kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۱۵۶۸
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۴
علی‌رغم اجرای 39 دستور این نهاد

سیاسی‌کاری FATF علیه ایران همچنان ادامه دارد

علی‌رغم اینکه دولت در اقدامی پیش دستانه، 39 بند از 41 دستور FATF را اجرا کرده است، این سازمان بین دولتی، به هیچ عنوان به وعده‌های نسیه خود عمل نکرده و ایران را از فهرست سیاه خارج نکرد.


سرویس سیاسی-

گروه ویژه اقدام مالی (FATF)، مجمع عمومی خود را از روز چهارشنبه هفته گذشته تا روز جمعه برگزار کرد و تصمیم گرفت تا ایران و کره شمالی را در فهرست سیاه خود نگه دارد و به ادعای خود، محدودیت‌های سخت‌تری بر کشورهایی که در زمینه پولشویی و تامین تروریسم همکاری نمی‌کنند، اعمال کند.
بر اساس اعلام آسوشیتدپرس و رویترز، مارکوس پلیر، رئیس‌FATF گفت با توجه به اینکه وضعیت این دو کشور تغییر نکرده است، همچنان در فهرست سیاه می‌مانند.
وی گفت کشورهایی نظیر کره شمالی و شبکه‌شان در دور زدن تحریم‌ها زیرک‌تر شده‌اند از این رو مقامات باید نیز زیرک‌تر شوند.
اجرای کامل 39 بند توسط دولت
غلامرضا مصباحی مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در روزهای گذشته گفت:«تا امروز 39 بند از 41 بند FATF را عمل کرده‌ایم و این در حالی است که FATF هیچ اقدام مثبتی در مورد کشور ما انجام نداده است.»
مصباحی مقدم افزود: «از دو بندی که مانده یک بند در مورد کنوانسیون پالرمو و بند دیگر درباره کنوانسیون CFT است و جالب اینجاست که همه کسانی که می‌گویند باید به FATF می‌پیوستیم اصلا نمی‌دانند و یا متوجه نیستند که این موضوع FATF چی هست و چه بندهایی دارد و چند بندهایی را عمل کردیم و چه بندهایی را عمل نکردیم.»
وی در ادامه گفت: «از مدعیان، یک سؤال داریم آنهم این است که اگر ما به CFT و پالرمو بپیوندیم آیا بانک‌هایی که در خارج از کشور در حال حاضر با ما کار نمی‌کنند به کارشان با ما ادامه خواهند داد یا خیر؟حقیقت این است که آنها این کار را نخواهند کرد، چون در اثر تهدیدهای آمریکا مبنی بر تحریم کشور ما، آمریکایی‌ها به بانک‌های خارجی گفته‌اند یا باید با ما کار کنید یا با ایران و به شرکت‌ها هم گفته‌اند یا با آمریکا کار می‌کنید یا با ایرانی‌ها.»
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: «همه بانک‌ها و شرکت‌ها اگر با ایران معامله و یا مبادله‌ای داشته باشند مشمول تحریم‌های آمریکا می‌شوند پس این تهدید آمریکا بالا سر تمام بانک‌ها و شرکت‌های همه کشورها وجود دارد و به این ترتیب آنها قدمی در ارتباط مالی با ما بر نخواهند داشت.»
مصباحی مقدم خاطرنشان کرد: «FATF می‌گوید شما به هر 41 تعهد عمل کنید بعد ما تصمیم می‌گیریم که شما مشمول تهدیدها و تحریم‌های جدید می‌شوید یا خیر و وعده‌ای هم نمی‌دهند که در مقابل تهدیدها و تحریم‌های آمریکا از ما حمایت کنند.»
رفتار دولت در مقابل FATF در حقیقت تکرار «اجرای اقدامات نقد در مقابل وعده‌های نسیه» است؛ روندی که در برجام به وقوع پیوست و خسارت‌های فراوانی به کشور وارد کرد.
تجربه عبرت آموز کره شمالی
یکی از ادعاهای پرتکرار حامیان FATF این است که تمام کشورهای جهان به غیر از ایران و کره شمالی عضو کارگروه اقدام مالی هستند. بزک‌کنندگان FATF در ادامه این ادعا، این‌گونه وانمود می‌کنند که مخالفان FATF در پی این هستند تا ایران را به کره شمالی تبدیل کنند.
این در حالی است که بررسی تجربه کره شمالی نشان می‌دهد که اتفاقا جریان غرب‌گرا با فشار و تحمیل لوایح استعماری FATF قصد دارند ایران را در مسیر غلط کره شمالی بیندازد. چرا که یک بررسی ساده نشان می‌دهد با وجود پیوستن کره شمالی به پالرمو و CFT، نام این کشور از لیست سیاه FATF خارج نشده است.
کره شمالی در ۲۵ جولای ۲۰۱۳ عضو کنوانسیون CFT شده و از ۱۷ ژوئن ۲۰۱۶ نیز رسما عضو کنوانسیون پالرمو شده است، اما امروز کماکان در لیست سیاه FATF قرار دارد و تغییری در وضعیت این کشور ایجاد نشده است.
به گزارش نسیم، بیانیه‌های رسمی‌FATF حاکی از آن است که پس از پیوستن کره شمالی به کنوانسیون پالرمو و CFT و حل کردن مسئله پولشویی و تامین مالی ‌تروریسم، گروه ویژه اقدام مالی(FATF) بهانه جدیدی را به نام اتهام تامین مالی سلاح‌های کشتار جمعی (هسته‌ای و موشکی) آغاز کرده و با این بهانه اجازه خروج کره شمالی از لیست سیاه را نداده است.
لذا کاملاً روشن است که سرنوشت کره شمالی منتظر ایران است، چرا که با پیوستن به دو کنوانسیون CFT و پالرمو، گروه ویژه اقدام مالی هیچ تضمینی برای خروج ایران از لیست سیاه نمی‌دهد و از گام‌های بعدی سخن می‌گوید. از طرفی نیز به دلیل اینکه برنامه اقدام ایران در حوزه‌های پولشویی و تامین مالی ‌تروریسم است، گام بعدی ایران اجرای یک برنامه اقدام جدید این‌بار در حوزه تامین مالی موشک‌های ایران است. حال باید بپرسیم افراد مدافع الحاق به کنوانسیون‌های استعماری FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام چرا اصرار دارند ایران را تبدیل به کره شمالی دیگری کنند؟
محمدرضا پورابراهیمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس چندی پیش گفته بود: «از آقای ظریف سؤال کردم و گفتم اگر جمهوری اسلامی ایران، همه تعهدات را بپذیرد آیا هیچ تضمینی وجود دارد که از لیست سیاه اف‌ای تی‌اف خارج شود یا اتفاق دیگری رقم می‌خورد. ظریف گفت، خیر هیچ تضمین و تعهدی وجود ندارد.»
ادعای دروغین مبارزه با پولشویی
و تروریسم
FATF ادعا می‌کند که هدف اصلی‌اش، مبارزه با پولشویی و تروریسم است. در حال حاضر و بنابر گزارش‌های رسمی منتشر شده توسط رسانه‌های غربی، ۷۰ درصد پولشویی جهان در آمریکا و اروپا- اعضای اصلی FATF- رخ می‌دهد. از سوی دیگر، اف‌ای تی‌اف هیچگاه در مقابل اقدامات تروریستی اعضای خود- از جمله ترور سردار سلیمانی توسط دولت تروریست آمریکا- کوچکترین واکنشی نشان نداد.
FATF - اسفند ۹۷- با انتشار گزارشی صراحتاً اعلام کرد که اجرای مؤثر تحریم‌های مالی هدفمند و شناسایی مسیرهای ایران برای دور زدن تحریم را ذیل رسالت مقابله با اشاعه تسلیحات کشتار جمعی خود تعریف کرده و با جدیت تمام در پی اجرای آن است.