kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۱۹۸۱
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۵
وزیر دادگستری آمریکا خبر داد:

280 نفر از هواداران ترامپ در بازداشت هستند

وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرد، تاکنون بیش از ۳۰۰ نفر از طرفداران رئیس‌جمهور را به مشارکت در یورش روز 6 ژانویه(17 دی) به ساختمان کنگره متهم کرده است و 280 نفر نیز هنوز در بازداشت به سر می‌برند.


 

بعد از گذشت 53 روز از حمله هواداران «دونالد ترامپ» به کنگره در روز 6 ژانویه‌، هنوز مقامات و رسانه‌های آمریکایی این حمله را رها نکرده‌اند و به دنبال افزایش هزینه‌های تکرار حملات مشابه هستند. در جدیدترین خبر درباره این حمله، «جان کارلین» معاون دادستان کل آمریکا، روز جمعه در جمع خبرنگاران گفت: وزارت دادگستری آمریکا تاکنون بیش از 300 نفر از طرفداران افراطی رئیس‌جمهور سابق آمریکا را به مشارکت در یورش مرگبار به ساختمان کنگره متهم کرده است و حداقل 280 نفر نیز دستگیر شده‌اند. وی افزود: تحقیقات درباره کسانی که مسئول این حمله و یورش مرگبار بوده‌اند، با سرعت بی‌سابقه‌ای ادامه دارد. کسانی که مسئول این حمله بوده‌اند، باید پاسخگو باشند و پاسخگو خواهند شد. اظهارات کارلین یک روز پس از آن بیان شده است که
«یوگاناندا پیتمن» رئیس‌موقت پلیس کنگره آمریکا، روز پنجشنبه در اظهاراتی گفت: «حامیان ترامپ که ماه گذشته حمله مرگباری به ساختمان کنگره کردند، نشان داده‌اند که قصد منفجر کردن ساختمان و کشتن اعضای کنگره را داشته‌اند».وی افزود: این تهدیدات نشان می‌دهد که افراط گرایان می‌توانند ساختمان کنگره را در جریان سخنرانی جو بایدن هدف قرار دهند.
از سوی دیگر، ارزیابی و بررسی وضعیت امنیتی کنگره آمریکا پس از یورش مرگبار ۶ ژانویه، نشان می‌دهد که موانع و حصارهای بیشتری باید در اطراف ساختمان نصب شود. بر اساس گزارش سی ان ان‌، ارزیابی وضعیت امنیتی کنگره آمریکا یک ماه پس از آن منتشر شده است که «نانسی پلوسی»
رئیس‌مجلس نمایندگان آمریکا، از «راسل هونور» ژنرال بازنشسته، خواست تا وضعیت امنیتی اطراف ساختمان کنگره را پس از یورش 6 ژانویه مورد ارزیابی و بازنگری قرار دهد. سی‌ان‌ان افزود: توصیه‌های امنیتی جدید شامل ایجاد یک نیروی واکنش سریع متشکل از نیروهای گارد ملی است که به طور تمام وقت در واشنگتن در حالت آماده‌باش قرار بگیرد.
افزایش گشت مرزی
خبر دیگر از آمریکا اینکه، برخلاف وعده بایدن برای لغو سیاست‌های ضدمهاجرتی ترامپ، آمریکا نیرو‌های گشتی خود را در مرز مکزیک افزایش داد. فاکس نیوز روز جمعه طی یک گزارش اختصاصی اعلام کرد: گمرک و حفاظت مرز‌های آمریکا صد‌ها مامور مرزبانی را برای مقابله با هجوم مهاجران آمریکای لاتین، در مرز‌های جنوبی مستقر می‌کند. این شبکه به نقل از چندین منبع وزارت امنیت داخلی اعلام کرد: حدود ۲۵۰ مأمور در اول مارس(11 اسفند) به بخش «مک آلن» تگزاس، در بخش دره «ریو گراند» اعزام می‌شوند. از مأموران خواسته شده است تا ۳۱ مارس(11 فروردین 1400) در مرز‌های جنوبی بمانند. بسیاری از کودکانی که به مرز می‌آیند هیچ بزرگسالی همراه آنها نیست.یک منبع رسانه‌ای که نخواست نامش فاش شود در این باره گفت: با شیوع کرونا و کمبود امکانات، با بحران مهاجران روبه‌رو خواهیم شد.چندی پیش نیز برخلاف وعده بایدن‌، بیش از ۷۰۰ کودک مهاجر از سوی گشت مرزی آمریکا بازداشت شده‌اند. بازداشت کودکان و جدایی آنها از خانواده‌هایشان  در دولت ترامپ، دستاویزی برای دموکرات‌ها در انتخابات ۲۰۲۰ بوده است.
رونمایی از مجسمه طلایی ترامپ
خبر دیگر اینکه، گروهی از مقامات محافظه‌کار آمریکایی بامداد جمعه  به وقت محلی، با رونمایی از مجسمه‌ طلایی «دونالد ترامپ»، در کنفرانس سالانه «اقدام سیاسی محافظه‌کار»، به تمجید از وی پرداختند.
به نوشته خبر‌گزاری رویترز، از جمله شخصیت‌های محافظه‌کار برجسته‌ای که در این گردهمایی حضور داشتند، می‌توان به «تد کروز»، «تام کاتن» و «جاش هاولی»، سناتور‌های جمهوریخواه ایالت تگزاس، آرکانزاس و میسوری اشاره کرد، که در جریان این کنفرانس، به سخنرانی پرداختند.این در حالی است که به نوشته رویترز، بسیاری از مقامات جمهوریخواه دیگر، از جمله «مایک پنس»، معاون ترامپ، «میچ مک‌کانل» رهبر اقلیت مجلس سنا و «لیز چینی» نماینده جمهوری خواه مجلس نمایندگان، در این گردهمایی شرکت نداشتند.
ترامپ هفته قبل، بعد از تبرئه‌شدن در دادگاه استیضاح مجلس سنا، با وعده «ظهور با دیدگاهی روشن برای آینده آمریکا»، طی بیانیه‌ای مبنی بر بازگشت خود به عرصه سیاست، گفت کارهای زیادی پیش رو دارد. رئیس‌جمهور سابق آمریکا قصد دارد امروز برای اولین بار بعد از ترک کاخ سفید، به ایراد سخنرانی عمومی بپردازد.