kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۶۵۹
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۵۴
وزیر بهداشت:

طرح تحول نظام سلامت را نیمه‌کاره رها نمی‌کنیم

وزیر بهداشت با اعلام اینکه طرح تحول نظام سلامت را نمی‌توان نیمه‌کاره رها کرد، گفت: برای رقابت با بخش خصوصی راهی جز تقویت بیمارستان‌های دولتی نداریم.
سیدحسن هاشمی در جلسه ستاد طرح تحول سلامت که با حضور  روسا و معاونان دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران، ایران و شهید بهشتی و همچنین روسا و مدیران بیمارستانهای شهر تهران در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، اظهار داشت: طرح تحول نظام سلامت، طرحی است که اجرای آن توسط دولت آغاز شده است و نمی‌توان آن را نیمه کاره رها کرد و ما به عنوان پزشک و خدمتگزار باید قدر این فرصت را بدانیم.
وزیر بهداشت در سخنان خود با تأکید بر تقویت بیمارستان‌های دولتی، تصریح کرد: برای رقابت با بخش خصوصی راهی جز تقویت بیمارستان‌های دولتی وجود ندارد و باید در چند سال آینده با فاصله جدی از بیمارستان‌های خصوصی پیشی بگیریم.
رسول دیناروند معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو نیز در این جلسه با اشاره به نقش سازمان غذا و دارو در اجرای طرح تحول نظام سلامت، اعلام کرد: مصرف دارو در تهران بیش از 2 برابر جمعیت کشور است.
در ادامه جلسه محمد حاجی آقاجانی، معاون درمان وزیر بهداشت در سخنان خود با تأکید بر نظارت، مراقبت و پایش دائمی طرح تحول نظام سلامت، گفت: باید در راستای بهسازی بلوک‌های زایمانی از صندوق ترویج زایمان طبیعی بهره گرفته شود.
وی افزود: روسای بیمارستان‌ها حین اجرای بسته خدمتی مقیمی پزشکان و متخصصان در بیمارستان‌های وابسته به وزارت بهداشت، علاوه بر نظارت بر حضور پزشکان، بر فعالیت‌های آنها در چهارچوب دستورالعمل تحول نظام سلامت نظارت کنند.
در  ابتدای این نشست حسن امامی رضوی قائم‌مقام وزیر بهداشت در امور دانشگاه‌ها اظهار داشت: هدف کلی این طرح، کاهش آلام بیماران و خانواده‌های آنان است که طبق تاکیدات و منویات مقام معظم رهبری هم اکنون در تلاش هستیم تا مردم  در مراجعه به بیمارستان‌ها دغدغه‌ای جز رنج بیماری نداشته باشند و هزینه‌های درمانی آنان را آزار ندهد.
در ادامه جلسه روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران و ایران و تعدادی از روسای بیمارستان‌های تابعه ضمن بیان گزارشی در خصوص روند اجرای برنامه طرح تحول نظام سلامت به برخی از چالش‌ها و فرصت‌های اجرای این طرح اشاره کردند و تجربیات خود را برای اجرای هر چه بهتر این برنامه به اشتراک گذاشتند.
شکایت از طرح تحول سلامت با شماره ۱۵۹۰
معاون درمان وزیر بهداشت با تأکید نظارت بر روند اجرای برنامه تحول نظام سلامت گفت: مردم می‌توانند با شماره تلفن ۱۵۹۰ و پیامک ۲۰۰۰۱۵۹۰ شکایات خود را ارسال کنند.
محمد آقاجانی با اعلام این خبر افزود: نظارت بر حسن اجرای برنامه تحول نظام سلامت در سطح دانشگاه به عهده رئیس دانشگاه و در سطح ستاد مرکزی به صورت متمرکز به عهده معاونت درمان وزارت بهداشت است.
وی یادآور شد: کمیته ویژه نظارت بر اجرای برنامه تحول نظام سلامت در وزارت بهداشت با عضویت نمایندگان معاونت‌های درمان، بهداشت، توسعه و مدیریت منابع، غذا و دارو، آموزشی، پرستاری، دفتربازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات و سازمان بیمه سلامت ایرانیان با محوریت حوزه درمان در همان روزهای ابتدایی تشکیل شد.
وی سامانه پیامکی ۲۰۰۰۱۵۹۰، تلفن ۱۵۹۰ و پایگاه اینترنتی tahavol.behdasht.gov.ir را جهت نظارت بر نحوه عملکرد دانشگاه و بیمارستان‌های تابعه و پاسخگویی به شکایات واصله اعلام کرد.
معاون درمان وزارت بهداشت ادامه داد: تاکنون 11 تیم بازرسی دبیرخانه اجرایی ستاد کشوری تحول نظام سلامت از 140 بیمارستان مشمول طرح و وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بازدیدهای دقیقی را انجام داده‌اند که ماحصل این نظارت‌ها ارائه 32 اخطار شفاهی و همچنین 26 اخطار کتبی به متخلفان بوده است.