kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۲۲۳
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۲
در آستانه دور تازه مذکرات قاهره منتشر شد

توافقنامه احتمالی آتش‌بس دائمی میان مقاومت و صهیونیست‌ها

روزنامه مصری «الشروق» در آستانه دور تازه مذاکرات هیئت فلسطینی و اسرائيلی بر سر آتش‌بس دائمی، 11 بند توافق‌ نهایی احتمالی را منتشر کرده است.
به عقیده ناظران سیاسی منطقه، رژيم صهیونیستی که در نتیجه حمله موشکی مقاومت از هر طرف تحت فشار قرار گرفته در نظر دارد با پذیرش شروط گرو‌های فلسطینی به آتش‌بس دائمی تن دهد.
اکثر مقامات سیاسی - نظامی اسرائيل و تحلیلگران سیاسی معتقدند که تل‌آویو در جنگ اخیر غزه همانند جنگ‌های گذشته تحقیر شده است.
به گزارش خبرگزاری فارس، روزنامه مصری «الشروق» 11 بند توافق نهایی آتش‌بس نوار غزه به شرح ذیل منتشر کرده است:
1- «اسرائيل» از تمام حملات زمینی، دریایی و هوایی خود دست بردارد و متعهد شود هیچ‌گونه عملیات زمینی علیه غزه با هدف قرار شهروندان انجام نمی‌دهد.
2- تمام گروه‌های فلسطینی از حملات زمینی، هوایی و دریایی خود و ساخت تونل‌ها در خارج از مرزهای غزه و به سمت «اراضی اسرائيلی» دست بردارند و متعهد شوند هیچ‌گونه حمله موشکی علیه اسرائيل و شهروندان نخواهد داشت.
3- بازگشایی گذرگاه‌ها میان اسرائیل و غزه به نحوی که به پایان محاصره منجر شود و عبور و  مرور و نقل و انتقال افراد، کالاها، ابزارهای بازسازی غزه میان کرانه باختری و غزه و بالعکس را طبق توافقات مقامات اسرائیلی و فلسطینی فراهم کند.
4- هماهنگی مقامات اسرائيلی با تشکیلات خودگردان در موضوعات مالی متعلق به غزه.
5- لغو منطقه حائل در شمال و شرق غزه و استقرار نیروهای امنیتی تابع تشکیلات خودگردان از اول ژانویه 2015، و عملیات لغو دو مرحله صورت گیرد در مرحله اول 300 متر به 100 متر در 1‍8 نوامبر 2014 کاهش یابد و در مرحله دوم نیروهای تشکیلات خودگردان مستقر شوند.
6- آزادی صید و کار در آب‌های منطقه‌ای غزه در فاصله 6 مایلی و این مسافت به تدریج افزایش یابد تا کمتر از 12 مایل نباشد و این امر با هماهنگی تشکیلات خودگردان و اسرائیل صورت گیرد.
7- کمک مقامات اسرائیلی به مقامات تشکیلات در بازسازی زیرساخت‌های اساسی آسیب دیده در نوار غزه و فراهم کردن احتیاجات یک زندگی با کرامت برای آوارگان، ارائه پشتیبانی پزشکی برای معالجه مجروحان و اعزام مجروحانی که نیاز به کمک‌های پزشکی به خارج از نوار غزه را دارند و سرعت بخشیدن به واردات کمک‌های انسانی به نوار غزه.
8- هماهنگی تشکیلات خودگردان با مقامات اسرائیلی و سازمان‌های بین‌المللی برای فراهم‌سازی مواد اساسی بازسازی غزه بر اساس مدت زمانی محدود، تا اینکه آوارگان هر چه زودتر به خانه‌های خود بازگردند.
9- درخواست مصر از جامعه بین‌الملل برای ارائه کمک‌های انسانی و مالی فوری به نوار غزه تا هر چه زودتر و در فرصت زمانی معین بازسازی شود.
10- پس از اینکه آتش‌بس اجرایی شد و زندگی عادی به نوار غزه بازگشت، گفت‌وگوهای غیرمستقیم میان 2 طرف در قاهره پس از یک ماه از تاریخ توافق از سر گرفته شود و در آن جلسات در مورد تبادل اسرا و اجساد بحث شود.
11- موضوع ساخت بندر و فرودگاه در نوار غزه بر اساس توافق «اسلو» و توافق‌های امضا شده میان طرفین است.
غزه فعلا و پس از توافق دو طرف در آتش‌بسی 120 ساعته که از روز پنجشنبه آغاز شده به سر می‌برد و قرار است برای توافق در مورد آتش‌بس دائمی دو طرف جلسات دیگری داشته باشند. این مذاکرات از امروز از سر گرفته می‌شود.