kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۱۴۹۹
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۶
منابع مصری فاش کردند

بن سلمان به جای سودان به آمریکایی‌ها باج داد

یک روزنامه فرامنطقه‌ای گزارش داده باج 335 میلیون دلاری که سودان به آمریکا برای خروج از لیست تروریسم پرداخته است در حقیقت توسط آل‌سعود به آمریکا پرداخت می‌شود. آمریکا لیستی تهیه کرده و اسامی هر کشوری را که می‌خواهد در آن وارد می‌کند. سپس با دریافت پول آنها را از این لیست دوباره خارج می‌کنند!




دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا اخیرا اعلام کرد که قصد دارد سودان را از لیست کشورهای حامی تروریسم خارج کند؛ مشروط به اینکه خارطوم مبلغ 335 میلیون دلار به به این کشور پرداخت کند تا به زعم او «به قربانیان آمریکایی تروریسم و خانواده‌های آنان» پرداخت شود. برخی نیز اعلام کردند سودان همزمان تحت فشار شدید ترامپ قرار گرفته تا پیش از انتخابات 13 آبان ماه آمریکا، رژیم صهیونیستی را به رسمیت بشناسد. حالا خبر رسیده سودان توان پرداخت این باج 335 میلیون دلاری را نداشته و بن سلمان آن را متقبل شده است.
منابع مصری و سودانی درباره پشت پرده این تصمیم آمریکا به روزنامه العربی الجدید گفته‌اند: «رایزنی‌هایی که با طرف‌های حاکم بر سودان درباره حذف نام سودان از این لیست و همچنین پیوستن خارطوم به توافق عادی‌‌سازی با اسرائیل صورت گرفته، مستلزم یک گام مهم برای شهروندان آمریکایی است که همان پرداخت غرامت به آنان است». این منابع افزودند، این شرط آمریکا با وضعیت اقتصادی دولت سودان همخوانی ندارد و دولت این کشور نیز اعلام کرده که توانایی ندارد این مبلغ را پرداخت کند. در مقابل، دولت آمریکا نیز در این ایام انتخاباتی، بر روی این اقدام خود حساب ویژه‌ای باز کرده و ترامپ امیدوار است که با این اقدام بتواند از رقیب خود پیشی بگیرد!
به گفته این منابع، «محمد بن سلمان»، ولیعهد سعودی تاکید کرده که این غرامت را از طرف دولت سودان پرداخت خواهد کرد تا این توافق هر چه سریع‌تر صورت گیرد!
منابع مذکور افزوده‌اند، این توافق شامل یک بسته از کمک‌های مالی مستقیم از سوی امارات و سعودی است که در صورت اعلام رسمی عادی‌‌سازی روابط سودان با رژیم صهیونیستی، به خارطوم پرداخت خواهد شد. بسته غیر مستقیم نیز در قالب سرمایه‌گذاری چندین شرکت آمریکایی در خارطوم است. گفتنی است ترامپ آل‌سعود را رسما و علنا گاو شیرده خود خوانده که مشغول دوشیدن آنهاست!
به گفته این منابع، توافقات طرف‌های صهیونیستی، آمریکایی، سعودی و اماراتی با «عبدالفتاح البرهان» رئیس‌شورای حاکمیتی سودان و معاون وی، بر سر ریز جزئیات این توافق و مراحل اجرای آن بوده است. این در حالی است که «هبه محمد علی» سرپرست وزارت دارایی سودان روز گذشته، با ابراز خوشحالی درخصوص خروج سودان از لیست موسوم به کشورهای حامی تروریسم، این رخداد را بی‌ارتباط با مسئله‌سازش با رژیم صهیونیستی دانست!
سایر رویدادها:
- خطیب مسجدالاقصی و رئیس‌هیئت عالی اسلامی قدس اشغالی تأکید کرد که خطر بازدید سازشگران با رژیم صهیونیستی از مسجدالاقصی کمتر از یورش صهیونیست‌ها به این مسجد نیست.
-«ایوب قرا» وزیر سابق ارتباطات رژیم اشغالگر: درمان «فاطمه بنت خلیفه» شاهزاده بحرین در سال 2010 در سرزمین‌های اشغالی، مسیر توافق عادی‌‌سازی روابط بین منامه و تل‌آویو را یک دهه بعد هموار کرد!