kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۴۳۵۹
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۴
مدیرکل شرکت پشتیبانی امور دام خبر داد

توزیع مرغ گرم در فروشگاه­‌های زنجیره‌­ای از امروز

مدیرکل شرکت پشتیبانی امور دام استان تهران از توزیع مرغ گرم در فروشگاه­‌های زنجیره‌ای از امروز (شنبه) خبر داد و گفت: مرغ گرم به اندازه کافی وجود دارد.



رضا سالمی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا گفت: توزیع مرغ گرم فعلا در استان تهران انجام می‌شود ولی مرغ منجمد در همه استان‌ها در حال توزیع است. از شنبه (۸ آذر) علاوه بر میادین میوه و تره‌بار، فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیز وارد چرخه توزیع مرغ می‌شوند و در فاز بعدی نیز فروشگاه‌های منتخب اضافه خواهند شد. مرغ گرم به اندازه کافی وجود دارد و مردم هیجانی خرید نکنند.
وی ادامه داد: بهمن‌ماه سال گذشته در تامین ارز نهاده‌های دامی وقفه‌ای ایجاد شد و تا اردیبهشت امسال به دلیل کاهش تخصیص ارز نهاده‌های دامی، واردات کمتری صورت گرفت. در حقیقت بانک مرکزی به دلیل محدودیت‌های منابع ارزی و تحریم‌ها ارز کمتری تخصیص داد و بعد از آن نیز دیگر جوجه‌ریزی برای تولیدکنندگان صرفه اقتصادی نداشت.
مدیر‌کل شرکت پشتیبانی امور دام استان تهران اضافه کرد: خوشبختانه وزارت جهادکشاورزی به این موضوع ورود کرد و گشایش ارزی نهاده نیز حاصل شد و نهاده دامی به میزان کافی وارد کشور شده است. بانک مرکزی نیز ارزهای خوبی برای واردات تخصیص داد و این نهاده‌ها در حال ترخیص از گمرک هستند.
لازم به ذکر است، ستاد تنظیم بازار، اختیار برنامه‌ریزی توزیع استانی گوشت مرغ از محل ذخایر راهبردی (صرفاً جهت مصارف خانوار) را به دبیرخانه کارگروه‌های استانی تنظیم بازار واگذار کرد. بر این اساس، شرکت پشتیبانی امور دام باید با همکاری اتاق اصناف ایران، نسبت به توزیع گسترده مرغ منجمد در سراسر کشور با قیمت مصوب اقدام کنند.
همچنین، مقرر شد تا در استان‌هایی که برای توزیع مرغ منجمد شرایط خاصی دارند، استانداران راسا در کارگروه‌های استانی در خصوص قیمت عرضه مرغ منجمد تصمیم‌گیری کرده و تعدیل قیمت مربوطه به شرکت پشتیبانی امور دام اعلام شود.
به گزارش خبرگزاری فارس، امید گیلان‌پور معاون وزیر جهاد کشاورزی در نامه‌­ای خطاب به مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت ایران اعلام کرد: عوارض صادراتی تخم مرغ خوراکی تا آبان‌ماه سال جاری 35000 ریال به ازای هر کیلوگرم تعیین و ابلاغ شد. با توجه به اینکه تعیین عوارض جدید در دستور کار قرار دارد. خواهشمند است دستور فرمایید تا زمان ابلاغ میزان عوارض جدید، رقم اعلامی 35000 ریال به ازای هر کیلوگرم برای تخم مرغ خوراکی به گمرک جمهوری اسلامی ایران اعلام گردد تا مشکلی برای فرایند صادرات ایجاد نشود.
گفتنی است، بر اساس نتایج نظرسنجی اخیر مؤسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی در حوزه بیمه بیکاری مصرف گوشت قرمز حدود ۷۲ درصد از خانواده‌های افراد بیکارشده، به صورت جدی کاهش پیدا کرده ‌است و حدود ۱۵ درصد از خانواده‌های بیکارشدگان، حتی پیش از دوره بیکاری نیز توان خرید گوشت قرمز به صورت ماهانه را نداشته‌اند.
حدود ۷۶ درصد از خانواده‌ها، دچار کاهشی محسوس در مصرف مرغ، حدود ۷۱ درصد از خانواده‌ها کاهش در مصرف برنج، ۶۱ درصد خانواده‌ها دچار کاهش مصرف در لبنیات و حدود ۴۲ درصد خانواده‌های بیکارشدگان، کاهش در مصرف تخم مرغ را در این دوره شیوع ویروس کرونا تجربه کرده‌اند. حدود ۷۰ درصد از خانواده‌ها، کاهش در مصرف ماهانه‌ میوه را نیز گزارش کرده‌اند. البته این آمار فقط مربوط به افرادی است که مشمول بیمه بیکاری هستند و گروه زیادی از اقشار ضعیف مانند کارگران فصلی، دست‌فروشان و غیره را در نظر نگرفته است.