kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۱۷۴
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۲:۲۵
آمریکا چه چیز را تکذیب می‌کند؟

گزارش کیهان از افزایش تحریم‌ها پس از توافق ژنو

ماری‌هارف سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به بیانات روز چهارشنبه رهبر معظم انقلاب مدعی شد واشنگتن از زمان اجرای توافق ژنو هیچ تحریم جدیدی را علیه ایران وضع نکرده است و این در حالی است که آمریکا در عمل و در طی یک سال گذشته چند دور تحریم‌ها علیه ایران را تشدید کرده است.

سرویس سیاسی -

رهبر انقلاب روز چهار شنبه در دیدار وزیر امور خارجه، سفیران و مسئولان نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور، خاطرنشان کردند: در گذشته میان مسئولان ما و مسئولان آمریکا هیچ ارتباطی نبود اما در یک سال اخیر بخاطر مسائل حساس هسته‌ای و تجربه‌ای که مطرح شد انجام بشود، بنا شد مسئولان تا سطح وزارت خارجه تماس‌ها، نشست‌ها و مذاکراتی داشته باشند اما از این ارتباطات نه تنها فایده‌ای عاید نشد بلکه لحن آمریکایی‌ها تندتر و اهانت‌آمیزتر شد و توقعات طلبکارانه‌ بیشتری را در جلسات مذاکرات و در تریبون‌های عمومی بیان کردند.
رهبر انقلاب در همین زمینه، افزایش تحریم‌ها را مورد اشاره قرار دادند و گفتند: آمریکایی‌ها نه تنها دشمنی‌ها را کم نکردند بلکه تحریم‌ها را هم افزایش دادند! البته می‌گویند این تحریم‌ها، جدید نیست اما در واقع جدید است و مذاکره در زمینه تحریم هم، فایده‌ای نداشته است.
اظهارات روشنگرانه رهبر معظم انقلاب درباره افزایش دشمنی آمریکا طی یک سال گذشته با ملت ایران و تشدید تحریم‌ها در دوره مذاکرات بلافاصله با تکذیب ماری‌هارف سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روبه رو شد .وی مدعی شد که از زمان امضای توافق موقت ژنو واشنگتن تحریم جدیدی را علیه ایران وضع نکرده است.
اما با وجود تکذیب ماری‌هارف  از زمان امضا توافقنامه ژنو تاکنون چند  دور تحریم علیه ایران توسط آمریکا و اتحادیه اروپا وضع و  اعمال  است و  در عمل توافق موقت ژنو نتوانسته در طی یک سال گذشته  روند اعمال تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران را متوقف سازد.
 8 آذر 92، یعنی کمتر از یک هفته بعد از امضای توافق ژنو، اتحادیه اروپا، نام شرکت مدیریت ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای ایران و 16 شرکت کشتی‌رانی را به فهرست شرکت‌های ایرانی تحت تحریم این اتحادیه افزود. دو هفته  بعد نیز  در تاریخ 21 آذر 92 و در حالی که تیم کارشناسان ایرانی و تیم غربی در وین مشغول مذاکره و بررسی امور مربوط به اجرایی شدن توافق ژنو بودند، وزارت خزانه‌داری آمریکا 19 شرکت و فرد را به دلیل کمک به شرکت هواپیمایی ایرانی «ماهان‌ایر» در فهرست سیاه آمریکا قرار داد. بنا بر ادعای وزارت خزانه‌داری آمریکا، «ماهان ایر» به شاخه قدس سپاه پاسداران ایران خدمات مالی و امکان حمل و نقل می‌دهد و جنگ افزار ایران را برای رژیم سوریه به این کشور می‌فرستد
مقامات وزارت امور خارجه کشورمان در توجیه اقدام خلاف توافق ژنو آمریکایی‌ها با بیان اینکه توافقنامه ژنو هنوز به مرحله اجرا نرسیده است،  تاکید کردند چون توافقنامه ژنو از سوی دو طرف اجرایی نشده تحریم‌های جدید برخلاف متن توافقنامه نیست و صرفا برخلاف روح توافقنامه است.
 واکنش ایران به این اقدام با موضع‌گیری ماری‌هارف، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روبرو شد که گفت، «افزوده شدن نام افراد و شرکت‌های جدید به لیست تحریم خلاف روح توافق ژنو نیست. طی تمام مذاکرات اتمی با تهران، مقام‌های آمریکایی صریح و بی‌پرده با مقام‌های ایرانی گفت‌وگو کردند و گفتند نام‌گذاری در فهرست تحریم‌ها ادامه خواهد داشت. آنها (مقامات ایرانی) این را می‌دانستند»
در شرایطی که کمتر از 20 روز از آغاز اجرای توافق ژنو گذشته بود، مجدداً در تاریخ 17 بهمن 92، افراد و شرکت‌هایی به لیست تحریم‌های آمریکا افزوده شد. بر اساس این تحریم‌ها‌ 18 تاجر و 14 نفر و همچنین چند شرکت به عنوان نقض‌کننده تحریم‌های اعمال شده از سوی وزارت دارایی شناسایی شدند که در کشورهای ترکیه، اسپانیا، آلمان، گرجستان،‌ افغانستان و امارات متحده عربی، لیختن‌اشتاین و ایران هستند. برخی از آنها به نقض تحریم‌های نقل و انتقال مالی و فروش نفت متهم شدند.3 بازرگان ایرانی نیز که ادعا شده چندین شرکت در کشورهای سوئیس، ترکیه، امارات و گرجستان تأسیس کرده بودند جزو تحریم‌شدگان بودند. .این تحریم‌های  جدید در سکوت دستگاه سیاست خارجی کشورمان با واکنش وزارت خارجه روسیه مواجه شد و این وزارتخانه با صدور بیانیه‌‌ای  تحریم‌های جدید را نقض مستقیم توافقنامه ژنو و نقض قوانین بین‌المللی خواند.
 در خبری که توسط خبرگزاری ریانووستی در این ارتباط منتشر شد آمده بود: «وزارت خارجه روسیه با صدور بیانیه‌ای اقدام اخیر دولت آمریکا در افزودن نام تعداد دیگری از افراد و شرکت‌ها در لیست سیاه خود به اتهام ارتباط  با برنامه هسته‌ای ایران را نقض مستقیم توافقنامه هسته‌ای موقت ایران و گروه موسوم به 1+5 دانسته است که روز سوم آذر در ژنو منعقد شد و به عقیده مسکو  این گام اقدامی غیرقابل‌قبول و نقض قوانین بین‌المللی است.»
دور جدید از گسترش دامنه تحریم‌ها به شرکت‌ها و افرادی مربوط می‌شد که با ایران مبادلات تجاری داشتند. در 9 اردیبهشت 93 بود که نام هشت شرکت چینی و دو شرکت در دوبی به لیست تحریم‌ها افزوده و اموال آنها توقیف شد.به این ترتیب، بر خلاف ادعای آمریکا از زمان امضا توافقنامه ژنو تاکنون  چند دور تحریم علیه ایران اعمال شده است.