kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۲۰۲
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۹:۰۴

توصیه‌هایی برای در امان ماندن از وسوسه شیطان

در مطلب پیش رو که از فارس انتخاب شده نظرات علمائی چون مرحوم حاج اسماعیل دولابی، شیخ عبدالقائم شوشتری و آیت‌الله سید محمدحسین طهرانی با محوریت موضوع «شیطان» و راهکارهای مقابله با آن بیان شده است.
حاج اسماعیل دولابی
خداوند متعال «شیطان» را هم برای تکامل انسان قرار داده است تا ناخالص‌ها را از بهشت دور و خالص‌ها را به بهشت داخل کند.
به شما بشارت می‌دهم که می‌توان بر شیطان غالب شد: «إِنَّ کَیْدَ الشَّیْطانِ کانَ ضَعیفاً».
کسی که در کارهایش «بسم‌الله» بگوید شیطان از او غافل می‌شود و او می‌تواند به راه خود ادامه دهد. وقتی وجود خودش «بسم‌الله» شود اجنه و شیاطین از او فرار می‌کنند. گرچه شیطان از خدا تا روز قیامت عمر تقاضا کرد ولی خداوند به او فرمود تا «إِلى‏ یَوْمِ الْوَقْتِ الْمَعْلُومِ» به تو مهلت دادم، از کجا که آن وقت معلوم یک ساعت بعد نبوده است؟ شاید شیطان اصلاً نابود شده باشد بنابراین از شیطان حرف نزن و از خوبان حرف بزن.
حاج شیخ عبدالقائم شوشتری
منظور از «وَ مِنْ شَرِّ حاسِدٍ إِذا حَسَدَ» شیطان است، شیطان کاری با مردم و مسلمانانی که خداجو هستند ندارد با جویندگان آخرت هم کاری ندارد با من و شما کار دارد و تا خون ما را نریزد و ما را گمراه و بیچاره نکند ول کن نیست.او با خداجویان کار ندارد پس پیوسته باید به خدای متعال پناه برد.
این دشمن به قدری خطرناک است که به جنگ انبیا و ائمه اطهار علیهم‌السلام رفته و در هیچ کجا پیروز نشده است ولی این قدر در خودش قدرت می دید که حتی به سوی آنها هم رفته است.
استعاذه را بیشتر کنید ،ما دشمن بسیار خطرناک داریم و او موجودی است هنرمند و همه کاره، همه فن به نام ابلیس! این دشمن:
اول: از عمر طولانی برخوردار شده است.
دوم: عالم اجنه را درک کرده، نقاط ضعف و قدرت آن را می‌داند.
سوم: در عالم بالا با ملائکه بوده است.
چهارم: با بشر بوده و با تمام زیر و بم او آشناست
و پنجم اینکه: قسم یاد کرده که بشر را گمراه کند مگر مخلَصین.
از این رو هر وقت شیطان وسوسه‌تان کرد و نتوانستید حریف نفس بشوید، هفت مرتبه بگویید:
«بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ لا حَوْلَ وَلا قُوَّةَ اِلاّ بِاللَّهِ الْعَلِىِّ الْعَظیمِ»
در احادیث آمده است که وقتی این ذکر را بگویید هفت ملک به کمک شما می‌آیند و آنها را دفع می‌کنند؛ من تجربه کرده‌ام که وقتی انسان «بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ لا حَوْلَ وَلا قُوَّةَ اِلاّ بِاللَّهِ الْعَلِىِّ الْعَظیمِ» را می‌خواند احساس قوت می‌کند.
مسئله ابلیس و شیاطین که دشمن‌های نامرئی‌ هستند مسئله مهمی است و هیچ راهی بهتر از پناهندگی به خدا نیست به همین دلیل به چند استعاذه اشاره می‌کنیم:
1-مداومت به معوذتین؛ سوره‌های ناس و فلق هرچند روزانه یک مرتبه.
2-مداومت به آیات سوره اعراف، آیات 53، 54 و 55 روزانه یک مرتبه.
3-دعاهای 8، 10 و 17 صحیفه سجادیه به شرط توجه به محتوای دعا، گاهی یک مرتبه هنگامی که حال مناجات داشته باشید بخوانید.
علامه سید محمدحسین طهرانی
طبق آیات قرآن کریم، «شیطان»  در عالم خلقت و تکوین اثری ندارد. در حقیقت او یک مأمور الهی برای بازرسی و تشخیص خوب از بد، نیک از زشت، سعید از شقی و بهشتی از جهنمی است تا انسان در این دنیا که عالم تکلیف است با اراده و اختیار خود یا راه سعادت را طی کند و یا راه شقاوت و بدبختی را.
شیطان یک مأمور مطیع و فرمانبردار خداست که وظیفه وی جدا کردن خبیث از طیّب است مانند زنبور عسل مخصوصِ گماشته بر در کندو تا زنبورها را تفتیش کند و به آنهایی که گیاه بد بو خورده‌اند راه ندهد و آنها را با نیش خود دو نیمه کند و زنبورهای شایسته را که به مأموریت خود خوب عمل کرده‌اند و از گیاهان معطر و خوشبو خورده‌اند به درون کندو راه دهد.