kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۱۲۳۰
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۹
قاسمپور: بهتر است برای مدیران فوتبال شرط و شروط بگذارند

«مدرک حرفه‌ای» دغدغه این روزهای مربیان و سرپرستان قانون AFC امسال در فوتبال ایران اجرا می‌شود؟!



سرویس ورزشی-
شرط دارا بودن مدرک حرفه‌ای برای سرمربیان و سرپرستان تیم‌های فوتبال آن هم در فاصله 15 روز تا شروع رقابت‌های لیگ برتر حسابی خبرساز شده است.
کمیته آموزش فدراسیون چندی پیش اعلام کرد تنها مربیانی می‌توانند روی نیمکت تیم‌های لیگ برتری بنشینند که مدارج مربیگری را طی کرده باشند. به طور مثال، سرمربی باید مدرک پرولایسنس، دستیاران مدرک A و بقیه مربیان نیز دارای مدرک مربیگری B باشند. این کمیته اعلام کرد تمامی مدیران هم باید دارای رزومه و مدارک مدیریت باشند.
فصل گذشته مربیانی که بعضا مدرک معمولی هم نداشتند، روی نیمکت برخی تیم‌ها نشستند اما کسی با آنها برخورد نکرد. از طرفی، تمامی باشگاه‌ها کادر فنی خود را انتخاب کرده و برای لیگ برتر آماده می‌شوند. بدون شک در فاصله کمتر از 15 روز به شروع این دیدارها، چگونه باشگاه‌ها می‌توانند مربیان خود را تغییر بدهند؟
از سویی، مربیان حاضر در لیگ برتر از عدم برگزاری کلاس‌های آموزشی و ارتقا انتقاد می‌کنند. به طور مثال، بیش از 2 سال است کلاس مربیگری A ما برگزار نشده است. وقتی کلاسی برگزار نمی‌شود، چگونه ممکن است مربیان بتوانند برای دریافت مدارک اقدام کنند؟ از طرفی شرایط حاکم بر کشور با توجه به شیوع کرونا هم باعث شده تا کلاس‌ها برگزار نشود و خیلی از مربیان متقاضی دچار سردرگمی‌شوند.
در حال حاضر بسیاری از باشگاه‌ها با مشکل مدرک مربیان مواجه هستند. مهدی رحمتی، محرم نویدکیا، وحید فاضلی، ابراهیم صادقی، محمد ربیعی، وحید بیاتلو، حنیف عمران زاده، آرش برهانی و... با مشکل مواجه هستند و طبق قانون نباید روی نیمکت بنشینند. سختگیری‌های سازمان لیگ تنها مربوط به مربیان نیست، گویا سرپرستان تیم‌ها هم باید مدارک مدیریت داشته باشند. به عنوان نمونه اگر قرار باشد امسال نفراتی چون پرویز مظلومی، افشین پیروانی، رضا فتاحی، حسین بادامکی و...روی نیمکت بنشینند باید مدرک مدیریت داشته باشند!
به جای سرپرست برای مدیران عامل
 شرط مدرک بگذارند
چگونگی اجرای این قانون موضوعی است که در چند روز اخیر حسابی داغ بوده و کارشناسان به اظهار نظر درباره آن پرداخته‌اند. دیروز ابراهیم قاسمپور ملی‌پوش اسبق فوتبال کشورمان در گفت‌و‌گویی با خبرگزاری فارس در این باره گفت: اگر اشتباه نکنم این قانون قرار بود حدود سه چهار سال قبل اجرایی شود اما به نوعی ماست‌مالی شد و رفت. اکنون هم مسئله‌ خاصی نیست و فکر می‌کنم که با لابی‌گری حل شود! زمانی که یک فرد وام کلانی از بانک می‌گیرد و وثیقه‌ای نمی‌گذارد و بعد هم پاسخگو نیست و بیت‌المال هدر می‌رود دیگر نباید از فوتبال خرده گرفت که چرا فردی بدون داشتن مدرک مربیگری سرمربی شده است.
وی تصریح کرد: برخی از سرمربیان دارای مدرک مربیگری هم چه گلی به سر تیم‌ها زده‌اند؟! در یک فصل سه باشگاه عوض کردند. اگر خوب نتیجه می‌گرفتند می‌گفتیم که بخاطر نتایج ایده‌آل‌شان بوده است اما این افراد با لابی‌گری و بدون اینکه کار خاصی کرده باشند از یک باشگاه به باشگاه دیگری رفته‌اند. برای این مسئله مدرک حرفه‌ای مربیگری در این فصل هم راهی پیدا می‌شود.
قاسمپور در مورد شرط مدرک مدیریت برای سرپرستان تیم‌ها در لیگ برتر بیستم اظهار داشت: به نظرم بهتر است به جای اینکه برای سرپرست تیم‌ها شرط مدرک مدیریت قرار بدهند برای مدیران عامل باشگاه‌ها چنین شرطی بگذارند. چون سرپرست تیم باید کارهای اجرایی مثل رزرو هتل و بلیت هواپیما را انجام بدهد و قرار نیست که سیاست‌گذاری کلان برای تیم و باشگاه انجام بدهد. سرپرست اختیار زیادی از خود ندارد که نیازی به مدرک مدیریت باشد.
وی افزود: مدیرعامل باشگاه نیاز به مدرک و تحصیلات مدیریتی دارد زیرا در امر سیاست‌گذاری باشگاه دخیل است و بسیاری از قراردادها را نیز باید منعقد کند. اگر مدیرعامل با بحث‌های علمی و عملی مدیریتی آشنایی داشته باشد برخی از مشکلات باشگاه‌ها کمتر خواهد شد. شما ببینید که چه قراردادهایی با بازیکنان خارجی در برخی باشگاه‌ها امضا می‌شود.حتی گاهی یک دلال لابی‌ می‌کند و با واسطه‌گری بازیکنان خودش را به مدیرعامل یک باشگاه تحمیل می‌کند. مدیرعامل باشگاه باید کار مدیریت انجام داده باشد و مدرک مدیریت داشته باشد.
دارا بودن مدرک مدیریت، الزام AFC است
با وجود صحبت‌های مطرح شده درباره قانون جدید سازمان لیگ، مسئول کمیته مسابقات سازمان لیگ می‌گوید این قانون باید اجرا شود. سهیل مهدی در این باره اظهار داشت: بحثی داریم در مورد الزامات که از طرف کمیته آموزش فدراسیون فوتبال هرساله اعلام می‌شود. این هم بر اساس الزاماتی است که AFC‌به کل آسیا اعلام می‌کند. یعنی بحث داخلی ما نیست. کما اینکه در بحث مجوز حرفه‌ای تمامی مربیان باید مدرک پرولایسنس داشته باشند. اخیرا در مورد نور ورزشگاه‌ها هم آخرین دستورالعمل را دادند. بر اساس آن ابلاغ، از طرف کمیته آموزش به تمامی ارکان ذینفع در مورد بحث مربیان اعلام می‌شود.
وی ادامه داد: بحث ثبت عزیزان به عهده کمیته نقل و انتقالات است و آنها کار خودشان را انجام می‌دهند. شاید در مورد کرونا درخواستی داشته باشیم که دوره پرولایسنس نهایی نشده و در کل آسیا نیمه کاره ماند و مدرسان سفر نکردند و بتوانیم مجوزهای لازم را از AFC‌ بگیریم که سرمربیان استثنائا با مدرکA کار کنند. اما خارج از آن غیر قابل تصور است.
مهدی در مورد اینکه آیا مربیان امسال می‌توانند بدون مدرک کار کنند، عنوان کرد: در مورد سرمربی خیر. اگر نهایتا بتوانیم استثنائات لازم را از AFC‌ بگیریم و مدرکA را بپذیرند، سرمربیان ما مثل گذشته باید با مدرکA کار کنند. پایین‌تر از این مدرک به عنوان سرمربی قابل قبول نیست.
وی در پایان درخصوص مجوز حرفه‌ای باشگاه‌ها گفت: متاسفانه هرسال باشگاه‌های ما ثانیه آخر کارشان را می‌آورند. همکاران من تا ساعاتی از شب مدارک را بازبینی می‌کنند. فرصت کوتاهی برای ارسال مدارک مانده که این هم اگر منقضی شود نمی‌توانیم کمکی به باشگاه‌ها کنیم. امیدوارم امسال زودتر مدارک را بفرستند تا همکاران من بتوانند بررسی بهتر و دقیق تری داشته باشند.