kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۵۲۰۸
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۱
معاون سازمان امور اراضی:

برخورد با زمین‌خواری در زمان آیت‌الله رئیسی ۲ برابر شده است

معاون سازمان امور اراضی کشور گفت: جلوگیری از تغییر کاربری اراضی و همچنین اجرای احکام تغییر کاربری‌های صورت گرفته در مدت حضور آیت‌الله رئیسی در قوه قضائیه در ۴ ماه گذشته دو برابر مدت مشابه در سال گذشته بوده است.




صفدر نیازی در نشست خبری خود با قدردانی از رئیس ‌جدید قوه قضائیه در اجرای سریع و به موقع احکام تغییر کاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی و همچنین جلوگیری از این تغییر کاربری‌ها گفت: با حضور آیت‌الله رئیسی در قوه قضائیه اجرای احکام تغییر کاربری اراضی کشاورزی نسبت به گذشته جدی‌تر شده و اقدامات بسیار خوبی صورت گرفته است.
وی در پاسخ به سؤال خبرگزاری تسنیم افزود: عملکرد جلوگیری از تغییر کاربری اراضی و همچنین اجرای احکام تغییر کاربری‌های صورت گرفته در مدت حضور آیت‌الله رئیسی در قوه قضائیه در 4 ماه گذشته دو برابر مدت مشابه در سال گذشته است.
نیازی گفت: مخالفت سازمان امور اراضی با طرحهای توسعه شهری البته به معنی مخالفت با طرحهای توسعه نیست به طوری که ما برای 15 هزار مورد اجازه تغییر کاربری در اراضی کشاورزی در سال گذشته داده شده که 10 هزار مورد از تغییر کاربری‌ها برای واحدهای تولیدی کشاورزی نظیر دامداری، شیلاتی، 5 هزار مورد غیرکشاورزی و خدماتی مانند احداث پمپ‌بنزین در کنار جاده و ایجاد هتل و اتاق کارگری بوده است.
نیازی اظهار داشت: برای برخورد با کاربری اراضی کشاورزی تفاوتی میان ساختمان کوچک و یا ویلاسازی چند میلیاردی و موارد بسیار متعددی در تخریب ویلاهای چند میلیاردی در کشور داریم که مستندات آن قابل ارائه است.
وی اظهار داشت: در برخی از مواقع نیز براساس احکام قانونی جریمه تغییر کاربری به حساب دولت واریز می‌شود؛ باید در نظر داشت که زمانی که در یک زمین کشاورزی ویلا ساخته می‌شود در واقع قیمت آن 10 برابر می‌شود که از این محل باید عوارض دولت نیز پرداخت شود.
معاون حفظ کاربری اراضی کشاورزی سازمان امور اراضی کشور گفت: البته همین گرفتن عوارض و تغییر کاربری‌ها نه تنها منجر به جلوگیری از زمین‌خواری‌ها و تغییر کاربری‌های غیرمجاز نمی‌‌شود بلکه خود موجب توسعه بیشتر زمین‌خواری‌ها خواهد شد و باید قوانین سختگیرانه‌تری در این زمینه وضع شود.
همچنین مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران از آزادسازی حدود ۵۰۰ هزار متر مربع اراضی شرق تهران از چنگال زمین خواران خبرداد.
 خلیل محبت‌خواه در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه 486 هزار و 356 مترمربع زمین، ظرف پنج ماه گذشته توسط اداره کل راه و شهرسازی استان تهران آزادسازی شده است، گفت: این اقدام توسط اداره کل راه و شهرسازی استان تهران و با همکاری یگان حفاظت اراضی، دادستان، کلانتری، قوه قضائیه و نیروی انتظامی صورت گرفته است.