kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۱۵۸۵
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۱
سخنگوی سازمان غذا و دارو اعلام کرد

تحریم و عمل نکردن یک شرکت تولیدی داخلی به تعهدات، علت اصلی کمبود انسولین قلمی

سخنگوی سازمان غذا و دارو دلیل اصلی کمبود انسولین قلمی در کشور را تحریم های آمریکا و در درجه بعدی عدم عمل یک شرکت به تعهدات خود در تولید این دارو در داخل کشور عنوان کرد.

به گزارش روابط عمومی سازمان غذا و دارو، کیانوش جهانپور، با اشاره به اینکه یک شرکت به تازگی خط تولید انسولین قلمی تحت لیسانس در کشور را راه اندازی کرده است، گفت: این شرکت عملا مونتاژ این دارو را در داخل انجام می داد و متاسفانه اخیرا با عدم عمل به تعهدات خود باعث تشدید کمبود و بروز مشکل در دسترسی بیماران دیابتی به این دارو شده بود.
وی افزود: براین اساس، سازمان غذا و دارو برای جبران کمبودهای ایجاد شده، اقدام به واردات فوریتی انواع انسولین قلمی با قیمت یک سوم قیمت داروی وارداتی شرکت مذکور کرده است و مشخص شد در شرایطی که تخصیص و تامین ارز مورد نیاز دارو با چالش هایی مواجه است، شرکت مذکور هزینه های مضاعفی را به سیستم تحمیل کرده و تداوم چنین رفتاری به هیچ وجه قابل قبول نیست.
آغاز توزیع ۶۰۰ هزار انسولین قلمی در داروخانه‌ها
مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو از آغاز توزیع ۶۰۰هزار انسولین قلمی در داروخانه‌ها خبر داد.
به گزارش ایسنا، حیدر محمدی درباره وضعیت واردات انسولین قلمی، گفت: تعداد زیادی انسولین قلمی در حدود ۶۰۰ هزار تا از گمرک ترخیص شده و از شنبه گذشته توزیع آن را در داروخانه‌ها انجام شده است.
محمدی افزود: شرکتی که تامین‌کننده این انسولین‌ها بود، قرار بود در داخل کشور انسولین قلمی را در حجم انبوه تولید کند، اما متاسفانه به تعهداتش عمل نکرد و مجبور شدیم، واردات انجام دهیم.بنابراین در حال حاضر واردات انسولین قلمی را آغاز کردیم تا زمانیکه تولیدکنندگان داخلی بتوانند تولیدشان را انجام داده و کفاف بازار را بدهند، ما واردات را انجام می‌دهیم.
وی ادامه داد این انسولین‌های قلمی در داروخانه‌های منتخب و با قیمت ارزان‌تر نسبت به گذشته عرضه می‌شوند. در عین حال مردم می‌توانند از طریق اپلیکیشن یا سامانه تیتک نوع انسولین مورد نیاز خود را جست و جو کرده و نزدیک‌ترین داروخانه عرضه‌کننده آن را پیدا کنند.بیماران می‌توانند با ارائه کارت ملی انسولین قلمی مورد نیازشان را از داروخانه دریافت کنند.