kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۴۴۴
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۴

کوتاه از ایران


پرداخت تسهیلات به گردشگری
شهرکرد- ایرنا: معاون امور مجلس، حقوقی و امور استان‌های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور گفت: با هماهنگی انجام شده، صندوق توسعه ملی به طرح‌های صنعت گردشگری تسهیلات پرداخت می‌کند.
اسدالله درویش امیری افزود: تسهیلات صندوق توسعه ملی به طرح‌هایی در زمینه صنعت گردشگری یا صنایع دستی پرداخت می‌شود که آن طرح‌ها حداقل 40 درصد پیشرفت فیزیکی داشته باشد.
وی ادامه داد: طرح‌های سرمایه‌گذاران در صنعت گردشگری با پیشرفت اجرایی بالای 40 درصد شناسایی و به بانک‌های عامل معرفی شده است که براساس آخرین آمار، این طرح‌ها در مجموع 540 میلیارد تومان برای تکمیل نیاز دارد.
درویش امیری تاکید کرد: سقف تسهیلاتی که به سرمایه‌گذاران پرداخت می‌شود 60 تا 70 درصد از کل اعتبارپیش‌بینی شده برای طرح است و براساس ضوابط صندوق توسعه ملی، زمین طرح جزء آورده سرمایه‌گذار محسوب نمی‌شود.

افزایش صادرات کالا از کیش
کیش- واحد مرکزی خبر: صادرات کالا از منطقه آزاد کیش در بهار امسال دو برابر مدت مشابه پارسال بود. مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش گفت: این میزان کالا بیش از 9 میلیون دلار ارزش داشت و به کشورهای جنوبی خلیج‌فارس، جنوب‌ آسیا، عراق و کشورهای آفریقایی صادر شد.
علی‌اصغر مونسان افزود: این کالاها شامل کالاهای آرایشی، بهداشتی و دارویی و پزشکی بود. مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش گفت: میزان واردات مواد اولیه و ماشین‌آلات و تجهیزات به جزیره کیش هم در سه ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه پارسال 50 درصد افزایش داشت.

اجرای طرح بررسی بیماری‌های غیرواگیر
رشت- ایرنا: معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: سن امید به زندگی در مردان به 72 و در زنان به 73 سال رسیده است. دکتر رضا ملک‌زاده با اشاره به طرح مطالعه هم گروهی موسوم به «کوهورت» اظهار داشت: هدف از اجرای این طرح بررسی علل بروز بیماری‌های غیرواگیر و شیوع آن، تشخیص و پیشگیری از آن است. وی اضافه کرد: این طرح در 5 استان در حال اجرا است و بزودی عملیات اجرایی آن در گیلان شروع می‌شود.

افزایش ظرفیت تمتع
تبریز- ایرنا: رئیس سازمان حج و زیارت گفت: یک میلیون و 450 هزار نفر برای حج تمتع و 6 میلیون و 500 هزار نفر برای عمره مفرده در نوبت تشرف و زیارت هستند.
اوحدی گفت: با توجه به توسعه مسجدالحرام و وعده عربستان بر افزایش ظرفیت به دو برابر، بر این اساس سهمیه زایر 120 هزار نفر خواهد شد.
وی همچنین درخصوص نوبت عمره و تمتع گفت: در عمره مفرده اگر تا اولویت 400 که اعلام شده بود کاروان‌ها پر نشود، از اولویت 400 به بعد تا زمانی که ظرفیت کاروان‌های استان تکمیل بشود به صورت پلکانی دعوت به ثبت‌نام می‌شود.
اوحدی افزود: در حج تمتع امسال هم تا تاریخ بیستم دی سال 84 دعوت شدند که در بعضی استان‌ها کاروان‌ها تکمیل نشد.

بارگیری دومین کشتی
بندرعباس- ایرنا: مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان گفت: دومین کشتی خط کشتیرانی «ون‌های» که از جمله 20 خط کشتیرانی برتر دنیا است در بندر شانگهای چین  مشغول بارگیری بوده و تا اواخر مردادماه در بندر شهید رجایی پهلو خواهد گرفت.
«ابراهیم ایدنی»  با بیان اینکه با لغو تحریم‌های بندری، شاهد حضور مجدد خطوط کشتیرانی برتر دنیا در بندر شهید رجایی هستیم، افزود: اصلاحات ساختاری این بندر به عنوان بزرگترین بندر تجاری کشور انجام شده، سطح خدمات در این بندر افزایش یافته و به تبع آن شاهد افزایش تخلیه و بارگیری در این بندر هستیم.