kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۸۳۶
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۵۶
همزمان با اجرای آتش‌بس موقت 72 ساعته

مقاومت فلسطین: خواسته ما تامین نشود آتش‌بس دائمی نخواهیم داشت

دور تازه مذاکرات هیئت فلسطینی با هیئت اسرائیلی با برقراری آتش‌بس 72 ساعته از روز گذشته در پایتخت مصر آغاز شده است.


به گزارش خبرگزاری‌ها، آتش‌بس موقتی که از روز یکشنبه مورد توافق طرفین قرار گرفته بود از بامداد روز گذشته آغاز شد و به مدت 72 ساعت ادامه خواهد یافت.
دور اول مذاکرات که با هدف دستیابی به آتش‌بس بلندمدت برگزار شد به سبب مخالفت صهیونیست‌ها با خواسته مشروع طرف فلسطینی برای بازگشایی گذرگاه‌ها و پایان دادن به حصر هفت ساله با شکست مواجه شد.
هیئت اسرائیلی مذاکره‌کننده روز گذشته برای ادامه مذاکره به منظور دستیابی به آتش‌بس دایمی به قاهره رفت در حالی که پیشتر اعلام کرده بود تا زمانی که پرتاب موشک ادامه دارد برای ادامه مذاکره با طرف فلسطینی به قاهره نخواهد رفت.
وزارت خارجه مصر نیز با صدور بیانیه‌ای ضمن اعلام آتش‌بس 72 ساعته اظهار داشت، این آتش‌بس با هدف آرام‌سازی و مساعد شدن شرایط برای ورود کمک‌های بشردوستانه به مردم غزه، بازسازی زیرساخت‌ها و همچنین استفاده از شرایط موجود برای ازسرگیری مذاکرات غیرمستقیم به صورت فوری و مستمر به منظور برقراری آتش‌بس دائم صورت می‌گیرد.
در همین رابطه خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی حماس اعلام کرد هرگونه آتش‌بس دائمی باید به پایان محاصره غزه منتهی شود.
وی افزود، پایان 8 ساله محاصره غزه، بازگشایی گذرگاه مرزی رفح و آزادی اسیران فلسطینی در‌خواست‌های مهم فلسطینیان است و در صورت تحقق نیافتن این خواسته‌ها نیروهای مقاومت آمادگی کامل دارند که به مقاومت خود ادامه دهند و با تمام احتمالات موجود مواجه شوند.
گروه‌های مقاومت همچنین خواستار گسترش منطقه ماهیگیری و در اختیار داشتن یک بندر و یک فرودگاه هستند.
جنایات یک ماهه صهیونیست‌ها در نوار غزه موجب به شهادت رسیدن 1940 فلسطینی و مجروح شدن بیش از 10 هزار نفر شده است.
خالد مشعل در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد بنیامین نتانیاهو از نظر نظامی شکست خورده و با بحران داخلی مواجه شده است به همین دلیل می‌کوشد از طریق سیاسی به خواسته‌های خود دست یابد.
وی افزود، نتانیاهو از نظر افکار عمومی در جنگ شکست خورده است و با وجود داشتن گنبد آهنین نتوانست به موفقیتی دست یابد.
از سوی دیگر، وی تحت فشارهای بین‌المللی قرار گرفته و وجهه‌اش خدشه‌دار شده است به همین دلیل درصدد پایان دادن به جنگ غزه است.
این اظهارات در شرایطی صورت می‌گیرد که نتانیاهو از نظر داخلی نیز با انتقادهای زیادی رو‌به‌رو شده است.
«نفتالی بنت» وزیر اقتصاد رژیم صهیونیستی اعتراف کرد عملیات صخره سخت در غزه موفقیت‌آمیز نبوده و تل‌آویو به هیچ یک از اهداف  خود نرسیده است.
وی افزود، موشکباران همچنان ادامه دارد و امنیت شهرک‌نشین‌ها به خطر افتاده است به همین دلیل اسرائيل در تحقق این هدف نیز شکست خورده است و نتوانسته از جان شهرک‌نشین‌ها حفاظت کند.
در این حال نظامیان رژیم صهیونیستی اعتراف کردند بیشترین تلفات ارتش در مکان‌های تجمع  نظامیان بوده که هدف موشک‌های مقاومت قرار گرفته است. این نظامیان همچنین اقرار کردند به دلیل تلفات بالای نیروهای ارتش بیشتر سربازان از رفتن به جبهه سرپیچی می‌کنند.
از سوی دیگر سخنگوی گردان‌های الاقصی شاخه نظامی فتح با اشاره به آمادگی مقاومت در برابر تجاوزگری رژیم صهیونیستی تاکید کرد تنها مبارزه مسلحانه با رژیم صهیونیستی نتیجه‌بخش و کارساز است.
سایر رویدادها
* سازمان ملل در تازه‌ترین گزارش خود درباره تلفات غزه اعلام کرد بیشتر کشته‌شدگان حملات رژیم صهیونیستی را غیرنظامیان تشکیل می‌دهند و 456 نفر از این تعداد کودک هستند.
* فرماندهی جبهه داخلی رژیم صهیونیستی اعلام کرد وضعیت فوق‌العاده در شهرک‌‌های صهیونیستی همچنان ادامه خواهد داشت.
* یک فرمانده اسرائیلی گفت،‌ فن‌آوری‌های امروزی نمی‌تواند جلو ساخت‌ تونل‌های مقاومت را بگیرد.
* دبیر کل سازمان ملل متحد از آتش‌بس موقت بین طرف فلسطینی و هیئت اسرائیلی استقبال کرد.
* پلیس رژیم صهیونیستی طی یک ماه گذشته 482 فلسطینی را در قدس اشغالی بازداشت کرده است.
* یک فعال فلسطینی عضو جنبش فتح به ضرب گلوله نظامیان ارتش در شهر نابلس در شمال کرانه باختری به شهادت رسید.