kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۲۱۹
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۸

کاهش تعرفه پروفیل «یوپی‌وی‌سی» ضربه دولت به تولید داخلی است

نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان پروفیل یو پی وی سی در و پنجره ایران گفت: پس از یک هفته از فروش مواد اولیه پتروشیمی به نرخ ارز آزاد در بورس، تعرفه واردات پروفیل یوپی‌وی‌سی نیز به یک دوم کاهش یافته که این اقدامی ضدتولید است.
محمود صداقت در نشست خبری خود با خبرنگاران گفت: پس از یک هفته از فروش مواد اولیه پتروشیمی به نرخ ارز آزاد در بورس، تعرفه واردات پروفیل یو پی وی سی نیز به یک دوم کاهش یافت و در فاصله یک هفته شاهد اجرای دو رویه ضد تولید در کشور بوده‌ایم.
نایب رئیس انجمن تولید کنندگان پروفیل یو پی وی سی در و پنجره ایران افزود: دولت نه تنها در اتخاذ این تصمیم هیچگونه مشورت استعلامی از این تشکل بعمل نیاورده، بلکه با کاهش یکباره تعرفه نوعی بلاتکلیفی و سردرگمی را در بین تولیدکنندگان داخلی این محصول به وجود آورده است.
وی با بیان اینکه این تصمیم غیر کارشناسی به نوعی تخلف آشکار دولت از قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار نیز محسوب می‌شود، تصریح کرد: دولت مکلف است در مراحل بررسی موضوعات مربوط به محیط کسب و کار برای اصلاح و تدوین مقررات و آیین‌نامه‌ها، نظر کتبی اتاقها و آن دسته از تشکلهای ذیربطی که عضو اتاقها نیستند، اعم از کارفرمایی و کارگری را درخواست و بررسی کند و هر گاه لازم دید آنان را به جلسات تصمیم‌گیری دعوت نماید.
صداقت با اشاره به اینکه انتظار می‌رفت دولت قبل از اتخاذ چنین تصمیمی مطالعات کارشناسی دقیق‌تری انجام دهد، خاطرنشان کرد: در ماده سه همین قانون به صراحت تأکید شده که دستگاههای اجرائی مکلفند هنگام تدوین یا اصلاح مقررات، ‌بخشنامه‌ها و رویه‌های اجرائی، نظر تشکلهای اقتصادی ذی‌ربط را استعلام کنند و مورد توجه قرار دهند.
مدیر عامل شرکت ویستا بست گفت: این در حالی است که طی 22 ماه گذشته فعالان این صنعت در راستای همسویی با سیاست‌های اقتصادی و جلوگیری از افزایش تورم هیچگونه افزایش قیمتی را در تولیدات خود لحاظ نکرده‌اند اما در مقابل همواره شاهد افزایش قیمت مواد اولیه و سایر هزینه‌های تولید بوده‌اند.
وی با بیان اینکه از حدود یک ماه گذشته ملاک محاسبه مواد پتروشیمی در بورس ارز آزاد است یعنی به نرخ میدان فردوسی و چهار راه استانبول تهران، گفت: اگر این نرخ رسمی است پس چگونه است که محاسبه سود بازرگانی در گمرکات کشور براساس نرخ ارز مبادله‌ای صورت می‌گیرد.
به گفته صداقت، زمانی که با پافشاری انجمن تولیدکنندگان پروفیل یو پی وی سی تعرفه واردات از 10 به 30 درصد رسید در آن زمان ارز 1200 تومان بود و ارز مرجع و مبادله‌ای در کار نبود.
وی با اشاره به اینکه از یک سال گذشته ارز مبادله‌ای برای واردات مطرح شده است، تصریح کرد: از همان زمان باید نرخ محاسبات گمرکات کشور بر مبنای ارز مبادله‌ای می‌شد در حالی که دو ماه است این اتفاق افتاده است و باید بگویم سر تولید کنندگان پروفیل یو.پی.وی.سی کلاه گشادی رفته است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از نظام پولی و بانکی کشور گفت: بدهی 9 میلیارد تومانی یکی از همکاران بنده به سیستم بانکی کشور هم اکنون به 200 میلیارد تومان رسیده، آیا این افزایش حاصل «نزول مرکب» نیست.
در همین حال محمد جواد اقدامیان، عضو انجمن تولیدکنندگان پروفیل یوپی‌وی‌سی نیز اعلام کرد: سرمایه‌گذاری 150میلیون یورویی این صنعت توسط 39 واحد تولیدی تنها با 30 درصد ظرفیت فعال است.
وی افزود: موضوع کاهش تعرفه‌های واردات این کالا در حالی مطرح شده که در حال حاضر توان توسعه ظرفیت تولید این واحدها تا دو برابر وجود دارد و ضرورتی برای خروج ارز جهت تأمین نیاز داخلی وجود ندارد.
اقدامیان با بیان اینکه طی سالهای گذشته به دلیل رکود حاکم بر فضای تولید بسیاری از تولید کنندگان با انباشت بدهی به بانک‌ها مواجه شده‌اند، افزود: با این وجود و در حالی که ظرفیت‌های تولید بیش از دو برابر نیاز داخلی است، اما روند صدور بی‌رویه مجوزهای تولید پروفیل همچنان مشاهده می‌شود که در کنار کاهش تعرفه‌های واردات، خطر بزرگ برای این صنعت به شمار می‌رود.
وی گفت: از طرفی مواد اولیه این صنعت در بورس کالا با نرخ ارز آزاد و محاسبه تعرفه گمرکی با نرخ ارز مرجع صورت می‌گیرد و با کاهش یکباره تعرفه‌ها از 30 به 15 درصد باید شاهد حذف تدریجی تولید کنندگان داخلی این صنعت باشیم.
اقدامیان افزود: بنابراین پرداخت تسهیلات به واحدهای در حال تأسیس پروفیل یوپی‌وی‌سی به معنای شروع معوقات جدید بانکی خواهد بود و این در حالی است که بانک‌ها می‌توانند تسهیلات اعطایی جهت ورود ماشین‌آلات را به سمت تأمین نقدینگی و سرمایه در گردش واحدهای موجود هدایت کرده و با فعال‌سازی ظرفیت‌ها به روند کاهش معوقات بانکی کمک کنند.
وی تصریح کرد: تولیدکنندگان پروفیل یوپی‌وی‌سی آمادگی دارند تا در راستای تحقق شعار اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی و با بهره‌گیری از توان داخلی همراه با دولت در راستای خروج از رکود حرکت کنند.