kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۴۳۶۱
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۴
موسسه مالی بین‌المللی:

اقتصاد ایران با وجود تحریم‌­ها در سال آینده 2 درصد رشد می­‌کند

موسسه مالی بین‌المللی(IIF) اعلام کرد: در بدترین شرایط که تحریم‌ها پابرجا بماند ایران یک و هشت دهم درصد رشد اقتصادی در سال آینده خواهد داشت.

به ­گزارش خبرگزاری­‌ها به­ نقل از رویترز، موسسه مالی بین‌المللی که یک نهاد تجاری برای صنعت مالی جهان است اعلام کرد: اگر آمریکا بیشتر تحریم‌های اقتصادی علیه ایران را تا پایان 2021 لغو کند، اقتصاد این کشور می‌تواند تا 4.4 درصد رشد کند. انتظار می‌رود اقتصاد ایران در سال جاری میلادی 6.1 درصد کوچک شده باشد.
طبق پیش‌بینی این موسسه، اقتصاد ایران در سال 2022، 6.9 درصد و در سال 2023، شش درصد رشد خواهد کرد. اگر صادرات نفت ایران افزایش یابد، ذخایر خارجی این کشور تا پایان 2023 به 109.4 میلیارد دلار می‌رسد.
بر اساس این گزارش، در بدترین شرایط که تحریم‌ها پابرجا بماند ایران 1.8 درصد رشد اقتصادی در سال آینده خواهد داشت و ذخایر خارجی آن از 80 میلیارد دلار سال جاری تا 46.9 میلیارد دلار تا پایان 2023 کاهش می‌یابد. حدود 90 درصد از ذخایر رسمی ‌ایران در خارج از این کشور به‌خاطر تحریم‌های آمریکا مسدود شده‌اند.
این موسسه بین‌­المللی ادامه داد: در صورت پابرجا ماندن بیشتر تحریم‌های ایران، اقتصاد ایران «به مرز فروپاشی نمی‌رسد» اما همچنان شکننده باقی می‌ماند. ارزش ریال ایران در سال جاری میلادی 50 درصد نسبت به دلار کاهش یافته که نشان‌دهنده آسیب دیدن اقتصاد این کشور از تحریم‌های آمریکا و همه‌گیری ویروس کروناست.
در همین زمینه، گاربیس ایرادیان، اقتصاددان ارشد موسسه مالی بین‌المللی گفت: «جریان سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در ایران از 890 میلیون دلار سال جاری تا بیش از 6.4 میلیارد دلار در 2025 افزایش می‌یابد. در صورتی که تمام تحریم‌ها تا پایان سال آینده میلادی برداشته شوند، سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در 2021 کمتر از 2 میلیارد دلار خواهد بود و بیشترین پول از چین و هند می‌آید. البته همه‌گیری ویروس کرونا این سرمایه‌گذاری را در 2021 محدود می‌کند.»
به گزارش خبرگزاری تسنیم، همچنین، ابوالفضل عمویی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: تکانه‌های تحریمی‌ مهم‌ترین ابزار دشمن علیه ماست که باید بی‌اثر شود. اگر با این رویکرد با موضوع دشمن رو‌به‌رو شویم، دشمن نیز بدین نتیجه می‌رسد که تحریم اثر نداشته و آن را دنبال نخواهد کرد اما اگر در هر مقطع زمانی درپی مذاکره باشیم، دشمن تحریم را به کالایی راهبردی و استراتژیک بدل می‌سازد.
وی افزود: دشمن در این رهگذر به هیچ وجه حاضر نیست تحریم را از دست دهد و تا زمانی که احساس کند ابزار تحریم موثر واقع شده، از آن استفاده خواهد کرد. دشمن سال‌ها درباره تحریم بنزین سخن به میان می‌آورد و ما وارد‌کننده بنزین بودیم و لذا دشمن مدام ابزار تحریم بنزین را مطرح می‌کرد اما کشور به تولید‌کننده بنزین بدل شده است و از آن روز به بعد این گزینه اصلا روی میز نیامد.