kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۵۹۵۱
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۳
کیهان بررسی می‌کند

پشت پرده نامه ترامپ برای بشار اسد

«دونالد ترامپ»، که این روزها و در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، برای ترمیم جایگاه خود، دست به کارهای عجیب و غریب می‌زند، طی نامه‌ای به «بشار اسد»، خواستار آزادی یک شهروند آمریکایی در سوریه شده است!



سرویس خارجی-

شمارش معکوس تا روز بر گزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا(13 آبان آینده) آغاز شده و این در حالی است که هر روز محبوبیت ترامپ در میان مردم آمریکا، کمتر از روز قبل می‌شود. مردم از شرایط موجود و خصوصا، نحوه مواجهه رئیس‌جمهور آمریکا با همه گیری ویروس کرونا، به شدت عصبانی هستند. در مقابل نیز به نظر می‌رسد که ترامپ از منابع زیادی که در اختیار دارد، می‌خواهد به نفع خود و برای ماندن در کاخ سفید استفاده کند. علت بسیاری از رخدادها در منطقه غرب آسیا، که ظاهرا غافلگیر‌کننده و متفاوت به نظر می‌رسند، همین انگیزه ترامپ برای ماندن در کاخ سفید است!
جالب است که همین نکته را «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله لبنان، در سخنرانی جمعه شب خود متذکر شده و گفته است که وجود روابط میان ابوظبی و تل‌آویو امر تازه‌ای نیست، ولی پرده برداری از روابط میان امارات و رژیم صهیونیستی در شرایط کنونی، فقط مصرف داخلی برای شخص ترامپ دارد. نصرالله سپس، سران امارات و عربستان را شماتت کرد و گفت که آنها نه فقط از لحاظ اقتصادی، بلکه از لحاظ سیاسی نیز توسط رئیس‌جمهور آمریکا دوشیده می‌شوند!
در رابطه با افغانستان نیز ترامپ این روزها جنجال زیادی به راه‌انداخته است؛ او و سایر مقامات کاخ سفید مرتبا می‌گویندکه روند خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، همچنان ادامه دارد و تعداد نظامیان آمریکایی به زودی به کمتر از 4000 نفر خواهد رسید.
وقتی این سابقه و دست و پا زدن‌های ترامپ را کنار هم می‌گذاریم، به راحتی می‌فهمیم که چرا او به خاطر سرنوشت یک شهروند آمریکایی در سوریه‌، به بشار اسد نامه می‌نویسد! در این رابطه، «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا، و دیگر منابع کاخ سفید با سر و صدای زیاد، اعلام کردند که ترامپ ماه مارس گذشته(فروردین) به رئیس‌جمهور سوریه نامه نوشته و خواستار انجام مذاکره مستقیم با وی، درباره سرنوشت یک شهروند 31 ساله آمریکایی شده است. به ادعای پمپئو، این آمریکایی هشت سال است که در سوریه زندانی است.
به هر حال، با توجه به اینکه کمتر از 100 روز به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باقی مانده است و با توجه به جایگاه متزلزل ترامپ در میان مردم آمریکا، طی روزهای آتی باید شاهد نمایش‌های سیاسی بیشتری از جانب رئیس‌جمهور آمریکا در منطقه غرب آسیا باشیم.
البته، چیزی که حساسیت و عصبانیت مردم را دو چندان می‌کند، این است که آنها متوجه شده‌اند رئیس‌جمهور فقط به دنبال انتخاب شدن مجدد خود در انتخابات آتی است و خوشبختانه ترامپ اکنون مثل کسی می‌ماند که در باتلاق گرفتار شده است و هر چه دست و پا می‌زند، بیشتر در گل فرو
می‌رود!