kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۹۵۷۰
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۵
نادران:

منفعت‌طلبانی که نان‌شان در ارز ۴۲۰۰ تومانی است مخالف حذف آن هستند

رئیس کمیسیون تلفیق مجلس می‌گوید مخالفان حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی دو گروه هستند؛ یک عده بر اساس نظرات کارشناسی مخالفند ولی منفعت‌طلبانی که نانشان در این ارز ۴۲۰۰ تومانی بوده، رسانه‌ها را علیه مجلس بسیج می‌کنند.




برنامه تلویزیونی جهان‌آرا دوشنبه‌شب (ششم بهمن‌ماه) با حضور الیاس نادران رئیس کمیسیون تلفیق بودجه مجلس و با موضوع «بررسی لایحه بودجه سال 1400» از شبکه افق سیما به‌صورت زنده به روی آنتن رفت.
نادران در ابتدای این برنامه در پاسخ به پرسشی درخصوص علت تایید لایحه بودجه 1400 علی‌رغم مخالفت و انتقاد بسیاری از نمایندگان مجلس نسبت به این لایحه بودجه، اظهار داشت: نقدهای به بودجه خیلی بیشتر از آن چیزی هست که در افکار عمومی گفته می‌شود و در جلسات کارشناسی چون جمع محدود‌تر هست نقدها خیلی صریح‌تر گفته می‌شود.
وی با بیان اینکه ما دو راه داشتیم که یک بودجه سه دوازدهم یا چند دوازدهم به دولت بدهیم تا فعلا این کشور اداره شود و دولت بودجه دیگری را بیاورد، گفت: با توجه به رفتار سیاسی دولت در سال‌های گذشته و به‌خصوص سال پایانی که سال انتخابات است، این نگرانی وجود داشت که دولت از وظایفش در اصلاح ساختار بودجه سر باز بزند و به مقام معظم رهبری متوسل شود و ایشان هم اجازه بدهد که در جلسه سران قوا بررسی شود و این همان اتفاقی است که در سال 98 برای بودجه سال 99 افتاد و بودجه 99 فاجعه‌بارترین سال به جهت اجرا بود.
رئیس کمیسیون تلفیق بودجه با‌ اشاره به اینکه سازمان برنامه و بودجه با این رفتارهایش عوارض سیاسی و اجتماعی و فرهنگی سنگینی به کشور تحمیل کرد، گفت: برای ما شاید راحت‌ترین کار این بود که رد کنیم، ولی به‌دلیل مصلحت کلی کشور و اینکه مجلس نقش اصلی خود را در راهبری و ریل‌گذاری ایفا کند راه سخت‌تر را انتخاب کردیم تا علایم حیاتی یک مریض اورژانسی رو به موت را به وضعیتی برگردانیم که بتوان نجاتش داد.
نادران افزود: کاری که تاکنون کمیسیون تلفیق کرده، کاری هست که بسیاری از نارسایی‌های بودجه دولت و پنهان‌کاری‌ها و علائم غلطی که ممکن بود به دشمنان مردم بدهد اصلاح ساختاری کرد و حتی در شرکت‌های دولتی احکام فوق‌العاده خوبی گذاشته شد و در حمایت از مردم کارهای فوق‌العاده خوبی شد.
وی در پاسخ به برخی اظهارات مطرح شده مبنی بر اینکه مجلس چهار عمل اصلی را برای محاسبه میزان فروش نفت در لایحه بودجه سال 1400 بلد نیست، تصریح کرد: این یکی از مثال‌هایی هست که فهم عادی آن سخت است و می‌گویند ما 199 تا و شما 260 تا گذاشتید پس شما وابستگی به نفت را زیاد کرده‌اید. اصل محاسبه غلط است چون دولت پنهان‌کاری‌هایی در برداشت از نفت و منابع نفتی و ارز‌هایی مثل صندوق توسعه ملی که محصول نفت است کرده تا نشان دهد وابستگی به نفت کم شده ولی عملاًً این‌گونه نبود.
رئیس کمیسیون تلفیق بودجه افزود: اگر آقای روحانی می‌خواست محاسبه کند باید این 261 هزار میلیارد تومان را با 394 هزار میلیارد تومانی که دولت در برداشت از منابع نفتی به ‌اشکال مختلف چه اوراق سلف نفتی و چه برداشت از صندوق به حوزه‌های مختلف که از نفت استفاده کرده، سرجمع محاسبه می‌کرد و بعد این محاسبه را انجام می‌داد تا ببینیم وابستگی به نفت زیاد یا کم شده است.
نادران با‌ اشاره به جزوه سازمان برنامه و بودجه در توجیه بودجه‌ای که دولت به مجلس داده است، اظهار داشت: بنا بوده که دولت 8 میلیارد دلار ارز 4200 تومانی بدهد و بقیه ارز را به یک قیمتی بدهد که معدل وزنی اینها 11500 تومان شده و این یک بازی ریاضی خوب و چهار عمل اصلی هست.
وی با تأکید بر اینکه این‌گونه مواجهه کردن مردم با مجلس کار بدی است، اظهار داشت: چیزی که محل اختلاف ما با دولت بود، این بود و ما می‌گفتیم که شما جوانمردی کنید و بگویید ما ارز را 17500 تومان حساب کرده‌ایم و 8 میلیارد دلار از آن را بنا به هر دلیلی می‌خواهیم به کالاهای اساسی و دارو بدهیم و بقیه را هم می‌خواهیم 17500 تومان حساب کنیم. چرا می‌گوید ما می‌خواهیم 11500 تومان حساب کنیم ولی مجلس می‌خواهد این را 17500 تومان بکند؟
نادران افزود: امروز می‌بینیم که کالاهای اساسی به چه قیمتی هست و اگر قرار بود با ارز 4200 تومانی حساب کنیم و حتی هزینه‌های داخلی را هم در نگهداری و تولید و تبدیل و توزیع و حمل و نقل هم حساب کنیم کلاً چند درمی‌آید و این یک نکته مهم است.
وی با بیان اینکه من تحلیل نمی‌کنم که دولت توان مدیریت بازار را ندارد، تصریح کرد: نمی‌خواهم بگویم دولت شریک وارد‌کننده‌ها در منافعی که به ضرر عامه مردم می‌برند هست ولی یک چیز را می‌دانم و آن اینکه اگر همین پول تبدیل به ریال شود و به دست خود مردم برسد، مردم حتی اگر کالاها را گران‌تر از قیمتی که الان می‌خرند بخرند، به نفعشان است چون در جیب و کیسه خودشان است.
نادران با بیان اینکه مخالفان حذف ارز 4200 تومانی دو گروه هستند که باید از هم تفکیک کنیم، گفت: یک عده از اینها بر اساس نظرات کارشناسی که خودشان دارند که من به ‌نظرات کارشناسی آنها احترام می‌گذارم مخالفند ولی یک جماعت منفعت‌طلبی که نان و روغن‌شان در این ارز 4200 تومانی بوده امروز رسانه‌ها را علیه این تصمیم مجلس بسیج می‌کنند.
وی با تأکید بر اینکه هیچ وقت نرخ ارز محاسباتی نفت در بودجه مبنای محاسبات در بازار واقعی نبوده است، خاطرنشان کرد: دولت بگوید در سال‌های گذشته ارز محاسباتی‌اش چقدر بوده و قیمت بازار چقدر بوده است. ارز در بازار تابع دو چیز است که یکی عرضه و دیگری تقاضای ارز است و عرضه دست دولت و بانک مرکزی است.