kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۱۲۹۶
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۲
روحانی در دیدار رئیس شورای عالی مصالحه افغانستان:

راه‌آهن خواف- هرات طی روزهای آینده افتتاح می‌شود

رئیس‌جمهور با ‌ اشاره به افتتاح راه‌آهن خواف- هرات طی روزهای آینده، اتصال راه‌آهن‌های ایران و افغانستان را موجب تقویت همکاری‌های اقتصادی و تجاری دو کشور دانست.

حجت‌الاسلام روحانی دیروز دوشنبه در دیدار «عبدالله عبدالله» رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان، با بیان اینکه در طول دوره‌ای که افغانستان در برابر تجاوزات بیگانه قرار داشته، ملت و دولت ایران در کنار دولت و مردم این کشور بوده‌اند، گفت: امیدواریم صلح و امنیت پایدار در این کشور برقرار باشد و مردم افغانستان در آرامش زندگی کنند.
رئیس‌جمهور با ابراز امیدواری به موفقیت تلاش‌های شورای عالی مصالحه برای برقراری صلح و ثبات در افغانستان، اظهار داشت: مهم این است که مردم این کشور بعد از سال‌ها جنگ و درگیری به یک صلح واقعی برای حفظ دستاوردهای خود  دست یابند و راه‌حل این مشکل نیز گفت‌و‌گوهای سیاسی و مذاکره بین‌الافغانی است.
روحانی با بیان اینکه دخالت و حضور آمریکا به‌عنوان یک کشور متجاوز در افغانستان با خواست و نظر مردم این کشور همسو نبوده است، تصریح کرد: دولت آمریکا که در سیاست‌های خود در منطقه و جهان شکست خورده و موفقیتی نداشته است، به‌دنبال بهره‌برداری انتخاباتی از مذاکرات صلح در افغانستان است.
رئیس‌جمهور در ادامه با‌ اشاره به روابط خوب ایران و افغانستان به‌عنوان دو کشور دوست و همسایه، بر توسعه و تعمیق روابط تهران-  کابل تأکید کرد و اظهار داشت: توافق بلندمدت بین دو کشور می‌تواند به توسعه و تعمیق روابط در همه زمینه‌ها بینجامد.
روحانی با ‌ اشاره به افتتاح راه‌آهن خواف-  هرات طی روزهای آینده، اتصال راه‌آهن‌های ایران و افغانستان  را موجب تقویت همکاری‌های اقتصادی و تجاری دو کشور دانست و افزود: ایران آمادگی دارد که با اتصال خط لوله گاز و فرآورده‌های نفتی به افغانستان امکان استفاده مردم این کشور از این انرژی‌ها را فراهم کند.
رئیس‌جمهور در پایان تأکید کرد: همان‌طور که همیشه در کنار مردم افغانستان بوده‌ایم، در آینده هم حمایت خود را از این کشور و همه جهات و اقوام و گروه‌های صلح‌طلب ادامه خواهیم داد و امیدواریم شاهد برقراری امنیت پایدار در این کشور باشیم.
افغانستان یا عراق فرقی نمی‌کند،
آمریکا به‌دنبال ناامنی است  
رئیس شورای مصالحه ملی افغانستان که به تهران سفر کرده است؛ همچنین عصر دیروز با دریابان علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و پیرامون مسائل دوجانبه و منطقه‌ای با وی گفت‌وگو کرد.
در این دیدار دریابان شمخانی با تبیین سیاست‌های مخرب آمریکا در منطقه‌ غرب آسیا که نتیجه‌ای جز جنگ، ویرانی و عقب‌ماندگی برای مردم منطقه به‌دنبال نداشته؛ تأکید کرد: اساس سیاست آمریکا ایجاد هرج و مرج و ناامنی است؛ فرقی نمی‌کند که محل پیگیری آن افغانستان باشد یا عراق.
 وی با‌ اشاره به نقش آمریکا در راه‌اندازی جریان‌های  ‌تروریستی که نمونه بارز آن تاسیس جریان مخوف و  ‌تروریستی داعش است، گفت: تنها راه مصون ماندن از این‌گونه دام‌های خطرناک آمریکا، مقاومت و حفظ وحدت و انسجام است؛ راهی که شهیدان بزرگی همچون حاج قاسم سلیمانی و احمدشاه مسعود با جانفشانی به ما نشان دادند.
 دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان؛ گفت‌وگوی بین‌‌الافغانی، حفظ جمهوریت و حقوق اقوام و مذاهب و تبعیت از قانون اساسی را از مولفه‌های اصلی و بسیار تأثیرگذار در برقراری ثبات و امنیت پایدار در افغانستان برشمرد و خاطرنشان کرد؛ آمریکا همواره برای حفظ حضور و استمرار ناامنی در صدد تضعیف مولفه‌های اصلی ثبات بخش در افغانستان بوده است.
 وی، هرگونه اقدام خارج از چارچوب‌های ارزشی و ملی را خیانت به سال‌ها مجاهدت و ایثار ملت افغانستان دانست؛ و تصریح کرد، نباید منافع بلندمدت مردم زجر کشیده افغانستان را فدای برخی منافع زود گذر کرد.
 شمخانی، با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در طول ۴۰ سال گذشته با حمایت همه‌جانبه و پذیرش بیش از ۳ میلیون نفر از مهاجرین افغانی در عمل حسن همجواری و حق همسایگی را اداء کرده است و انتظار دارد مسئولان این کشور نیز با وحدت و همدلی اجازه رخنه و پیاده شدن نقشه‌های شوم بیگانگان برای ایجاد اختلاف میان دو کشور را ندهند.
 در ادامه این دیدار عبدالله عبدالله نیز در سخنانی با قدردانی از حمایت‌ها و مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در قبال افغانستان، گسترش روابط با کشور دوست و برادر ایران را از اصول و اولویت‌های سیاست خارجی کشورش بر شمرد.