kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۹۶۹۴
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۷
وزیر بهداشت:

ایران پیشتاز مدیریت کرونا در جهان است

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت که ایران پیشتاز مدیریت کرونا در جهان است و تاریخ، این ادعا را پس از مقایسه اقدامات انجام شده ما با دیگر کشورهای مدعی دنیا اثبات خواهد کرد.


 

سعید نمکی، در ستاد استانی پیشگیری و مقابله با کرونا در گلستان با برشمردن برخی اقدامات موثر ایران در مواجهه با کرونا اظهار داشت: همه این موفقیت‌ها در شرایط دشوار تحریم به دست آمد و سرافرازانه از مشکلات ناشی از محدودیت‌های بزرگ اقتصادی عبور کرده و خواهیم کرد.
وی بیان کرد: با وجود فشار مضاعف تحریم بر اقتصاد دنیا، هیچ کدام از خط تولید صنایع کشور به‌خاطر کرونا تعطیل نشد که مهم‌ترین دلیل آن، تعیین پروتکل‌های دقیق برای واحدهای تولیدی با هدف تداوم فعالیت بود که بسیاری از این پروتکل‌ها مورد استفاده کشورهای اروپایی نیز قرار گرفت.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تجارب گرانقدر به یادگار مانده از دفاع مقدس، در مسیر مبارزه با کرونا مورد استفاده قرار گرفت و در نتیجه آن توانستیم با وجود قرار داشتن در محاصره اقتصادی، بهتر از بسیاری کشورهای مدعی اروپایی با کرونا مقابله کنیم.
وی گفت: بر خلاف بسیاری از کشورهای دنیا، ایران از شیوع کرونا غافلگیر نشد.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: قبل از آنکه کرونا وارد کشور شود با بهره گرفتن از تجربه دفاع مقدس، خود را برای هجوم این بیماری آماده کرده و با اتخاذ تدابیر قابل اجرا در برابر این ویروس ایستادگی کردیم که نتیجه آن، کاهش تعداد مبتلایان و جان باختگان در مقایسه با آمار جهانی بود.
نمکی ادامه داد: در ابتدای شیوع کرونا، رسانه‌های معاند با تحقیر مدیریت کرونا در ایران، قصد وارد کردن ضربه به حاکمیت و سلب اعتماد مردم را داشتند اما کنترل کرونا در ایران در کنار شکست‌های کشورهای اروپایی و آمریکا برای مهار کرونا، حقانیت ما را اثبات کرد.
وی افزود: در شرایطی که تخت‌های بیمارستانی در کشورهای اروپایی ۵ تا ۷ برابر ایران است اما هیچ بیماری در ایران به دلیل نبود تخت، از بیمارستان بازگردانده نشد.
وی ادامه داد: در شرایطی که دارو و واکسن کرونا هنوز تولید نشده اما برای آرامش روانی مردم، هر دارویی حتی با ۱۰ درصد امکان موفقیت را وارد کرده و با تلاش متخصصان داخلی آن را به مرحله تولید و حتی صادرات رساندیم.
نمکی همچنین گفت: امسال ۱۰ هزار و ۶۰۰ تخت بیمارستانی در کشور فعال شده و هزار و ۴۰۰ طرح بهداشتی کوچک و بزرگ به بهره‌برداری خواهد رسید.
وی ادامه داد: با وجود کمبودهای ناشی از درآمد ارزی،  دستور پرداخت ۳ ماه معوقات پرستاران و ۲ ماه مطالبات پزشکان خانواده و کادر درمان انجام شد و همچنین در زمینه پرداخت ارز دارو اتفاقات مثبتی در حال انجام است که نتیجه آن می‌تواند رفع نیاز دارویی کشور شود.
نمکی از تلاش ۶ گروه برای تولید واکسن کرونا در کشور خبر داد.
وی به پیش خرید واکسن کرونا از کشورهای مدعی تولید این واکسن خبر داد اما گفت که به واکسن کرونا دل نبسته و معتقدیم که تنها راه محافظت از این بیماری، رعایت توصیه‌های بهداشتی است.
وی همچنین از حمایت رهبر معظم انقلاب در رعایت پروتکل‌ها و حمایت از شیوه نامه‌های ستاد ملی مقابله با کرونا تقدیر کرد.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان کرد: در شرایطی که حتی اجازه وارد کردن ماسک را هم نداشتیم، با همت جوانان در مدت زمان ۲ ماه به صادر‌کننده تجهیزات پزشکی تبدیل شدیم.