kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۵۵۸۰
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۰

شبکه خانگی در شبکه خبر (اخبار ادبی و هنری)

بحث شبکه خانگی بعد از مطبوعات و برنامه‌های سینمایی سیما، به شبکه خبر و برنامه صبحگاهی جدید این شبکه کشیده شدکه چندی است تحت عنوان «چاپ اول» پخش می‌شود. در بخشی از این برنامه تحت عنوان «پنجره فرهنگی» که دوشنبه از این شبکه پخش شد، بحث آسیب‌های شبکه خانگی مطرح گردید که در آن محمد خزایی (تهیه‌کننده سینما) و بهروز افخمی‌(کارگردان) به‌عنوان مهمان تلفنی حضور داشتند.

در ابتدا مجری برنامه با کنایه گفت زمانی که هنوز بحث ویدئو در ایران رسمیت نیافته بود و شبکه‌های رسمی، کار تهیه و توزیع فیلم‌های ویدئویی را شروع نکرده بودند، بعضا فیلم‌های خارجی که در خانواده‌ها دیده می‌شد، برای حفظ اخلاقیات و شئونات خانواده، خود افراد صحنه‌های غیراخلاقی را سانسور کرده و وقتی فیلم به صحنه‌های یاد شده می‌رسید، به اصطلاح فیلم را به جلو می‌زدند. اما حالا این مسئله در مورد فیلم‌های قانونی شبکه‌های رسمی ‌خانگی تولید و توزیع فیلم و سریال اتفاق افتاده که کمتر می‌توان با خانواده، یک فیلم یا سریالی را با خیال راحت و آسوده تا انتها تماشا کرد و آن را در هنگام نمایش صحنه‌هایی به جلو نزد!
محمد خزایی در صحبت تلفنی خود به سال 1394 و شکل‌گیری موسسات معروف به VOD برای تهیه و پخش آنلاین فیلم و سریال ‌ اشاره کرد و گفت: «... من در همان سال‌ها طی مقالات و یادداشت‌ها و مصاحبه‌های مختلف تذکر دادم که این نمایش خانگی و سریال‌سازی که به‌صورت قارچ‌گونه رشد می‌کرد، بیشتر نگاه اقتصادی داشت و شبکه‌ای برای تجارت و فروش بود. هدفش این بود و با همین سیاست‌گذاری که گفتم این شبکه کار خود را آغاز کرد. اما متأسفانه هیچ‌کس توجه نمی‌کرد، یعنی مدیران فرهنگی و مسئولانی که باید توجه می‌کردند، با تسامح و تساهل از کنار این موضوع گذشتند تا به امروز که به اینجا رسیده و حالا بحث می‌کنیم که چکار کنیم.»
خزایی اضافه کرد: «60 تا 70 درصد آثار تولیدشده شبکه خانگی امروز مصداق همین بحث بنده است که در واقع برای تجارت و تولید محصول و جذب مخاطب بیشتر بوده و چه پول‌های سرگردانی که جذب این حوزه شد چه از نوع پولشویی و چه از نوع سرگردان که اقتصاد نمایش خانگی را هم دچار مشکل کرد. گفته شد نمایش خانگی رقابتی با شبکه‌های ماهواره است. این تلقی از اشتباهات فرهنگی ما بوده و هست. ما ارزش‌ها و ملاک‌های دینی و ملی خود را داریم.»
بهروز افخمی ‌نیز در صحبت‌های کوتاه خود ضمن ابراز نارضایتی از شبکه خانگی فیلم و سریال، اظهار داشت که بایستی برای سامان گرفتن این شبکه، قوانین و ضوابط جدید وضع شود که همه ملزم به پیروی از آن باشند.