kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۹۴۷۱
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۳
اولتیماتوم به «حناچی» در شورای شهر تهران

احتمال تغییر شهردار در صورت محقق نشدن برنامه‌ها وجود دارد

عضو شورای شهر تهران گفت: چنانچه برنامه‌ریزی‌ها برای تحقق بودجه و عملیاتی شدن پروژه‌ها انجام نگیرد، تغییر شهردار پایتخت محتمل است.



به گزارش خبرگزاری فارس، محمد سالاری در جلسه دیروز شورای شهر درباره درآمد و هزینه‌های شهرداری اظهار داشت: مدیریت شهری علی‌رغم همه چالش‌ها و مشکلات کشور می‌تواند بیش از 30 هزار میلیارد تومان بودجه سال 99 را محقق کند، به شرط اینکه شورا با شهردار تهران عهد اخوت نبندد.
سالاری افزود: همچنین شهردار تهران باید بداند که اگر به برنامه‌ها عمل نکند، ممکن است شورا هر لحظه نسبت به تغییر آن اقدام کند.  وی ادامه داد: باید جلسه‌ای با حناچی داشته باشیم و منابع اعتباری شهرداری با مجموعه تمهیداتی که می‌توان اجرا کرد بررسی شود. به ‌نظر من منابع درآمدی شهرداری قابلیت تحقق دارد و نه تنها یک‌هزار پروژه محله‌ای، بلکه چندین برابر آن را می‌توان انجام داد. این دیدگاهی که در شهرداری به‌وجود آمده که مدیران اعلام می‌کنند منابع درآمدی وجود ندارد و نمی‌توانیم کارها را انجام دهیم، باید اصلاح شود.
این عضو شورای شهر گفت: شهردار تهران باید بداند که موضوع تحقق برنامه‌های اولویت‌محور، مطالبه جدی شورای شهر است و چنانچه به برنامه‌ریزی برای تحقق بودجه اقدام نکند، تغییر شهردار تهران محتمل است.
 هاشمی: مخالف استیضاح حناچی هستم
رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه موافق استیضاح حناچی نیستم، گفت: شهرداری در اجرای برخی از مصوبات لایحه محرک اقتصادی محافظه‌کاری می‌کند.
محسن‌ هاشمی ‌در حاشیه  جلسه دیروز شورای شهر در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره احتمال استیضاح و برکناری حناچی اظهار داشت:‌ در صحن شورا این قضیه  مطرح نبود. من نیز صد‌در‌صد موافق استیضاح نیستم. البته برخی از اعضای شورا تصور می‌کنند که شهرداری از آنجایی که مدیران آن سال آخر فعالیت‌شان است برخی از مطالبات را جدی پیگیری نمی‌کنند.
‌هاشمی‌ افزود: در حال حاضر در کشور با حجم نقدینگی مواجه هستیم و این نقدینگی هر جا می‌رود شرایط را به هم می‌ریزد که البته شهرداری می‌تواند این نقدینگی را به سمت خودش بکشد و در جهت توسعه شهر از آن استفاده شود.
وی درباره لایحه محرک اقتصادی گفت: این لایحه در زمان خودش اثرگذار بود و بیشتر از این نمی‌توان از آن توقع داشت. البته موضوعاتی مانند توجه به خط آسمان درآمد زیادی برای شهرداری ایجاد می‌کند ولی متأسفانه در این زمینه محافظه‌کاری می‌شود و در حالی که در دوره‌های قبل‌تراکم فروشی انجام می‌گرفت الان تفریط می‌شود و کارهایی که باید انجام گیرد مورد توجه قرار نگرفته است.
رئیس شورای شهر تهران  ادامه داد: هر کجا قیمت زمین افزایش یابد ساخت و ساز در طبقات محدود، غیراقتصادی می‌شود و باید فکری به حال آن کرد. اخیرا گزارش 10 سال گذشته را در مورد پروانه‌های ساختمانی بررسی می‌کردم که متوجه شدم در پنج ماهه سال‌های 90 و 91 یازده هزار پروانه ساختمانی صادر شده ولی در پنج ماهه امسال فقط دو هزار و 500 پروانه صادر شده است و سرمایه‌گذاران به دلیل اینکه ساخت و ساز برایشان صرفه اقتصادی ندارد سمت این موضوع نیامدند.
 درآمد شهرداری تهران 25درصد کاهش یافت
عضو شورای شهر تهران گفت: درآمدهای شهرداری پایتخت در پنج ماه ابتدایی امسال 25 درصد کاهش یافته است.
حسن رسولی درباره گزارش پنج ماهه درآمد و هزینه‌های شهرداری تهران اظهار داشت: شهرداری تهران در پنج ماهه امسال حدود 7 هزار و 661 میلیارد تومان درآمد کسب کرده است که در این مدت کسری عملکرد پنج هزار و 77 میلیارد تومانی مشاهده می‌شود. همچنین از کل درآمد پنج ماهه 29 درصد آن درآمد پایدار و 71 درصد درآمد ناپایدار بوده است.
رسولی افزود: شهرداری تهران بر اساس بودجه مصوب شورا موظف بوده است در برش عملکردی مرداد نسبت به تأمین منابع در سقف دو هزار و 547 میلیارد تومانی اقدام کند که یک‌هزار و 781 میلیارد تومان و معادل 80 درصد پیش‌بینی شده کسب درآمد شده است.
وی ادامه داد: همچنین شهرداری در مرداد اجازه داشته تا سقف دو هزار و 249 میلیارد تومانی هزینه‌کرد داشته باشد که هزینه‌ها دو هزار و 776 میلیارد تومان بوده است. همچنین از این مبلغ 92 درصد آن به‌صورت پرداخت‌های نقدی و 8 درصد به‌صورت پرداخت غیرنقدی بوده
است.
این عضو شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: کسب درآمد در این بازه زمانی در شهرداری نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته و از 85 درصد در سال 98 به 60 درصد در سال جاری رسیده که کاهش 25 درصدی کسب درآمد نسبت به مدت مشابه سال قبل به دلیل رکود پیش‌آمده در فضای کسب و کار و افزایش 38 درصدی بودجه مصوب پنج دوازدهم سال جاری نسبت به قبل بوده است.