kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۹۹۲
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۹:۰۳
به مناسبت 15 شوال سالروز وفات حضرت عبدالعظیم حسنی

زانو به زانوی امام (معرفی کتاب)

کتاب «شرح حدیث عرض دین حضرت عبدالعظیم حسنی‌» به قلم حضرت آیت‌الله لطف‌الله صافی گلپایگانی که در سال‌های مختلف توسط ناشرین متفاوت منتشر شده، در چاپ اخیر خود از سوی دفتر تنظیم و نشر آثار این مرجع تقلید به چاپ رسیده است. این کتاب شرحی است بر عرض عقاید سیدالکریم بر امام هادی که در جهت اطمینان از صحت عقاید توسط عبدالعظیم حسنی در محضر این امام بزرگوار عرضه شد.
یکی از راه‌هایی که با آن می‌توان به درستی شناخت عقاید و مطابقت آن با وحی، هدایت قرآن کریم و تعلیمات رسول اعظم (ص) و اهل بیت طاهرین آگاه شد و به اطمینان و سکون قلب بیشتر رسید، عرض دین بر بزرگان دین شناس است.
در تفاصیل مسائل اعتقادی که فقط با وحی و اخبار رسول اعظم و اهل بیت قابل اثبات است و جز رجوع به مدارک صحیح از کتاب و سنت راهی برای شناخت آنها وجود ندارد، آیت‌الله صافی گلپایگانی در کتاب شرح حدیث عرض دین به این موضوع پرداخته ‌است.
این کتاب در بخش‌های ایمان و مراتب آن، عرض دین بر بزرگان و دین‌شناسان، مسئله عرض دین در عصر حاضر، پیشینه عرض دین، عرض دین حضرت عبدالعظیم ، درس‌های اخلاقی از عرض دین، شرح حدیث عرض دین و بررسی سندی متن حدیث، به تفسیر حدیث عرض دین حضرت عبدالعظیم می‌پردازد.
دراین کتاب ، این حدیث از دو جهت بررسی شده است؛ نخست از جهت سند حدیث و دوم از جهت لفظ و متن حدیث. حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی الفاظ حدیث را جمله به جمله به طور اختصار و ترجمه در چهارده بند معنا و تفسیر کرده ‌است.
نویسنده در باب ضرورت عرض دین در بخش ابتدایی کتاب می‌نویسد: درکتابهـایی مثـل بحارالانوار، درضـمن احـادیث و روایات، به قـدري آموزش عقایـد وجود داردکه با وجود آنها از رفتن به درخانه دیگران بی‌نیاز می‌باشیم.یکی از راههـایی که بـا آن می‌توان به درستی شـناخت عقایـد و مطابقت آن با وحی، هـدایت قرآن مجیـد و تعلیمات رسول اعظم و اهـل بیت طـاهرین آگـاه شـد و به اطمینان و سـکون قلب بیشتر رسـید، عرض دین بر بزرگان دین‌شـناس است، به خصوص در تفاصیل مسائل اعتقادي که فقط به وحی و اخبار رسول اعظم و اهل بیت قابل اثبات است و جز رجوع به مدارك صحیحه سمعی از کتاب و سنت راهی براي معرفت آنها وجود ندارد.
آیت‌الله صافی در ادامه به طرح مسئله عرض دین و اهمیت آن در عصر حاضر اشاره می‌کند و می‌نویسد: در عصـر ما مسـئله‌ عرض دین به دین شـناسانی که دین را از قرآن کریم و احادیث اهل بیت شـناخته‌انـد، مسـئله‌اي است که باید همگان، به خصوص نسل جوان و دانشـجویان عزیز و دانشـگاهیان متعهد و متدین به آن توجه کامل داشته باشند؛ زیرا دست تحریف، تأویل، تصـرف و اعمال سـلیقه‌هاي شخصـی به علل متعـدد ازجمله غرب‌زدگی ازسوي معدودي که به اصـطلاح، خود را روشـنفکر می‌شمارند به سوي عقاید و تعالیم دینی دراز شده و اشخاص فاقد صلاحیتهاي علمی به صورت کارشناس امور دینی و طالب رفرم در قالب مصاحبه، میزگرد، سخنرانی، نوشتن مقاله، ارزشهاي اسلام و التزامات مردم به عقاید و احکام شرعی را مورد هـدف قرار داده و چنان وانمود می‌کننـد که روشـنفکري، عـدم تعهـد به مدالیل کتاب، سـنت و اصـطلاحات دینی و همچنین محـدود نبودن درچـارچوب کتـاب و سـنت است.
این مرجع تقلید در ادامه کتاب به پیشینه مسئله عرض دین نیز اشاره کوتاهی دارد و می‌نویسد: موضوع کسب اطمینـان از مطـابقت معتقـدات دینی با نصوص دینی و وحی نازل بر پیغمبر اکرم و موروث از آن حضـرت به ائمه طـاهرین به صورت عرض دین و عقایـد یا به صورت پرسـش وسؤال از اصول و مبانی دین از زمان پیغمبر مطرح بوده است و افراد متعهد و با معرفت، در این مقام بوده اند تا دریافت هاي دینی خود را به طور مستقیم و درصورت امکان به خود آن بزرگواران عرضه بدارنـد و یا به علمایی که بر نصوص شـریعت احاطه دارند رجوع نمایند،کار مهمی که در زمان ما اهل ایمان و دیانت کمتر به آن توجه دارند.
گفتنی است، کتاب شرح حدیث عرض دین حضرت عبدالعظیم به قلم حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی از سوی دفتر تنظیم و نشر آثار این مرجع تقلید در اندازه رقعی، شمارگان 5000 نسخه، 128 صفحه به قیمت هزار و پانصد تومان روانه بازار کتاب شده است.