kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۶۵۸
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۵۴

خبرهای خوش برای هموفیلی‌ها

کارشناس بیماران هموفیلی وزارت بهداشت از تأمین داروهای برنامه پیشگیری از خونریزی در کودکان خبر داد.
راضیه حنطوش‌زاده با اشاره به پیگیری‌های انجام شده در جهت اجرای برنامه «پیشگیری از خونریزی» در کودکان هموفیلی A و B کمتر از یک درصد زیر 15 سال، افزود: امسال معاونت دارو با میزان داروی مورد نیاز برای اجرای این برنامه موافقت کرد.
حنطوش‌زاده خاطر نشان کرد: از دانشگاه‌های علوم پزشکی خواسته‌ایم اسامی بیماران دارای شرایط فوق را به وزارت بهداشت ارسال کنند که پس از ارسال اسامی، آمادگی داریم طی 48 ساعت داروی مورد نیاز دانشگاه مربوطه را تأمین کنیم.
وی گفت: البته اجرای این برنامه در هر مرکزی منوط به آن است که نام بیمار در سامانه هموفیلی وزارت بهداشت ثبت شده باشد.
دکتر حنطوش‌زاده در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر آنکه چه تضمینی وجود دارد که دارو پس از دریافت از سوی بیمار از چرخه مصرف خارج نشود؟ ادامه داد: والدین وی و همچنین تعهد بیمار و والدینش را مد نظر قرار می‌دهیم،  همچنین اگر احیانا بیماری داروی دریافتی‌اش را مصرف نکند، مشکلات و عوارض مفصلی وی قابل مشاهده خواهد بود.
کارشناس بیماران هموفیلی وزارت بهداشت در ادامه از اقدامات در دست انجام برای نوشتن پروتکل درمان بیماران هموفیل A  و B  دارای مهارکننده خبر داد و گفت: بدن گروهی از بیماران هموفیلی پس از دریافت چند نوبت از فاکتورهای معمولی علیه این فاکتورها آنتی‌بادی ترشح می‌کند و فاکتور را از بین می‌برد و به این ترتیب خونریزی‌های آنها با این دسته از فاکتورها متوقف نمی‌شود.
وی در این‌باره ادامه داد: برای این دسته از بیماران نیز درمان موثر وجود دارد که به این منظور نیز نیازمند دارو بودیم. به دنبال اقدامات انجام شده برای این دسته از بیماران، امکان پوشش حدود 50 بیمار در سال جاری فراهم شده است و این موضوع خبر خوبی برای بیماران هموفیل دارای مهارکننده است.
دکتر حنطوش‌زاده در پاسخ به سوال ایسنا درباره تعداد هموفیلی‌های دارای مهارکننده گفت: تعداد زیادی از این بیماران را در کشور داریم. اما از آنجا که بزرگسالان به میزان قابل توجهی فاکتور نیاز دارند، فعلا نتوانسته‌ایم آنها را در این برنامه وارد کنیم. بر این اساس فعلا اجرای این برنامه را از کودکان آغاز می‌کنیم و در صورت پیشرفت برنامه، سال آینده بزرگسالان نیز به این برنامه وارد می‌شوند.