kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۱۵۹۲
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۲

پایان خرید بیش از ۱۳۱ هزار تن برگ سبز چای در کشور

رئیس ‌سازمان چای کشور از پایان خرید تضمینی برگ سبز چای در استان‌های گیلان و مازندران خبر داد و گفت: در سال جاری ۱۳۱ هزار و ۷۸۰ تن برگ سبز چای خریداری شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴ درصد افزایش داشته است.

حبیب جهانساز اظهار داشت: از این میزان برگ سبز خریداری شده ۶۰ هزار و ۷۰۲ تن معادل ۴۶ درصد درجه یک و ۷۱ هزار و ۷۹ تن معادل ۵۴ درصد برگ سبز درجه دو است.
وی ارزش ریالی برگ سبز خریداری شده را ۵۱۳ میلیارد و ۷۸۶ میلیون تومان عنوان کرد و افزود: تاکنون مبلغ ۴۲۶ میلیارد و ۷۳۵ میلیون تومان معادل ۸۳ درصد از مطالبات کشاورزان چایکار استانهای گیلان و مازندران بابت خرید تضمینی برگ سبز چای به حساب آنها پرداخت شده است. رئیس ‌سازمان چای کشور گفت: از این حجم برگ سبز خریداری شده بیش از ۲۹ هزار و ۶۵۰ تن چای خشک استحصال شده است. وی خاطر نشان کرد: تاخیر در آغاز چین بهاره به دلیل شرایط آب وهوایی گرمای شدید در زمان چین دوم و مشکلات ناشی از شیوع کرونا در کار کشاورزان وقفه ایجاد کرد اما با حمایت‌های صورت گرفته و عزم چایکاران شاهد افزایش تولید نسبت به سال گذشته هستیم. خرید تضمینی هر کیلوگرم برگ سبز چای درجه یک امسال چهار هزار و ۶۰۰ تومان و هر کیلوگرم برگ سبز چای درجه ۲ نیز سه هزار و ۳۰۰ تومان تعیین شده بود.
 برداشت برگ سبز چای به طور معمول در سه مرحله بهاره، تابستانه و پاییزه انجام می‌شود.
استان‌های گیلان و مازندران بیش از ۵۰ هزار خانوار چایکار و حدود ۲۸ هزار هکتار باغ چای دارد در این میان ۹۰ درصد باغات چای در استان گیلان و ۱۰ درصد در استان مازندران قرار دارد.