kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۱۹۸۲
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۹
نتایج تحقیقات نشان می‌دهد

کرونا هم نتوانست عطش نظامی‌گری کشورها را کم کند

علی‌رغم بحران اقتصادی ناشی از همه‌گیری کرونا، هزینه‌های نظامی سال گذشته برای خرید تسلیحات در جهان، به رکورد جدیدی رسیده و این ویروس نیز نتوانسته است عطش نظامی‌گری را کاهش دهد.

تحقیقات «موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک» نشان می‌دهد که مبلغ هزینه شده برای امور نظامی در سطح جهانی، به 83/1 تریلیون دلار رسیده است، که نسبت به سال ۲۰۱۹، تقریبا چهار درصد افزایش را نشان می‌دهد. در سال ۲۰۱۰، حدود 8/17 درصد هزینه‌های نظامی جهان به کشورهای آسیایی اختصاص داشته است. این رقم تا سال ۲۰۲۰‌، به ۲۵ درصد رسیده است.
مطابق این گزارش، یکی از عوامل اصلی این امر، چین است که ۱۲ میلیارد دلار افزایش بودجه نظامی آن در سال ۲۰۲۰ از مجموع رشد هزینه‌های دفاعی دیگر کشورهای آسیایی بیشتر است. این امر علیرغم کاهش سهم هزینه‌های دفاعی از 9/5 درصد تولید ناخالص داخلی به 2/5 درصد است.
به گزارش ایسنا، آمریکا نیز در سال ۲۰۲۰ سه برابر بیشتر از مجموع دو رقیب خود(چین و روسیه)، برای نیروی دفاعی هزینه کرده است. بر اساس یک پژوهش، به‌رغم پاندمی کرونا، بودجه‌های نظامی به رکورد جدیدی رسیده است. آلمان در سطح اروپا جایگاه سوم را دارد.
 آمریکا به عنوان عضوی از پیمان ناتو، که بزرگ‌ترین بودجه نظامی را دارد، با ۷۳۸ میلیارد دلار، چهار برابر چین (با ۱۹۳ میلیارد و 300 میلیون دلار) و بیش از ۱۲ برابر روسیه (با ۶۰ میلیارد 600 میلیون دلار) در صدر بودجه نظامی قرار گرفته است. این میزان هزینه نظامی آمریکا، معادل ۴۰ درصد کل هزینه‌های نظامی در سطح جهان است. گفتنی است، این گزارش در حالی منتشر می‌شود که هزینه‌های نظامی در سال ۲۰۱۹ نیز بیش از هر سال دیگری در دهه گذشته افزایش یافته بود.