kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۱۴۳۲
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۶

ابتکار رهبر انقلاب در نهضت فرهنگی ارتش



حجت‌الاسلام شعبانعلی صالحی‌نسب*
 با پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران گروهی از نیروهای انقلابی، مذهبی و عده‌ای از کارکنان مومن ارتش کمیته نظامی حضرت امام‌خمینی(ره) را تشکیل دادند. این در حالی بود که گروهک‌ها با تشکیل نشست‌ها، ایراد سخنرانی‌ها و به راه انداختن تظاهرات، خواستار انحلال ارتش و ایجاد ارتش به اصطلاح «خلقی» بودند.
از اواخر سال ۱۳۵۷ مقام معظم رهبری(مد‌ظله‌العالی) جلساتی را با حضور برخی از اعضای کمیته نظامی حضرت امام(ره) درباره ارتش تشکیل می‌دادند که در همین جلسات و به ابتکار معظم‌له فکر ایجاد نهادی فرهنگی در ارتش شکل گرفت.
در پی ایجاد این تحولات، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای(مد ظله العالی) که در آن زمان عضو شورای انقلاب و نماینده حضرت امام(ره) در وزارت دفاع بودند، طی حکمی‌در بیست و سوم مهر ۱۳۵۸ دستور ایجاد اداره «سیاسی ایدئولوژیک» را مطرح و در بیست و چهارم مهر ۱۳۵۸ تاسیس این نهاد به تصویب رسید.
این حرکت اولین گام در جهت قانونی شدن نهاد عقیدتی سیاسی در ارتش شد که مأموریت آن نشر و گسترش فرهنگ و ارزش‌های اسلامی در جهت افزایش ایمان، دانش، بینش و بصیرت عقیدتی سیاسی کارکنان و خانواده‌ها و تقویت بهره‌وری آنان در سازمان ارتش به جهت ایجاد آمادگی برای مقابله با تهدید ناهمتراز بر اساس تدابیر و رهنمودهای فرماندهی معظم کل قوا بود.
پیامد این ابتکار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای(مدظله العالی) این بود که هویت اسلامی نه صرفا برای افراد ارتش که برای تمام ساختار ارتش تعریف شد و افق این فعالیت‌ها هم رساندن ارتش به جایگاهی بود که ارتشی مکتبی‌تربیت و تجهیز شود.
عقیدتی سیاسی ارتش در حال حاضر به ۴۱ سالگی خود رسیده است و از همان آغاز تاسیس، مأموریت‌های مهم و اثرگذاری را در حوزه معنویت محوری در ارتش جمهوری اسلامی ایران عهده‌دار بود و امروز نتیجه عملکرد معنوی سازمان عقیدتی سیاسی، ارتش را به یک ارتش انقلابی و با هویت ایرانی اسلامی مبدل ساخته است. به طوری که مقام معظم رهبری در جمع فرماندهان عالی رتبه ارتش فرمودند: ارتش مایه اطمینان آحاد ملت و نمایشگاهی از ارزش‌های اسلامی است.
ارتقای هوشیاری و بصیرت دینی- انقلابی کارکنان ارتش در قالب طرح‌های مصباح با عناوین و اهداف گسترده برای کارکنان و خانواده‌ها طراحی شده که توانسته است برنامه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغی ارتش را منسجم‌تر و هدفمندتر از گذشته کند.
امروز سازمان عقیدتی سیاسی به‌عنوان متولی اجرای برنامه‌های سیاسی در ارتش است که با دعوت از سخنرانان، کارشناسان عالی رتبه سیاسی و مسئولان کشوری در یکایک یگان‌های ارتش تلاش کرده تا بصیرت و بینش سیاسی تأثیرگذاری را به کارکنان و خانواده‌های آنان ارائه دهد.
ارتش جمهوری اسلامی ایران از با سابقه‌ترین مجامع قرآنی در سطح کشور است که با حساسیت خاصی فعالیت‌های قرآنی را دنبال می‌کند و از نمونه‌های آن می‌توان به برگزاری مستمر کلاس‌های قرآن، تشکیل مجامع قرآنی، دارالتحفیظ‌ها و ‌تربیت جامعه چند ده هزار نفری حافظان قرآن کریم در سطح ارتش و خانواده‌های محترم کارکنان‌ اشاره کرد. همچنین این سازمان با نصب‌العین قرار دادن منویات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) مبنی بر پرورش ده میلیون حافظ قرآن در کشور، اقدام به تدوین و ابلاغ طرح «رهپویان وحی» کرده که امروز با افتخار آماده معرفی بیش از ۱۲۰۰۰ حافظ اجزای مختلف قرآن و بیش از صدها حافظ کل قرآن کریم
می‌باشد.
ارتش برای خانواده‌ها و فرزندان آنان اقدامات متنوع فرهنگی، دینی و معنوی بسیاری را تدارک دیده که هدف همگی آنها آشنایی خانواده‌ها با تهدیدهای فرهنگی، آشنایی و‌ ترویج سبک زندگی اسلامی ایرانی و نیز ارتقای هوشیاری دینی و سیاسی خانواده‌ها می‌باشد.
سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران امیدوار است با لطف و عنایت حضرت حق، رهنمودهای راهگشای رهبر معظم انقلاب اسلامی و پشتیبانی و همدلی فرماندهان مومن و متعهد ارتش، توفیقات این نهاد در اعتلای سطح معنوی، فرهنگی و روحیه دلاورمردان ارتشی هر روز بیش از پیش افزون شود و با این استمرار مشت محکمی‌بر دهان دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بکوبد.
* رئیس اداره عقیدتی سیاسی نیروی زمینی ارتش