kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۲۳۹
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۹

700 نظامی ارتش اوکراین خود را تسلیم استقلال‌طلبان کردند

بیش از 700 نفر دیگر از نظامیان ارتش اوکراین خود را تسلیم استقلال‌طلبان در شهر دونتسک کردند.


درست یک روز پس از انتشار خبر پناهندگی 450 نفر از نظامیان اوکراینی به روسیه، 700 نفر دیگر از نظامیان این کشور خود را تسلیم استقلال‌طلبان در دونتسک کرده‌اند.
خبرگزاری «نووروسیا» و «ایتارتاس» ضمن اعلام این خبر به نقل از «یک فرمانده استقلال‌طلبان اوکراینی» نوشتند، شمار دقیق نظامیانی که تسلیم شده‌اند 702 نفر و محل وقوع این رخداد نیز منطقه «شاخترسک» است. «کیف» تاکنون درباره این خبر موضع‌گیری نکرده است اما یکی از فرماندهان ارشد گردان 72 زرهی ارتش اوکراین در خصوص علت پناهندگی 450 نظامی ارتش این کشور به روسیه که دوشنبه گذشته رخ داد، اظهارات تامل‌برانگیزی را مطرح کرده است.
به گزارش فارس، به نقل از «ایتارتاس»، «والری دوبینیاک» علت پناهندگی سربازان ارتش اوکریان را «نبود غذا، سوخت، مهمات و احساس رهاشدگی بین این نظامیان» عنوان کرد.
این افسر اوکراینی گفت: «در طول دو هفته گذشته، ما عملا هیچ مهمات و سوختی در اختیار نداشتیم. من امکان آن را نداشتم که نیروهای گرسنه تحت فرماندهی خود را سیر کنم. حتی نان خشک شده هم به اتمام رسیده بود. ستاد فرماندهی هم جز تکرار این جمله که «طاقت بیاورید، چاره‌ای نیست» هیچ کمکی به ما نکرده است. طی روزهای آخر حتی ارتباط ما با مرکز دیگر قطع شده بود، مثل این که آنها دیگر ما را زنده زنده دفن کرده بودند. برای نجات جان سربازان، ما تصمیم گرفتیم که به طور دسته‌جمعی به روسیه پناهنده شویم. ما تسلیحات نظامی و سلاح‌های خود را همانجا گذشتیم و فقط جان خود را نجات دادیم.»
یکشنبه شب حدود 450 نظامی اوکراینی، از جمله 164 نیروی مرزبانی این کشور خود را تسلیم نیروهای مرزبانی روسیه کرده و خواستار پناهندگی به این کشور شدند.
برای این نظامیان کریدور انسانی در مرز روسیه گشوده شد و آنها بلافاصله در اردوگاه موقتی در داخل خاک روسیه سکنی گزیدند و امکانات اولیه غذایی برای آنها فراهم شد.
به گفته مقامات مرزبانی روسیه، بعد از مدتی تعداد 180 نفر از این نظامیان که ابراز تمایل کرده بودند که به کشورشان بازگردند، به آن سوی مرز روسیه هدایت شدند. بقیه این افراد نیز تقاضای پناهندگی کرده‌اند.
دیروز همچنین خبر رسید، ژاپن نیز همچون کشورهای غربی تصمیم به تحریم روسیه گرفته است.
بر اساس گزارش‌های منتشر شده، دولت ژاپن دو شرکت روسی به نام‌های شرکت نفت «چرنومور نفت‌گاز» و «فروسیا» را به همراه 40 مقام این کشور و دولت سابق اوکراین تحریم کرده است.
ویکتور یانوکوویچ رئیس‌جمهوری برکنار شده اوکراین، سرگئی آکسیونف رئیس‌جمهوری منطقه کریمه، رستم تیمور قلیف مشاور نخست‌وزیر کریمه، ایگور استرلکوف وزیر دفاع جمهوری خودخوانده دونتسک، آلکساندر بورودای نخست‌وزیر این جمهوری خودخوانده و ناتالیا پاکلونسکایا دادستان منطقه کریمه از جمله افراد تحریم شده از سوی ژاپن هستند.
دولت ژاپن این افراد را به تلاش برای بی‌ثبات کردن اوضاع اوکراین متهم کرده است و بر اساس تحریم‌های جدید سفر آنها به ژاپن منع و دارایی‌های بانکی آنها در این کشور مسدود می‌شود.
ژاپن در مسئله اوکراین از سیاست‌های غرب و آمریکا بر ضد روسیه پیروی می‌کند.
توکیو در 28 ژوئیه گذشته نیز تحریم‌هایی را علیه مقام‌های روس اعمال کرد. روسیه این اقدام ژاپن را «غیردوستانه» خواند و تصریح کرد: چنین اقداماتی به روابط دو کشور لطمه خواهد زد.
منابع خبری روسیه نیز دیروز نوشتند، احتمالا مسکو در واکنش به تحریم‌های اروپا، مسیر هوایی «سیبریا» را به پروازهای اروپا ممنوع اعلام کند. آن طور که «مسکو تایمز» اعلام کرده مسکو با مسدود کردن این مسیر، باعث افزایش هزینه پروازهای اروپا به آسیا خواهد شد.
وزیر اقتصاد سوئیس نیز دیروز خبر داد، کشورش قصد ندارد بر سر بحران اوکراین، روسیه را تحریم کند. پیش از این صربستان نیز مشارکت در تحریم روسیه را برای کشورش «مضر» دانسته و با آن شدیدا مخالفت کرده بود.
اوکراین ماه‌هاست به دلیل کودتای رنگی غربی‌ها روی آرامش را به خود ندیده و درگیر جنگی خانمانسوز است. آخرین خبرها حاکی است، ارتش نارنجی این کشور با کمک سلاح‌های غربی برای بازپس‌گیری مناطق تجزیه شده شرق این کشور در حال قتل‌عام شبه‌نظامیان و غیرنظامیان است.
روسیه اعلام کرده اطلاعات به دست آمده نشان می‌دهد، ارتش اوکراین در حال استقرار تجهیزات سنگین مثل انواع موشک‌اندازها در اطراف دونتسک است.
احتمالا طی روزهای آینده این مناطق شاهد موج تازه‌ای از درگیری‌های خونین بین استقلال‌طلبان و ارتش اوکراین خواهد بود.