kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۹۶۸۲
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۴

کاهش نسبی قیمت تخم‌مرغ در بازار

در شرایطی که قیمت هر شانه تخم‌مرغ طی هفته گذشته به 48 هزار تومان رسیده بود، در هفته جاری قیمت آن به بازه 26 تا 35 هزار تومان کاهش یافته است.




به گزارش خبرگزاری تسنیم، قیمت هرشانه تخم‌مرغ 30 عددی تخم‌مرغ 1800 گرمی به تازگی توسط کارگروه تنظیم بازار با 6500 تومان افزایش، 26 هزار تومان تعیین شد  با این حال، شنیده‌ها حاکی از این است که هر شانه تخم‌مرغ در بازار به قیمت 31 تا 35 هزار تومان به فروش می‌رسد. لازم به ذکر است طی هفته گذشته قیمت هر شانه تخم‌مرغ تا آستانه 50 هزار تومان بالا رفت و حالا تقریبا به نصف قیمت قبلی رسیده است.
در حالی که هنوز مدت زیادی از افزایش قیمت مرغ در بازار نمی‌گذرد، محمدرضا کلامی دبیر ستاد تنظیم بازار اعلام کرده با توجه به اینکه قیمت 26 هزار تومانی تخم‌مرغ توسط کارخانه‌های بسته بندی زنجیره سرد تخم‌مرغ شناسنامه دار رعایت نمی‌شود موافقت شد که قیمت هرشانه تخم‌مرغ شناسنامه‌دار حداکثر 31 هزار تومان باشد.
وی در این رابطه بیان کرد: قیمت تخم‌مرغ در جلسه قبلی ستاد تنظیم بازار درب مرغداری 12 هزار تومان و برای مصرف‌کننده 14 هزار و 500 تومان به تصویب رسیده بود که برخی برندها متناسب با کشش بازار و هزینه‌های تمام شده، قیمت متفاوتی را روی بسته بندی خود درج می‌کردند.
این مقام مسئول ادامه داد: مقرر شد تا تخم‌مرغ 30 عددی بسته بندی شناسنامه دار دارای زنجیره سرد حداکثر 31 هزار تومان، تخم‌مرغ 20 عددی 22 هزار تومان، تخم‌مرغ 15 عددی 18 هزار تومان، تخم‌مرغ 9 عددی 11 هزار تومان و تخم‌مرغ شش عددی 7000 تومان عرضه شود که این سقف قیمت است و برندهای دیگر زیر این عدد باید رقابت کنند.
گفتنی است، اواخر شهریور ماه، کاظم خاوازی، وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه قیمت مصوب هر شانه تخم‌مرغ 1800 گرمی‌برای مصرف‌کننده حدود 26 هزارتومان خواهد بود، گفته بود: «با تمهیداتی که در نظر گرفته شده، در روز‌های پیش رو، قیمت تخم‌مرغ کاهش قابل توجهی می‌یابد.»
پس از آن، قیمت تخم‌مرغ از شانه‌ای 38 هزار تومان تا 48 هزار تومان نیز افزایش یافت و این سؤال به وجود آمد که چگونه قیمت تخم‌مرغ قرار است، کاهش بیابد؟ در همین زمینه، ناصر نبی‌پور، رئیس‌ هیئت‌مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران درباره اینکه آیا وعده‌های مسئولان برای کاهش قیمت تخم‌مرغ از طریق تأمین نهاده‌های مورد نیاز تولیدکنندگان به سرانجام رسید؟ گفت: «کاهش قیمت با وعده اتفاق نمی‌افتد.»
با این حال، وزیر کشاورزی مجددا اعلام کرد، «از روز شنبه (چهار روز پیش) در خرده‌فروشی‌ها و عمده‌فروشی‌ها تخم‌مرغ با نرخ مصوب توزیع می‌شود. در حال حاضر توزیع تخم‌مرغ با قیمت مصوب در میادین میوه و تره بار آغاز و تا حدودی قیمت این محصول در بازار شکسته شده و به ازای هر شانه به حدود ۳۱ هزار تومان رسیده است.»
حالا به نظر می‌رسد این کاهش قیمت تا حدودی محقق شده و تخم‌مرغ با قیمت 26 هزار تومان توزیع می‌شود. لازم به ذکر است، خاوازی در همین زمینه، در نامه‌ای به سرپرست وزارت صنعت معدن و تجارت نوشت: «پیرو تصمیمات متخذه در جلسه مورخ 26 شهریور 99 که با حضور معاون اول ریاست‌جمهوری برگزار شد. خواهشمند است دستور فرمایید هرگونه صادرات تخم‌مرغ از تمامی مبادی گمرکی کشور منوط به مجوز صادره از سوی این وزارت گردد.»