kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۲۲۷۴
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۷

کوتاه از سراسر جهان


 
  لیبی
الجزیره: «صلاح النمروش»، معاون وزیر دفاع دولت وفاق ملی لیبی و «خلوصی آکار»، وزیر دفاع ترکیه، عصر روز جمعه توافق کردند برای ایجاد یک ارتش حرفه‌ای، مراکز آموزشی ایجاد کنند. صلاح النمروش جمعه شب گزارش داد که حمایت‌های ترکیه از دولت وفاق ملی در زمینه‌های نظامی و امنیتی و دفاعی ادامه دارد.
این در حالی است که «رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور ترکیه، در جمع خبرنگاران در استانبول تأکید کرد که کشورش با اراده و پافشاری تمام، به همکاری با دولت مشروع لیبی ادامه می‌دهد. اردوغان گفت: وزیر دفاع ما با هدف تداوم همکاری‌های موجود، به لیبی سفر کرده است.
لبنان
باشگاه خبرنگاران جوان: معترضان لبنانی یکی از وزرای کابینه را که به همراه هیئت وزارتی عراقی به یکی از رستوران‌ها در بیروت رفته بود، محاصره کردند. معترضان با حمله لفظی به وزیر لبنانی، هیئت عراقی را هم وادار کردند تا از رستوران خارج شوند.
رسانه‌های سعودی، از جمله شبکه‌های «العربیه» و «الحدث» به طور گسترده از این اقدام معترضان حمایت کردند. این امر نشان می‌دهد که آنها مخالف همکاری‌های اقتصادی بین لبنان و عراق هستند. گفتنی است، چند وقتی است که لبنان درگیر آشوب‌های داخلی است. انگیزه این اعتراضات ابتدا، معیشتی بوده است، اما با تحریک‌های خارجی، این اعتراضات مسالمت‌آمیز، به آشوب مبدل شد.
سومالی
فارس: دو شهر بزرگ سومالی دیروز بر اثر انفجار بمب، لرزید. به گفته مقامات سومالی، یک بمب‌گذار انتحاری، خودروی حامل بمب را نزدیک بندر «موگادیشو» منفجر کرد. در حومه شهر «بایدو» نیز تروریست‌ها یک مین زمینی را در رستورانی منفجر کردند، و بر اثر این انفجار، چهار نفر جان باختند.
تا عصر دیروز هیچ گروهی مسئولیت این حملات تروریستی را برعهده نگرفت، اما گروه تروریستی الشباب وابسته به القاعده، سابقه چنین حملاتی را در موگادیشو دارد. الشباب اغلب با حملات انتحاری، پایتخت سومالی را هدف قرار می‌دهد.
تونس
آناتولی: دفتر پارلمان تونس با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد، پارلمان لایحه پیشنهادی حزبِ «قانون اساسی آزاد» در نشست عمومی درباره تروریستی خواندن گروه اخوان المسلمین را رد کرد. در بیانیه پارلمان تونس آمده است که دفتر پارلمان پیش‌نویس لایحه مذکور را با هدف تروریستی خواندن اخوان المسلمین مورد بررسی قرار‌داده و تصمیم گرفته است که آن را به مجمع عمومی ارجاع ندهد.
عناصر حزب قانون اساسی آزاد (با ۱۶ نماینده)، به دولت «زین العابدین بن علی»، رئیس‌جمهور مخلوع تونس، وابستگی داشته‌اند.
سودان
ایسنا: صدها تن از ساکنان شهرک «نیرتتی» در مرکز دارفور سودان که از سال ۲۰۰۳ نا آرام است، برای چهارمین روز متوالی دست به اعتصاب زده و خواستار برقراری امنیت در این شهرک شدند. نخست‌وزیر این کشور نیز هیئتی را برای پاسخگویی به مطالبات آنها روانه کرد.
این اعتصاب پس از وقوع حوادث قتل و غارت کشاورزان در جریان کارشان در زمین‌های کشاورزی خود صورت گرفت. عبدالله حمدوک، نخست‌وزیر سودان، که از اعزام یک هیئت دولتی برای پاسخ به مطالبات خبر داده، در توئیتی نوشته است: «مطالبات اهالی شهرک نیرتتی در دارفور عادلانه است. هیئتی را برای دیدار با اعتصاب کنندگان و همکاری در جهت تحقق مطالبات آنها برای تضمین امنیت و ثبات منطقه فرستادم.»