kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۹۰۳۷
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۵
وزیر بهداشت اعلام کرد

آغاز واکسیناسیون کرونا قبل از ۲۲ بهمن در صورت واردات واکسن مطمئن و بی‌خطر

وزیر بهداشت ابراز امیدواری کرد که قبل از ۲۲ بهمن واکسیناسیون کرونا در کشور طبق اولویت‌بندی صورت گرفته، آغاز شود.



به گزارش ایسنا، سعید نمکی درباره اقدامات انجام شده برای واردات واکسن کرونا به کشور، گفت: امیدوارم قبل از ۲۲ بهمن و طبق مصوبه اولویت‌بندی شده، واکسیناسیون را در گروه‌ها شروع کنیم، اما تا زمانی که مطمئن‌ترین و بی‌خطرترین واکسن را نتوانیم به کشور وارد کنیم، این کار را انجام نمی‌دهیم؛ چانه زنی‌های ما به دلیل این است که موثرترین واکسن را وارد کشور کنیم.
نمکی افزود: علاوه‌بر آن، درباره واکسن کوواکس سازمان جهانی بهداشت نیز قرار بر این بوده از فوریه توزیعش در کشورهای هدف از جمله کشور ما شروع شود.
وی همچنین درباره واکسن کرونا تولید داخل اظهارداشت: تست واکسن ایرانی ما در مجموعه برکت مراحل بعدی را سپری کرد. واکسن مجموعه موسسه رازی هم اجازه تست بالینی گرفت و هفته آینده از شروع اولین فاز واکسن ساخت داخل در رازی رونمایی می‌شود.
وزیر بهداشت درباره واکسن کرونا تولید مشترک ایران و کوبا نیز گفت: این مجموعه که با انتقال دانش فنی در کوبا و در انستیتو پاستور در حال انجام است، فاز دوم مطالعه بالینی را در کشور کوبا طی می‌کند و فاز سوم را در آینده نزدیک و با انتقال دانش فنی و با نام پاستور در کشور آغاز می‌کنیم. امیدواریم مصرف این واکسن تولید مشترک را در اواسط بهار داشته باشیم.
افزایش شمار مبتلایان به ویروس جهش یافته انگلیسی در کشور به ۶ تن
نمکی درباره ویروس جهش یافته انگلیسی در کشور نیز بیان کرد: بعد از آن پنج مورد که پیش از این اعلام کرده بودم، یک مورد دیگر که یک هموطن که از انگلیس بازگشته بود و در یکی از بیمارستان‌های دولتی تحت نظر بود، شناسایی شد. اطرافیان وی هم تحت کنترل و رصد قرارگرفتند. حال همه این موارد خوب است و بعد از آن هم گزارش مورد جدیدی نداریم.
وی ادامه داد: با مقایسه پیک سوم کرونا در کشور در مقایسه با پیک اول و دوم می‌بینیم که این پیک بلندتر و گرفتار‌کننده‌تر است. اگر پیک اول و دوم را ببینید میزان کاهش پیک و سرعت آن نسبت به پیک سوم حاکی از نزول صاف ناگهانی پیک سوم است که نشان دهنده مدیریت خوب بیماری است. این ناشی از تجربه ما در مجموعه نظام سلامت است و همچنین در کنار هم قرار گرفتن تمام نیروها از جمله وزیر کشور، تیم استانداری، هلال احمر، عزیزان سازمان بسیج و... است.
هشدار وزیر بهداشت نسبت به
کاهش رعایت پروتکل‌های کرونا
وزیر بهداشت در ادامه درباره رعایت پروتکل‌ها اظهارداشت: گرچه هنوز مردم همکاری خوبی دارند اما اُفت رعایت را در برخی مناطق به دلیل عادی انگاری داریم، هنوز رعایت پروتکل‌ها در رنج بالاتر از ۹۰ درصد در متوسط کشوری نرسیده است.
بی‌توجهی‌ها اثرات خود را بر بیماری خواهد گذاشت
نمکی با گلایه از کسانی که تقاضاهای وزارت بهداشت برای رعایت پروتکل‌ها را گوش نکردند، گفت: عده‌ای با بی‌توجهی، این دستاورد بزرگ و عظیم ملی را که یک کشوری با وجود تحریم‌ها به دست آورد، نادیده گرفتند. در طول یک سال گذشته کادر بهداشت و درمان بدون لحظه‌ای درنگ در مقابل هجمه‌های ویروس ایستادند و رسیدن به مرگ دو رقمی در مقابل مرگ انبوه در دنیا دستاورد کمی نیست. کاهش یک مرگ در ایران معادل این است که در کشوری با زیرساخت مجهز و امکانات مالی هزار مرگ را کم کنیم. این همدلی و غیرت اتفاق افتاد تا این دستاورد را کسب کنیم، متاسفانه عده‌ای با عدم رعایت پروتکل‌ها چه در سفرها و برخی مراسم‌ها، این دستاورد را ذره ذره به قربانگاه می‌برند و این مایه دلشکستگی و‌اندوه همکاران من است.
وی افزود: تقاضا می‌کنم اگر اتفاقی افتاده که تاثیر آن را روزهای بعد می‌بینیم، از آن مراقبت کنیم. تردید ندارم که بی‌توجهی‌ها اثرات خود را بر بیماری خواهد گذاشت، امیدوارم وضعمان از این بدتر نشود و حتی با دستیابی به واکسن بازهم پروتکل‌ها را رعایت کنیم.
ایران از کشورهای پیشرو
در حوزه بیماری‌های غیرواگیر منطقه است
وزیر بهداشت همچنین در نشست کمیته ملی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر که دیروز برگزار شد با بیان اینکه ایران به عنوان یکی از کشورهای پیشرو و پیشتاز در حوزه بیماری‌های غیرواگیر منطقه است، اظهارداشت: در سه دهه گذشته ما اولین کشوری بودیم که تشکیلاتی به نام اداره کل غیرواگیر در منطقه راه‌اندازی کردیم.
به گزارش وبدا، سعید نمکی با اشاره به مرگ سالانه 313 هزار نفر ناشی از بیماری‌های غیرواگیر و 97 تا 98 هزار مرگ به دلیل پرفشاری خون و عوارض ناشی از آن، بیان کرد: درپی اعلام این آمار طرح ملی کنترل ملی فشار خون را به عنوان یکی از اولویت‌ها در قالب یک بسیج ملی آغاز کردیم که خوشبختانه در آن طرح 30میلیون و 700 هزار نفر را ارزیابی کردیم.
عدم توسعه زیرساختهای سلامت جهانی
برای کنترل شرایط بحرانی
نمکی با اشاره به عدم توسعه زیرساخت‌های سلامت جهانی برای مدیریت و کنترل شرایط بحرانی گفت: درماندن ساختار نظام سلامت در انگلیس و آمریکا به این معناست که زیرساخت نظام سلامت قدرتمندترین کشورهای اقتصادی جهان، مبتنی بر نیازمندی‌های بحرانی آنها نیست؛ انتظار بیمار در پشت درهای بیمارستان در سودان و نیجریه به شدت متفاوت از انگلیس است؛ انتظار بیمار پشت در بیمارستان در کشورهایی همچون آلمان، انگلیس، اسپانیا و ایتالیا با ضریب تخت آنها نسبت به جمعیتشان نشان‌دهنده این است که ساختار آنها با تحولات قابل پیش‌بینی و غیرقابل پیش‌بینی توسعه نیافته است.
88 درصد مرگ ناشی از کرونا در افراد بالای 65 سال دارای بیماری زمینه‌ای
وی با بیان اینکه در همه گیری جهانی بیماری عفونی، بیماری‌های غیرواگیر قتل عام می‌کنند، عنوان کرد: 88 درصد مرگ ناشی از کرونا در افراد بالای 65 سالی بود که بیماری زمینه‌ای داشتند؛ 12 درصد دیگر هم که کمتر از این سن بودند ریسک فاکتوری همچون اضافه وزن داشتند.
به گفته وزیر بهداشت، غفلت از بیماری‌های غیرواگیر در شرایط شیوع بیماری‌های واگیر بیشتر دنیا را درگیر خواهد کرد.
بیماری‌های غیرواگیر در حیطه کنترل ما نیستند
نمکی با تاکید بر اینکه بیماری‌های غیرواگیر در حیطه کنترل ما نیستند و سهم بسیار محدودی داریم، افزود: ما در شیوه زندگی مردم، تغذیه، بهداشت روان و در ترافیک جاده‌ای هرگز سهممان به‌اندازه واکسیناسیون نیست، ما با 6 مرحله واکسیناسیون علیه 6 بیماری مهلک مسری قابل پیشگیری، همه شاخص‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهیم، اما در رابطه با بیماری‌های غیرواگیر حداقل نقش موثر را در کنترل بیماری داریم، به همین دلیل در تدوین این سند حتماً باید مشارکت بین بخشی را افزایش دهیم، به عنوان مثال بهترین راه برای تغییر سبک زندگی مدرسه
است.
وی با بیان اینکه مشارکت بین بخشی، بزرگترین فاکتور موثر در استفاده بهینه از سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر ملی است، جامعه محور کردن سند را دومین عامل موثر اعلام کرد.
وزیر بهداشت با اشاره به اینکه 53 تا 54 درصد از سفیران سلامت در کشور انتخاب شده‌اند، ادامه داد: با استفاده از سفیران سلامت با محوریت مادر در بیماری‌ها به یک توفیق اساسی دست خواهیم یافت؛ امیدوارم این طرح به عنوان یک کار پایدار و موثر در کشور باقی بماند.