kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۵۰۱۳
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۷

درگیری لفظی اعضای ناتو با ترکیه در نشست مجازی ناتو

حمله لفظی وزیر خارجه آمریکا به آنکارا و حمایت برخی دیگر از اعضای ناتو از او، واکنش وزیر خارجه ترکیه را در پی داشت، تا نشست مجازی ناتو تبدیل به صحنه جدال لفظی بین اعضای آن شود.


  سرویس خارجی-

پس از اینکه «مایک پمپئو»، وزیر خارجه آمریکا، آتش انتقادات از ترکیه را شعله‌ور کرد، چند کشور دیگر عضو ناتو وی را همراهی کردند. این درگیری میان چند وزیر خارجه عضو ناتو و ترکیه زمانی رخ داد که پمپئو آنکارا را به افزایش تنش با هم‌پیمانان خود در دریای مدیترانه، اقدامات سوء‌ در چند بحران منطقه‌ای به ویژه در قره باغ و خرید یک سیستم ضدهوایی ساخت روسیه از کرملین متهم کرد. بلافاصله چندین هم‌پیمان آمریکا از جمله «ژان ایو لودریان»، وزیر خارجه فرانسه از پمپئو حمایت کردند. به گزارش ایسنا، «لودریان» در حالی که داشت رفتار آنکارا را تقبیح می‌کرد، گفت «در صورت الگوبرداری ترکیه از مداخله گرایی تهاجمی روسیه، انسجام در اتحاد غیرممکن خواهد بود».
پس از این اظهارات نوبت به نماینده ترکیه رسید. «مولود چاووش‌اوغلو»، وزیر خارجه ترکیه در پاسخ، ابتدا پمپئو را متهم کرد که می‌خواهد متحدان اروپایی را علیه ترکیه کند، همچنین آمریکا به طرفداری از یونان در درگیری‌های منطقه‌ای پرداخته و از فروش تسلیحات ضد هوایی پاتریوت ساخت آمریکا به آنکارا امتناع ورزیده است. وزیر امور خارجه ترکیه روز پنج‌شنبه همچنین تأکید کرد، برخورداری ترکیه از سامانه‌های دفاع موشکی اس-۴۰۰ روسیه هیچ تله‌ای برای ناتو محسوب نمی‌شود چرا که این سیستم‌ها توسط آنکارا کنترل می‌شوند.
«چارلز میشل»، رئیس‌شورای اروپا، اما دیروز از مقامات بروکسل خواست موضعی جدی در برابر ترکیه اتخاذ کنند. میشل در انتقاد از مواضع اتحادیه اروپا در قبال ترکیه گفت: «بازی موش و گربه باید متوقف شود. ماه اکتبر(مهر ماه) دستورکار مثبتی را تعریف کردیم و به سوی هم دست دراز کردیم...ترکیه باید اقدامات تحریک‌آمیز و لفاظی‌های خصمانه خود را متوقف کند».
گفتنی است، سودای تشکیل «امپراتوری تورانی» در قفقاز جنوبی و
بازسازی «خلافتِ موهوم عثمانی» سیاست خارجه ترکیه را شدیداً مداخله‌گر و تجاوزگر کرده است، و این مداخلات گاهی در راستای سیاست‌های غربی نبوده است. از این رو، رویکرد ترکیه اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها را که مداخله را حق انحصاری خود می‌دانند، عصبانی می‌کند.