kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۹۶۷۸
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۴
یک کارشناس کشاورزی:

نهاده‌های دامی بعضا سر از بازار آزاد درمی‌آورد!

یک کارشناس کشاورزی با ‌اشاره به اینکه واردات نهاده‌های دامی کاهش نیافته است گفت: نهاده‌های دامی بعضا در سایه نبود نظارت و چرخه معیوب نظام توزیع به تولید‌کننده واقعی نمی‌رسد و سر از بازار آزاد درمی‌آورد.




بهروز نوری در یک برنامه رادیویی اظهار داشت: بخش زیادی از گرانی قیمت نهاده‌های دامی به عدم نظارت و همینطور وجود مشکلات در نظام توزیع مربوط می‌شود. شائبه فساد در توزیع نهاده‌های دامی همچنان در کشور وجود دارد وزارت جهاد کشاورزی باید برای رفع این شائبه تلاش کند.
وی افزود: در حال حاضر قیمت مصوب ذرت دامی به ازای هرکیلوگرم ۱۵۰۰ تومان است اما در بازار آزاد ۴۲۰۰ تومان به فروش می‌رسد. قیمت مصوب سویا به ازای هرکیلوگرم ۲۷۰۰ تومان است ولی در بازار آزاد ۱۴۵۰۰ تومان فروخته می‌شود. قیمت مصوب دان آماده سه‌هزار و ۸۰۰ تومان است اما در بازار آزاد ۷۲۰۰ تومان به فروش می‌رسد.
این کارشناس کشاورزی ادامه داد: مسئولان جهاد کشاورزی اعلام می‌کنند با وجود سامانه بازارگاه گرمی نهاده وارداتی که با ارز رسمی ۴۲۰۰ تومانی وارد کشور می‌شود اجازه نخواهند داد خارج از سامانه توزیع شود، حال سؤال اینجاست با وجود اینکه تولید داخل چندان قابل توجه نیست پس بازار آزاد با کدام نهاده شکل گرفته است؟! نهاده‌های دامی در سایه نبود نظارت و چرخه معیوب نظام توزیع به تولید‌کننده واقعی نمی‌رسد و سر از بازار آزاد درمی‌آورد.
نوری اضافه کرد: در حال حاضر بیش از ۷۰درصد نیاز خوراک دام و طیور کشور از طریق واردات تامین می‌شود. میزان واردات نهاده‌های دامی خیلی تفاوت معنی‌‌داری نسبت به سال گذشته نداشته است. امسال واردات ذرت دامی نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۲۵ درصد افزایش داشته اما واردات کنجاله سویا نسبت به سال گذشته کمتر بوده است.
با این حال، برخی کارشناسان مانند، ابوالحسن خلیلی، رئیس‌هیئت مدیره اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور ایران اعتقاد دارند، میزان واردات نیز طی یکسال گذشته کاهش یافته است. وی با ‌اشاره به کاهش 70 درصدی تعداد شرکت‌های واردکننده نهاده‌های دامی در شش ماهه نخست امسال در مقایسه با دوره مشابه سال قبل گفت: سال گذشته 403 شرکت برای واردات نهاده‌های دامی اقدام کردند اما این تعداد در نیمه نخست سال جاری به 111 شرکت رسیده است.
به گزارش روابط عمومی اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور ایران (آوندا)، این مسئول ادامه داد: بخش خصوصی نسبت به وقوع چالش‌های اقتصادی هشدارهای لازم را از مدت‌ها قبل اعلام کرده است اما بی‌تفاوتی مسئولان نسبت به این هشدارها نشان می‌دهد یا نمی‌توان برای بهبود شرایط اقتصادی کشور چاره اندیشی کرد و یا اینکه کسی در فکر یافتن راهکاری برای خارج کردن اقتصاد از شرایط فعلی نیست.
در همین زمینه، غلامعلی فارغی دبیر انجمن تولیدکننده جوجه یکروزه در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس اظهار داشت: باید این مسئله ریشه‌یابی شود که واقعا چه کسانی در پشت پرده هستند که اجازه نمی‌دهند نظام توزیع نهاده‌ها اصلاح شود. تا زمانی که امضاهای طلایی در توزیع نهاده‌ها وجود دارد، مشکلات نهاده به راحتی برطرف نمی‌شود. صنعت مرغداری طی شش ماه اخیر به‌شدت آسیب دیده است و طی این مدت ضرر واحدهای مرغ مادر 2000 میلیارد تومان بوده است.