kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۹۶۸۵
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۶
رئیس ‌اتاق بازرگانی ایران مطرح کرد

انتقاد از تصمیمات ناگهانی درباره صادرات

رئیس ‌اتاق بازرگانی ایران با انتقاد از تصمیمات یکباره در حوزه صادرات پیش‌بینی کرد: در یکی دو ماه آینده ما شاهد افت صادرات خواهیم بود.



به گزارش خبرگزاری فارس غلامحسین شافعی در جلسه شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی اظهار داشت: در یکی دو ماه آینده ما شاهد افت صادرات خواهیم بود در حالی که با توجه به اتفاقاتی که درخصوص نرخ ارز افتاده می‌توانستیم وضعیت متفاوت‌تری درخصوص صادرات داشته باشیم.
وی با بیان اینکه مشکل ما درخصوص صادرات  مرتبط با وزارت صمت و سازمان توسعه تجارت است بیان داشت: سازمان توسعه تجارت در مقابل سیاست‌های ارزی به یک سازمان کاملا منفعل تبدیل شده و در برابر سیاست‌های ارزی تسلیم است. تصمیمات یکباره در حوزه صادرات آینده بدی را برای ما در حوزه صادرات خواهد داشت.
گفتنی است، چندی پیش، خوانساری، رئیس‌اتاق بازرگانی تهران هم بیان کرده بود: «در سه ماهه نخست امسال صادرات غیرنفتی کشور 45 درصد کاهش یافت و در مرداد امسال نیز روند صادرات در مقایسه با تیر امسال کاهشی بوده است که اگر با این روال به پیش برویم صادرات غیرنفتی که خود محلی برای درآمدزایی ارزی و رفع بخشی از مشکلات کشور بود نیز دچار مشکل می‌شود.»
به عبارتی، احتمالا بخش مهمی از آشفتگی‌های ارزی اخیر مربوط به کاهش درآمدهای صادراتی در ماه‌های ابتدایی امسال بوده که اثر خود را روی قیمت دلار گذاشته، بر این اساس، اگر صادرات کشور مجددا کاهش بیابد، باید فکری اساسی به حال وضعیت بازار ارز نمود. هرچند چند روز پیش رویترز از افزایش صادرات نفت ایران به 1/5 میلیون بشکه در روز خبر داد که در صورت صحت آن می‌توان امید زیادی به کاهش قیمت دلار داشت.
البته خبرهای خوبی هم مبنی بر اینکه روند تجارت کشور به شرایط عادی نزدیک شده، شنیده می‌شود. برای مثال، چند روز پیش، لاهوتی، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفته بود: «پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان سال نیز به اهداف صادراتی سال 99 دست پیدا کنیم.» ضمن اینکه حمید حسینی، عضو هیئت‌مدیره اتاق بازرگانی ایران و عراق نیز گفته بود: «سهم 22 درصدی صادرات به عراق از کل صادرات کشور علی‌رغم تمامی مشکلات حفظ شده است.»