kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۵۲۴۲
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۸

کوتاه از سراسر جهان



آمریکا
روسیاالیوم: براساس بخشی از متن گفت‌و‌گوی تلفنی میان فهد بن عبدالعزیز، پادشاه وقت عربستان و جورج بوش پدر، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا پس از حمله صدام حسین، رئیس‌جمهور مخلوع عراق به کویت، پادشاه وقت عربستان صدام حسین را قلدری می‌داند که هیچ چیز جز توسل به زور درباره او جواب نمی‌دهد. بر اساس متن افشا شده، پادشاه عربستان صدام را دروغگو می‌خواند و می‌گوید با او قاطعانه صحبت کرده و به او گفته باید هم اکنون از کویت عقب‌نشینی کند. همچنین در این گفت‌و‌گو بوش پدر از ملک فهد می‌خواهد که پیام او در محکومیت اقدام وحشیانه عراق و آمادگی برای حمایت از کویت را به جابر احمد الصباح، امیر این کشور انتقال دهد.
فلسطین
«الجزیره»: دفتر هماهنگی امور حقوق‌بشر سازمان ملل متحد (اوچا) در گزارشی مکتوب درخصوص تخریب و مصادره ساختمان‌های متعلق به فلسطینیان اعلام کرد که این ساختمان‌ها به بهانه «عدم برخورداری از مجوز ساخت مقامات اسرائیلی» تخریب می‌شوند. در این گزارش آمده است که عملیات تخریب ضمن واردن کردن خسارت به حدود ۱۴۰ نفر، باعث شده است ۲۵ شخص دیگر از منطقه مهاجرت کنند. براین اساس اسرائیل به صورت بی‌سرو صدا در حال اجرای طرح اشغال در کرانه باختری و قدس اشغالی است.
عربستان
وال استریت ژورنال: عربستان با همکاری چین ساخت کارخانه‌ای برای استخراج کیک زرد – سوخت راکتور هسته‌ای- را آغاز کرده است. این تسهیلات در نزدیکی شهر کوچک العُلا واقع در استان مدینه و نزدیک منطقه باستانی مداین صالح راه‌اندازی شده است. این تاسیسات هنوز به صورت عمومی و از رسانه‌ها مورد تایید قرار نگرفته است و همین امر باعث شده است آمریکا و برخی از متحدان اروپایی آن درخصوص شکل گیری فعالیت‌های اتمی در عربستان ابراز نگرانی کنند.
یمن
المسیره: ائتلاف متجاوز سعودی در حمله هوایی به منطقه شلیل در بخش قعطبه واقع در استان الضالع، چهار شهروند از جمله یک زن را شهید کردند. در این حمله همچنین هشت نفر دیگر از جمله چند کودک زخمی شدند. در استان الحدیده نیز ۹۹ مورد نقض توافق آتش‌بس در این استان طی ۲۴ ساعت به ثبت رسیده است.
هند
خبرگزاری آناتولی: چندین تن از رهبران کشورهای مسلمان از جمله دیپلمات‌های رده‌بالا، محدودیت‌ها در کشمیر هند را محکوم کرده و خواستار آن شدند که هند نیروهای مسلح خود را ازاین منطقه خارج کند. رئیس‌شورای حقوق بشر سازمان همکاری‌ اسلامی محدودیت‌های یک‌ساله در کشمیر تحت کنترل هند را محکوم کرد. آداما نانا اظهار کرد، دولت هند فعالان حقوق بشر و مردم بی‌گناه را به اتهامات اشتباه و تحت قوانین حقوقی سخت و بی‌رحمانه، آزار می‌دهد که این نقض جدی حقوق بین‌الملل به حساب می‌آید.