطعنامه اجازه استفاده از نیروی نظامی برای برخورد با شورشیان را نمی‌دهد.
این سومین قطعنامه سازمان ملل در مورد گروه تروریستی داعش است که از 10 ژوئن (20 خرداد) عملیات تروریستی خود را در شمال عراق آغاز کرده است.
دولت سوریه از این قطعنامه شورای امنیت استقبال کرد. در همین حال، «هوشیار زیباری» وزیر خارجه عراق گفت، کشورهای مخالف سوریه، عامل قدرت گرفتن داعش هستند. به گفته وی، اکنون کنترل داعش از دست این کشورها خارج شده است.
در عرصه میدانی نیز به نظر می‌رسد که کشورهای غربی قصد دارند داعش را مهار کنند؛ به عنوان مثال، ایالات متحده به عنوان یک کشور حامی داعش در سوریه، طی 48 ساعت اخیر دوبار به کاروان‌های داعش در جنوب شهر «سنجار» در شمال عراق و حومه سد موصل حمله و شماری از خودروهای آنان را منهدم کردند. آمریکا همچنین قصد دارد حملاتی را علیه مواضع داعش در اطراف بغداد انجام دهد. این خبری است که «جان کربی» سخنگوی پنتاگون دیروز آن را اعلام کرده است.
اما، داعش به جنایات خود در شمال عراق همچنان ادامه می‌دهد؛ به گفته «دوناتلا رورا» مشاور ارشد بحران عفو بین‌الملل، عناصر داعش صدها زن و کودک را در استان نینوا ربوده و تنها 300 مرد را در شرق شهر سنجار اعدام کرده‌اند. در منطقه «قیروان» شورشیان داعش با ورود به روستایی، 81 مرد وابسته به فرقه ایزدی را اعدام کردند و 180 تن از زنان این روستا را نیز ربودند. این خبر را زیباری وزیر خارجه عراق اعلام کرد.
قدیمی‌ترین مسجد منطقه «جلولا» در شمال عراق هم به دست عناصر داعش تخریب و مؤذن آن اعدام شد.
به گفته شاهدان عینی، شش تن از افراد پلیس محلی روستای «سید احمد» در شمال جلولا توسط داعش اعدام شدند.
سایر رویدادها
* دولت آلمان به آوارگان عراقی 24 میلیون یورو کمک کرد.
* روزنامه آمریکایی «ورلد تریبیون» حمایت مالی و تسلیحاتی برخی کشورهای غربی از داعش را فاش کرد.
* انتشار تصویری از نمایش پرچم داعش مقابل کاخ سفید، باعث سردرگمی و هراس سرویس‌های امنیتی آمریکایی شد.