kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۶۶۷
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۵۷

لاریجانی: می‌دانیم چطور داعش را سر جایش بنشانیم

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آینده داعش در منطقه سیاه است و آنها رو به سقوط هستند، تاکید کرد: ما طبق تجربه می‌دانیم كه چگونه آنها را سرجای خود بنشانیم.
علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی  روز شنبه در گفت‌وگو با العالم در خصوص برخی خبر‌ها مبنی بر اینكه داعش به مرزهای ایران نزدیك شده و یا اینكه داعش تهدیدی برای جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌آید، گفت: داعش می‌داند كه نمی‌تواند با ایران وارد مصاف شود، زیرا از نظر ظرفیت كاری كوچك است و ما طبق تجربه می‌دانیم كه چگونه آنها را سرجای خود بنشانیم. این فقط یک شعار است كه آنها می‌خواهند در این مقطع از آن استفاده كنند.
لاریجانی در ادامه تاکید کرد: ولی افق آینده داعش بسیار سیاه است و از این به بعد در سرازیری قرار گرفته و این حداكثر كاری بوده كه می‌توانسته انجام دهد؛ و از این به بعد قدرت عملیاتی بالایی نخواهد داشت.
در اصل موضوع غنی سازی اختلاف وجود ندارد
رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال كه چگونه به افق مذاكرات ایران و 1+5 درسایه تمدید چهار ماهه آن می‌نگرد و آیا به نتیجه این مذاكرات خوشبین هست و عملا دستیابی به توافق با گروه 1+5 وجود دارد، گفت: برداشت ما از متن مذاكرات این است كه یك نوع زیاده خواهی‌هایی در این زمینه وجود دارد.
لاریجانی تاكید كرد: برخی از كشور‌ها به نظر می‌آید به دنبال «عروسك بازی هسته‌ای» هستند. یعنی فكر می‌كنند كه ایران می‌خواهد نمایشی بدهد. ما احتیاج به نمایش نداریم. ما دانش هسته‌ای را به دست آورده‌ایم و این یك پدیده واقعی است و ما بدنبال این نیستیم كه مثلا یك دكوری از مسئله هسته‌ای بوجود بیاوریم. برخی از این پیشنهادهایی كه مطرح شده است، انسان احساس می‌كند كه این كشور‌ها دنبال بازی هسته‌ای هستند؛ نه حل مسئله هسته‌ای. این حتی در مذاكرات هسته‌ای اخیر هم وجود دارد و من احساس می‌كنم كه یا هدف را گم كرده‌اند یا تصور می‌كنند كه ما با یك «عروسك بازی» مواجه هستیم.
وی در پاسخ به سوالی درباره اختلافات بین ایران و گروه 5+1 تصریح كرد: اختلافات هست كه در برخی از زمینه‌‌ها عمیق است و برخی از آنها قابل نزدیك شدن است. در اصل موضوع غنی سازی اختلاف وجود ندارد، بلكه درحجم آن است. اختلاف هم زیاد است.
لاریجانی در خصوص آینده روابط ایران و آمریكا گفت: خیلی عوامل در این مسئله نقش دارد، من فكر می‌كنم در مجموع با این رفتار آمریكایی‌ها در منطقه، اختلاف‌هایمان با آنها عمیق است؛ مثلا مسئله فلسطین را در نظر بگیرید؛ ما معتقدیم باید به مردم مظلوم فلسطین كمك كنیم و هرگونه كمكی را به آنها ارائه دهیم، ولی آنها می‌گویند نه باید بمب‌های جدید به صهیونیست‌ها بدهیم تا بر سر فلسطینی‌‌ها بریزند؛ بنابراین اختلاف كوچك نیست و ما این را مسئله كوچك نمی‌دانیم.
لاریجانی اظهار داشت: حتی اگر موضوع هسته‌ای هم حل شود، این اختلافات ادامه خواهد داشت.
رئیس مجلس شورای اسلامی تأكید كرد: بنابر این اختلاف كم نیست، مشكل این است كه آمریكایی‌ها منطقه را نمی‌شناسند؛ با تصور خاصی فتنه‌ای را به وجود می‌آورند و به دلیل آنكه بلد نیستند آن را حل كنند، آن را به حال خود ر‌ها می‌كنند و می‌روند.
  رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان كرد: كلا پروسه رفتاری آمریكا در منطقه این گونه بوده است؛ از سال 2011 تاكنون تروریسم در منطقه رشد كرده است، این وضعی است كه ما با آمریكا داریم لذا اختلاف‌ها با آمریكا در عدم واقع بینی آمریكا به منطقه ریشه دارد.
لاریجانی اظهار داشت: اكنون دیگر زمان سلطه‌طلبی گذشته است؛ آمریكایی‌ها باید بفهمند این روباهی و درندگی گذشته دیگر وجود ندارد و آنان اكنون موجوداتی هستند كه دندان نیششان را كنده‌اند و خیلی هیبت گذشته را ندارند و باید با عقل بیشتر كار بكنند تا با دندان.
سازمان ملل یك ظرف توخالی شده است
رئیس مجلس شورای اسلامی تأكید كرد: من متاسفم كه این مطلب را باید بگوییم؛ وقتی دبیركل سازمان ملل متحد درباره غزه این‌گونه موضعگیری می‌كند، انسان را بسیار ناامید می‌كند. چطور ایشان فقط یك طرف را می‌بیند؟
لاریجانی افزود: برای سازمان ملل خجالت‌آور است كه درباره حادثه‌ای به این روشنی از رژیم صهیونیستی حمایت كنند، و آنها را به خاطر چهار موشك كوچك غزه كه به آنجا خورده است، دلداری بدهند؛ و آن همه جنایت در بیمارستان، مدرسه، بازار و خانه را نبینند. این بخشی است كه نشان می‌دهد سازمان ملل یك ظرف توخالی شده است.
وی در پاسخ به سوالی درباره احتمال وجود نشانه‌های گشایش در روابط ایران و عربستان و نگاه ایران به عملكرد سیاسی عربستان در عراق و سوریه و سایر مناطق گفت: فكر نمی‌كنم تغییر مهمی رخ داده باشد. وضع همان حالت سكون قبلی دارد. هر شرایطی قبلا بوده، الان هم هست.