kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۲۰۵۷
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۸
فؤاد حسین در سفر به تهران تاکید کرد

اجازه سوءاستفاده از اتفاقات عراق برای برهم زدن روابط عالی با ایران را نخواهیم داد

دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: ایران و دیگر کشورهای ضد تروریسم اجازه نخواهند داد تروریسم تکفیری وابسته، بار دیگر در منطقه احیاء شود.

فؤاد حسین، وزیر خارجه عراق که دیروز شنبه جهت انجام سفری یک‌روزه وارد تهران شد، با حضور در وزارت امور خارجه کشورمان با محمدجواد ظریف همتای ایرانی خود دیدار و رایزنی کرد.
این مقام ارشد عراقی پیش از دیدار با ظریف با علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران نیز رایزنی و گفت‌وگو کرد.
دریابان علی شمخانی در دیدار با وزیر خارجه عراق با ‌اشاره به تحرکات اخیر آمریکا در عراق، تأخیر در اجرای قانون مصوب مجلس این کشور مبنی بر خروج نیروهای نظامی بیگانه از عراق را موجب افزایش تنش و تصاعد بحران در منطقه دانست.
در این دیدار شمخانی بر ضرورت همکاری و تشریک‌مساعی کشورهای منطقه برای کاهش تنش و انجام گفت‌وگوهای سازنده برای فروکش کردن بحران‌های موجود تأکید کرد و افزود: آرامش و امنیت امروز عراق حاصل اقتدار مرجعیت، تدبیر دولتمردان و مجاهدت حماسی نیروهای مسلح و گروه‌های مقاومت مردمی است و باید از آن حراست شود.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان با بیان اینکه اقدامات اخیر آمریکا برای تقویت و توسعه فعالیت‌های تروریستی داعش در منطقه و حمله وحشیانه به نیروهای ضد تروریستی مقاومت، آغاز دور جدیدی از تروریسم سازمان‌یافته است؛ تصریح کرد: ایران و دیگر کشورهای ضد تروریسم اجازه نخواهند داد تروریسم تکفیری وابسته، بار دیگر در منطقه احیاء شود.
شمخانی همچنین با ‌اشاره به وضعیت اسفبار مردم مظلوم یمن که نوعی نسل‌کشی را تداعی می‌کند؛ آمادگی کشورمان را برای همکاری در پایان دادن به جنگ ۴ ساله در این کشور اعلام کرد.
فؤاد حسین: به‌زودی روند پرداخت بدهی‌های عراق به ایران آغاز می‌شود
در این دیدار فؤاد حسین وزیر خارجه عراق نیز با ارائه گزارشی از تحولات سیاسی و امنیتی اخیر در عراق اظهار کرد: امنیت و ثبات زیرساخت توسعه اقتصادی و رفاه است و برای کشوری، چون عراق که سال‌ها درگیر مبارزه با تروریسم و ناامنی بوده برقراری امنیت اولین اولویت محسوب می‌شود.
وی با ‌اشاره به توافقات انجام‌شده میان مسئولان دو کشور برای تأدیه بدهی عراق به ایران که به دلیل تحریم‌های خارجی به تعویق افتاده است، گفت: با تلاش مستمر حوزه‌های مالی و بانکی و دستگاه‌های اقتصادی ایران و عراق برخی از موانع مهم برداشته شده و به‌زودی بر اساس مدل مورد توافق دو کشور روند پرداخت بدهی‌ها آغاز می‌شود.
وزیر امور خارجه عراق در دیدار با محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان نیز ضمن اعلام آمادگی کشورش برای تسهیل دسترسی ایران به وجوه خود در این کشور، تصریح کرد: اطمینان می‌دهم بغداد اجازه سوءاستفاده از اتفاقات عراق برای برهم زدن روابط عالی دو کشور را نخواهد داد.
ظریف نیز در این دیدار اقدام خطرناک آمریکا در حمله به نیروهای عراقی در مناطق مرزی عراق و سوریه را محکوم کرد و این حملات غیرقانونی را  نقض حاکمیت کشور برشمرد.
گفتنی است در این دیدار تحولات منطقه‌ای نیز مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت.