kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۲۴۶
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۰

هلاکت 250 تروریست داعش در عملیات مشترک ارتش و مردم عراق

نیروهای داوطلب مردمی و ارتش عراق طی عملیاتی در شمال و غرب این کشور، 250 تروریست وابسته به «داعش» را از پای درآوردند.


به گزارش واحد مرکزی خبر، عملیات همزمان هوایی و زمینی نیروهای مسلح عراق در شهر راهبردی «الحدیثه» واقع در غرب استان «الانبار» و منطقه «امرلی» استان «کرکوک» و برخی مناطق دیگر هلاکت 253 تروریست داعش را در پی داشت. در این عملیات گسترده 83 خودروی مسلح و یک دستگاه تانک تروریست‌ها نیز منهدم شدند.
34 سرکرده داعش نیز از شهر تحت محاصره «فلوجه» در استان الانبار گریختند و 24 تن از ساکنان این شهر هم که با داعش همکاری می‌کردند خود را تسلیم نیروهای دولتی کردند.در همین حال، سرلشکر «قاسم عطا» سخنگوی نیروهای مسلح عراق اعلام کرد، ده‌ها نفر از عناصر داعش طی حملات هوایی ارتش در منطقه «سنجار» به هلاکت رسیدند و یا زخمی شدند.
به گفته قاسم عطا، در پی فرمان نخست‌وزیر مبنی بر حمایت ارتش و نیروی هوایی عراق از نیروهای پیشمرگ کرد، حملات هوایی علیه عناصر داعش در مناطق سنجار، «البعاج» و روستاهای اطراف سنجار آغاز شد.
یکشنبه گذشته پس از عقب‌نشینی نیروهای پیشمرگ از مناطق سنجار و «ربیعه»، این مناطق به دست تروریست‌های داعش افتاد و تروریست‌ها مراکز مذهبی شیعیان و ایزدی‌ها را در منطقه ویران کردند و شماری از ایزدی‌ها را نیز به قتل رساندند.اما، برخی منابع از بازپس‌گیری بخش‌هایی از منطقه سنجار توسط پیشمرگان کرد خبر دادند؛ طبق این گزارش‌ها، نیروهای پیشمرگ موفق شدند بخش‌های وسیعی از شهرستان سنجار را آزاد و عناصر وابسته به داعش را مجبور به فرار کنند.علاوه بر مرکز سنجار، مناطق «الزمار» و «کسک» نیز توسط داعش اشغال شد.علاوه بر این مناطق، سد بزرگ موصل نیز در معرض خطر سقوط قرار گرفت و احتمال می‌رود که این سد نیز تحت کنترل داعش قرار گیرد.در پی احتمال پیشروی عناصر داعش به سمت کردستان عراق، «نوری مالکی» نخست‌وزیر عراق به ارتش این کشور فرمان داد به حمایت از نیروهای پیشمرگ وارد عمل شوند.
از جمله جنایاتی که شبه نظامیان داعش در منطقه سنجار انجام دادند این بود که گروهی از زنان و کودکان این منطقه را به اسارت گرفتند و آنها را به «تل عفر» منتقل کردند. از سرنوشت این افراد اطلاعی در دست نیست.
سایر رویدادها
* مقامات اتحادیه اروپا درباره اوضاع شمال عراق ابراز نگرانی کردند.
* دبیر کل سازمان ملل اقدامات داعش در شمال عراق را جنایت علیه بشریت دانست.
* برگزاری جلسه پارلمان عراق برای تعیین نخست‌وزیر به روز پنجشنبه (فردا) موکول شد.
* یک نماینده مجلس عراق گفت، داعش با فروش نفت شمال عراق طی هفته‌های اخیر، روزانه 500 میلیون دلار درآمد داشته است.
* مالکی دیروز با «فواد معصوم» رئیس‌جمهور عراق دیدار و گفت‌وگو کرد.