kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۵۹۱۳
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۲
سردار حاج حسین املاکی را بهتر بشناسیم؛

فرمانده‌ای با ویژگی‌های کامل




مهدی امیدی
« اکثر فرماندهان عراقی در برخورد اولیه به هنگام بازجویی، از آخرین وضعیت سردار همیشه قهرمان گیلان شهید حسین املاکی سؤال می‌کردند و در پی کسب خبر درباره او بودند.
 سردار همیشه قهرمان گیلان شهید حسین املاکی، فرزند رحمت‌الله، در روستای کولاک محله از توابع لنگرود در استان گیلان دیده به جهان گشود. تولد او با ایام عاشورای حسینی مصادف بود. پس نامش را «حسین» نهادند. حسین چهارمین فرزند خانواده بود. در کودکی جهت فراگیری قرآن کریم به مکتب خانه می‌رفت. تحصیلات ابتدائی را در دبستان مصباح به اتمام رسانید. تحصیلات دوره راهنمایی را در مدرسه دکتر معین آغاز کرد دوران متوسطه را در دبیرستان خدمات بهداشت لنگرود به پایان رسانید. در کنار تحصیل در امور کشاورزی به خانواده کمک می‌کرد. در همان کودکی فردی پر تلاش و کوشا بود. پدرش در مورد خصوصیات اخلاقی وی در نوجوانی چنین می‌گوید: «پسری آرام بود و آزارش به کسی نمی‌رسید. در عین حال درس‌خوان و با انضباط بود و برای انجام یومیه به مسجد می‌رفت.»
در سال‌های آخر دبیرستان با اهداف انقلابی امام (ره) آشنا شد و مبارزات مخفی با رژیم پهلوی را آغاز کرد و در اوایل نهضت فعالانه در تظاهرات و راهپیمایی‌ها شرکت می‌جست. بعد از پیروزی انقلاب در مبارزه با ضد انقلاب و منافقین و ‌اشرار داخلی فعالیت چشمگیری داشت. بعد از اخذ دیپلم در 20/6/1359 به عضویت رسمی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شهرستان لنگرود در آمد و به عنوان مسئول اکیپ مشغول خدمت شد. مدتی مسئول تربیت بدنی سپاه لنگرود بود. چند روز پس از آغاز جنگ تحمیلی در شهریور 1359 به همراه اولین نیروهای اعزامی استان گیلان به سوی جبهه شتافت و در سرحدات مرزی قصر شیرین و سر پل ذهاب مستقر گردید. از 28 خرداد 1360 لغایت 18 شهریور 1360 نیز به عنوان عضو رسمی سپاه در تیپ کربلا مشغول خدمت شد. در سال 1361 در عملیات رمضان حضور یافت و بعد از آن عملیات به همراه هفت نفر از همرزمان لنگرودی خود وارد اطلاعات – عملیات تیپ کربلا شد و بعد از یک دوره آموزش فشرده مقدماتی جهت شناسای به خط مقدم اعزام شد.
سیروس اکبری یکی از دوستان حسین می‌گوید «او بسیار متعبد بود و من بارها او را در نماز شب دیده بودم.» همرزم دیگرش عباس حسینعلی‌پور در این باره می‌گوید «در امور مذهبی و انجام فرائض بسیار مخلص بود و به لحاظ حساسیت کار اطلاعات، بچه‌ها زیاد متوسل به ائمه اطهار می‌شدند و هر شب بعد از نماز مغرب و عشا مراسم دعا برگزار می‌کردند و ایشان نیز مرتب شرکت می‌کرد.»
پدر شهید حسین املاکی نیز می‌گوید «همه شیفته اخلاق او بودند، جذابیت خاصی داشت، نهایت عطوفت و مهربانی در ایشان بود.» املاکی در مدت حضور در جبهه در عملیات‌های متعدد از جمله «ثامن‌الائمه، فتح‌المبین»، «بیت‌المقدس»، «رمضان»، و «محرم» شرکت داشت.»
از 14 تیر 1361 تا 20 تیر 1364 در لشکر کربلا حضور داشت و در ابتدا مسئول محور یکم اطلاعات – عملیات و پس از عملیات محرم مسئولیت واحد اطلاعات – عملیات لشکر 25 کربلا را عهده‌دار شد. در این مدت نیز در واحد اطلاعات در عملیاتهای زنجیره‌ای «قدس 1و2» نقش به سزایی داشت. شجاعت از خصوصیات بارز او بود تا جایی که حضورش در میان همسنگرانش موجب آرامش و اطمینان می‌شد. هر کس با او برخورد می‌کرد تحولی در او ایجاد می‌شد. با اینکه مسئول اطلاعات لشکر بود ولی شخصاً در ماموریتهای شناسایی خطوط دشمن شرکت می‌کرد و شناسایی هایش بسیار دقیق و قابل استناد و طرح ریزی بود.
در کسوت فرماندهی لشکر درعملیات «بیت‌المقدس 6» شرکت جست و بعد از آن در عملیات «والفجر10» در منطقه عمومی سید صادق، شانه دری حضور داشت. با شکستن مقاومت نیروهای عراقی در 9 فروردین 1367 دشمن بعثی برای پیشگیری از تداوم رزمندگان اسلام با انواع سلاح‌های شیمیایی منطقه را مورد حمله قرار داد که بر اثر آن تعدادی از رزمندگان به شهادت رسیدند. در این هنگام سردار شهید حسین املاکی متوجه رزمنده‌ای شد که ماسک نداشت به سرعت ایثارگرانه ماسک خود را به او داد. اما خود (به همراه دیگر یاران همچون اصغری خواه فرمانده گردان کمیل دکتر محمد حبیبی پور، سید عباس موسوی و داود حیدری و... پس از حدود هفتاد و پنج ماه حضور در جبهه) به شهادت رسید.
آزادگانی که در عملیات «والفجر 10» به اسارت رفته بودند، می‌گویند: «اکثر فرماندهان عراقی در برخورد اولیه به هنگام بازجویی، از آخرین وضعیت سردار همیشه قهرمان گیلان شهید حسین املاکی سؤال می‌کردند و در پی‌کسب خبر درباره او بودند. در وصف ایثارگریهای سردار همیشه قهرمان گیلان شهید حسین املاکی، مقام معظم رهبری فرمودند که: «قهرمان یعنی این!»