kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۵۹۴۸
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۲

تلاش روسیه برای حل بحران بلاروس

رؤسای جمهور روسیه و بلاروس پس از گفت‌و‌گوی تلفنی با یکدیگر، اعلام کردند که بحران بلاروس به زودی مرتفع می‌گردد.



کاخ کرملین با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، «الکساندر لوکاشنکو»، رئیس‌جمهور بلاروس،‌ دیروز با همتای روسی خود، «ولادیمیر پوتین»، تلفنی گفت‌و‌گو کرد و او را در جریان وضعیت کشورش قرار‌داد.
در این بیانیه آمده است: دو طرف به این نتیجه رسیده‌اند که همه مشکلات کنونی در بلاروس به زودی مرتفع و حل خواهند شد و مسئله مهم‌تر، ممانعت از سوءاستفاده از این مشکلات توسط گروه‌های خرابکار است، گروه‌هایی که سعی می‌کنند به همکاری متقابل و مفید بین دو کشور در چارچوب طرح کشور فدرال، ضربه وارد کنند.
به گزارش ایسنا، در بیانیه کرملین آمده است، دو رئیس‌جمهوری همچنین، بر عزم خود برای تقویت روابط بین مسکو و مینسک در جهت خدمت به منافع اصلی دو ملت برادر، تاکید کردند.
در پی اعلام پیروزی لوکاشنکو در انتخابات ریاست جمهوری اخیر بلاروس، مخالفان به خیابان‌ها آمدند و اعلام کردند که در انتخابات تقلب صورت گرفته است.
«سوتلانا تیخانوفسکایا»، نامزد ریاست جمهوری اپوزیسیون بلاروس، که سه‌شنبه گذشته به لیتوانی‌گریخت، خواستار بازشماری آراء شده است. روز جمعه، ششمین روز از اعتراضات خیابانی متوالی علیه لوکاشنکو بود.
لوکاشنکو که با بزرگترین چالش برای حکومتش طی ۲۶ سال حضورش در قدرت مواجه شده است، به مردم هشدار داد در خانه بمانند. در همین حال، رهبران حوزه بالتیک از بلاروس خواستند تا از خشونت خودداری و زندانیان سیاسی و معترضان بازداشتی را آزاد کند.