kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۴۶۵
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۲

فاجعه در انتظار مسلمانان میانمار

سازمان‌های امدادرسانی بین‌المللی هشدار داده‌اند با ادامه ممانعت دولت میانمار از دسترسی آنها به مناطق مسلمان‌نشین، ساکنان این مناطق با فاجعه بهداشتی مواجه خواهند شد.


به گزارش رویترز، مراجعان به مراکز درمانی به یکی از فقیرترین و دورترین مناطق میانمار با در بسته و تابلویی که بر روی آن نوشته شده «کلینیک تا اطلاع ثانوی مسدود است»، مواجه می‌شوند.
از زمانی که گروه‌های امداد بین‌الملل در ماه‌های فوریه و مارس تحت فشار بودایی‌ها مجبور به ترک منطقه شدند، اقلیت جمعیت مسلمانان روهینگیا که به خدمات این مراکز درمانی وابسته بودند، اعلام کردند که تمامی تجهیزات این مراکز درمانی ناپدید شده‌اند.
ایالت شمالی «راخاین» که خانه بیش از یک میلیون و 300 هزار روهینگیایی در آنجا قرار دارد، تحت بیشترین تأثیر قرار گرفته است. در این مناطق بیماری و سوء‌تغذیه موج می‌زند و هنوز دولت نیمه نظامی میانمار که از سال 2011 قدرت را در اختیار گرفته به اوضاع این مناطق رسیدگی نکرده است. بسیاری از مردم که درون و اطراف روستای «این دین» زندگی می‌کنند گریبانگیر مرگ و بیماری هستند.
از وقتی که درگیری‌ها در ایالت «راخاین» میان بودایی‌های این منطقه و مسلمانان روهینگا شعله‌ور شد، دست‌کم 200 نفر کشته و 140 هزار نفر نیز بی‌خانمان شدند. زمانی که پزشکان بدون مرز هلند در ژانویه اعلام کردند مردمی را مداوا کرده‌اند که قربانی خشونت‌های فرقه‌ای بوده‌اند، دولت میانمار این گروه را به اتهام طرفداری از مسلمانان از این کشور اخراج کرد.