kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۰۵۶
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۵۹

اولین قسط از اقساط 6 گانه تمدید توافق ژنو پرداخت شد

مبلغ 500 میلیون دلار به عنوان قسط اول درآمدهای بلوکه‌شده حاصل از فروش نفت ایران بر اساس تمدید چهار ماهه توافقنامه ژنو آزاد شد.
بر اساس توافق صورت گرفته در وین در خصوص تمدید چهار ماهه برنامه مشترک اقدام، روز جمعه سررسید آزادسازی اولین قسط از اقساط 6 گانه بود. مبلغ قسط اول، 500 میلیون دلار است.
قسط اول از 2 میلیارد و هشتصد میلیون دلار درآمدهای بلوکه شده حاصل از فروش نفت ایران بود که بر اساس تمدید چهار ماهه توافقنامه ژنو آزاد شد.آمریکایی‌‌ها در سند توضیحی توافق شده در وین پذیرفته بودند که تمهیدات لازم را برای آزادسازی به‌ موقع اموال بلوکه شده ایران فراهم آورند.موعد آزادسازی قسط بعدی، روز سوم شهریور است.
وزرای خارجه ایران و شش کشور (آلمان، آمریکا، فرانسه، روسیه، چین و انگلیس) به همراه کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در تاریخ سوم آذر ماه ۱۳۹۲ (۲۴ نوامبر ۲۰۱۳) در شهر ژنو در خصوص برنامه هسته‌ای ایران به توافقی تحت عنوان «برنامه اقدام مشترک» دست یافتند که این توافقنامه ۳۰ دی ماه همان سال وارد مرحله اجرا شد و از آن زمان تا پایان شش ماه گام اول این توافقنامه (۲۹ تیر ماه ۱۳۹۳) مبلغ 4/2 میلیارد دلار از درآمدهای بلوکه شده حاصل از فروش نفت ایران طی هشت قسط به حساب بانک مرکزی واریز شد.
به گزارش فارس، ایران و گروه 1+5 در ۳۰ دقیقه بامداد شنبه ۲۸ تیر ماه پس از دو روز رایزنی درباره تمدید توافقنامه ژنو توافق کردند که مذاکرات درباره راه حل جامع هسته‌ای چهار ماه (۲۴ نوامبر ۲۰۱۴ - پایان شش ماه دوم گام نخست توافقنامه ژنو) تمدید شود که در طی این مدت مبلغ ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار از درآمدهای بلوکه شده ایران حاصل از فروش نفت آزاد و به حساب ایران واریز شود.