kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۴۹۵۸
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۱

کشف توپ جنگی صفوی در ضایعات ذوب‌آهن اصفهان


 
یک عراده توپ جنگی پس از سال‌ها مدفون در میان ضایعات کارخانه ذوب آهن اصفهان، کشف، شناسایی و مشخص شد که متعلق به دوران صفوی است و مقرر شد این یادگار کهن در مقابل عالی‌قاپو و داخل میدان امام اصفهان نصب شود.
مسئولان اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان از کشف و شناسایی یک عراده توپ جنگی متعلق به دوران صفوی خبر دادند و اعلام کردند که این ابزار تسلیحاتی در میان ضایعاتی که در کارخانه ذوب آهن اصفهان نگهداری می‌شد، کشف و شناسایی شده است.
به گفته  مدیر روابط عمومی ذوب آهن اصفهان روزانه هزاران تُن ضایعات و آهن قراضه توسط این کارخانه برای استفاده در فرایند تولید چدن و فولاد استفاده می‌شود که این توپ جنگی نیز در میان آنها قرار داشته است.
علیرضا امیری، با‌ اشاره به حجم بسیار زیاد دپوی ضایعات در ذوب آهن اصفهان خاطرنشان کرد: کارکنان ذوب آهن متوجه این توپ در میان آهن قراضه‌ها و ضایعات شدند و با توجه به اینکه ظاهر ابزار نظامی را داشت آن را داخل کوره ذوب نینداختند و در کناری نگهداری شد.
به گفته رئیس اداره میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان لنجان که کارخانه ذوب‌آهن در محدوده آن قرار دارد، با بررسی‌های کارشناسی مشخص شد که این توپ جنگی به احتمال زیاد در سده‌های گذشته در پادگان‌های دوران صفوی در اصفهان نگهداری می‌شد و پس از سقوط این سلسله دست به دست شده و  سرانجام به‌منظور بازیافت به کارخانه ذوب‌آهن تحویل داده شده بود. احمد فتحی گفت این توپ جنگی تحویل اداره میراث‌ فرهنگی شهرستان لنجان و سپس واحد امانی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی استان اصفهان شد تا مرمت شود.