kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۹۴۴۱
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۹
در ادامه روند نزولی بازار سهام

شاخص بورس 43 هزار واحد دیگر ریزش کرد

در ادامه روند نزولی بورس تهران طی دو ماه اخیر، شاخص کل بورس روز گذشته نیز بیش از 43 هزار واحد ریزش کرد.





شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران که این روزها روند نوسانی پیش گرفته و ریزش می‌کند، روز گذشته هم در پایان معاملات با کاهش 43 هزار و 383 واحدی به رقم یک میلیون و 572 هزار و 148 واحد رسید. همچنین شاخص کل بورس با معیار هموزن، با کاهش 2/6 درصدی، چهار هزار و 736 واحد افت کرده و به رقم 407 هزار و 732 واحد رسید.
روز گذشته معامله گران در بورس تهران بیش از 6/9 میلیارد سهام، حق تقدم و اوراق مالی در قالب 519 هزار نوبت معامله و به ارزش 6 هزار و 189 میلیارد تومان داد و ستد کردند. دیروز همه شاخص‌های بورس کاهشی بوده به‌گونه‌ای که شاخص کل بورس نسبت به روز گذشته و شاخص قیمت با معیار وزنی ـ ارزشی هر کدام 2/69 درصد کاهش پیدا کردند.
گفتنی است، شاخص بورس در نیمه مردادماه از دو میلیون واحد عبور کرد و در همان روزها بود که حسن روحانی، رئیس‌جمهور اعلام کرد، مردم همه چیز خود را به بورس بسپارند، چند روز پس از این اظهارنظر روحانی ،روند نزولی بورس آغاز شد که تاکنون هم ادامه داشته است، به‌گونه‌ای که شاهد ریزش 500 هزار واحدی شاخص بورس طی حدود یک‌ماه گذشته هستیم.
کارشناسان اعتقاد دارند اگر دولت در ابتدای سال، سیاست رونق بورس را به‌طور غیرکارشناسی دنبال نمی‌کرد و آن را بازاری بدون نوسان و ریزش وصف نمی‌نمود، شاهد ورود هیجانی مردم و ضرر سنگین آنها در شهریورماه نمی‌بودیم.
آخرین اخبار درباره سهام عدالت
از سوی دیگر، سخنگوی کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت در مورد اینکه تاکنون چه تعداد از شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت وارد بورس شده‌اند،‌ گفت: تاکنون بیش از 23 شرکت سرمایه‌گذاری استانی وارد بورس شده‌اند، اما مشکل ما این است که ابتدا باید انتخابات برای هیئت‌مدیره شرکت‌ها از بین سهامداران موجود سهام عدالت به روش غیرمستقیم برگزار شود و اعضای هیئت‌مدیره انتخاب شوند.
به گزارش فارس، اکبر حیدری افزود: سپس باید ضمن افزایش سرمایه‌گذاری شرکت استانی مراحل پذیرش در بورس طی شود. در حالی که اکثر شرکت‌های استانی که وارد بورس شده‌اند، قبل از اجرای ماده 6 یعنی قبل از انتخاب هیئت‌مدیره جدید از بین سهامداران موجود، افزایش سرمایه داده و در بورس پذیرش شده‌اند که به‌نظر ما تخلف به‌حساب می‌آید.
این مقام مسئول ادامه داد: در انتخاب اعضای هیئت‌مدیره شرکت‌ها کسانی باید شرکت کنند که سهامدار کنونی آن شرکت باشند. در حالی که الان مسئولان بورس می‌گویند که هر کس حتی خارج از سهام عدالت می‌تواند در سامانه ستان ثبت‌نام کرده و ما برای عضویت در هیئت‌مدیره صلاحیت او را مشخص می‌کنیم و این خلاف قانون است.
حیدری هشدار داد: اگر آئین‌نامه اجرایی در مورد شرکت‌های استانی سهام عدالت رعایت نشود، بیم این می‌رود که برخی دستگاه‌ها و افراد خاص بتوانند سهام شرکت‌های استانی را خریداری کنند و سهام عدالت  متعلق به مردم را از چنگشان درآورند و انحرافی در سهام عدالت ایجاد کنند.