kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۱۱۱۰
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۳
جهان

سرماخوردگی از ابتلا به کرونا جلوگیری نمی‌کند




 ماه‌هاست دانشمندان می‌خواهند بدانند که آیا ابتلا به یکی از انواع کروناویروس که ایجاد سرماخوردگی‌های معمولی می‌کند می‌تواند از ابتلا به نوع شدید کووید-۱۹ پیشگیری کند یا خیر.
به گزارش ایسنا به نقل از لایوساینس، چنین ایمنی می‌توانست توضیحی برای این ابتلای کم کودکان به کووید-۱۹ که بیشتر دچار سرماخوردگی معمولی می‌شوند باشد اما تحقیقات جدید که ۹ فوریه در مجله‌ «سل» منتشر شده است نشان می‌دهد که آنتی‌بادی‌های سایر کروناویروس‌های فصلی از ابتلا به ویروس سارس-کوو-۲ (کرونا) جلوگیری نمی‌کند و بر روی شدت بیماری تاثیر ندارد.
«اسکات هنزلی» دانشیار میکروبیولوژی در دانشکده‌ پزشکی «پرلمان» دانشگاه پنسیلوانیا در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما دریافتیم که اکثر مردم پیش از همه‌گیری دارای آنتی‌بادی‌هایی بودند که می‌تواند به سارس-کوو-۲ متصل شود اما این آنتی‌بادی‌ها از ابتلا به بیماری جلوگیری نمی‌کنند و حتی جلوی شدید شدن بیماری را نیز نمی‌گیرد.
این نتایج با نتایج مقاله‌ای مشابه که در مجله‌ «ساینس» در ماه دسامبر منتشر شد متفاوت است. در آن مقاله نشان داده شده بود که تعداد کمی از افراد و بیشتر کودکان آنتی‌بادی کروناویروس‌های قبلی را دارند که می‌تواند ویروس سارس-کوو-۲ را خنثی کند و یا از بین ببرد.
پس از آن محققان نمونه‌های گرفته شده از ۵۰۲ نفر پیش‌ از همه‌گیری را مورد بررسی قرار‌ دادند. نیمی از آنها پس از همه‌گیری دچار ویروس کرونا شده بودند و نیمی دیگر نشده بودند که از آنها به عنوان گروه شاهد استفاده شد. مشابه نتایج قبلی در این نمونه‌ها نیز ۲۰ درصد آنتی‌بادی که می‌توانست به سارس-کوو-۲ متصل شود وجود داشت اما افرادی که این آنتی‌بادی را داشتند همچنان به ویروس مبتلا شدند و بر طبق مطالعات هیچ ارتباطی بین سطح این آنتی‌بادی و شدت بیماری وجود نداشت.
هنزلی می‌گوید: اگرچه آنتی‌بادی‌های ناشی از سرماخوردگی‌های پیشین نمی‌توانند از ابتلا به سارس-کوو-۲ پیشگیری کنند اما این امکان وجود دارد که سلول‌های خاطره B و T بتوانند در برابر کووید-۱۹ ایمنی ایجاد کنند و یا از شدت بیماری بکاهند. تحقیقات بیشتری برای اثبات این نظریه لازم است.