kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۲۲۶۷
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۹

افزایش نوسانات در بازار ارز و سکه

روز گذشته قیمت دلار با افزایش حدود دو هزار تومانی به آستانه 21 هزار تومان و قیمت سکه نیز با رشد خیره‌کننده‌ای به مرز 10 میلیون تومان رسید!

 
سرویس اقتصادی-  

در نخستین روز هفته جاری قیمت دلار به طور محسوسی افزایش یافت و با عبور از سقف روانی 20 هزار تومان، به آستانه 21 هزار تومان رسید! این در حالی است که روز پایانی هفته گذشته قیمت دلار تقریبا 18 هزار و 900تومان بود، یعنی تنها در یک روز، قیمت دلار با افزایشی چشمگیر، حدود دو هزار تومان گران شد!
اگر بخواهیم این روند را از ابتدای سال جاری - یعنی کمتر از چهار ماه قبل-  بررسی کنیم متوجه می‌شویم که نرخ ارز در این مدت حدود پنج هزار تومان گران شده؛ به سخن دیگر، افزایش پنج هزار تومانی نرخ ارز نشان می‌دهد که ارزش پول ملی در سه ماه و نیم گذشته بیش از 32 درصد کاهش یافته است!
همان‌طور که انتظار می‌رفت گرانی بازار ارز به بازار سکه نیز سرایت کرد، به طوری که حتی می‌توان گفت به دلیل افزایش‌هایی که در قیمت اونس جهانی پدید آمد، قیمت سکه بیشتر از دلار رشد کرده است؛ کما اینکه تنها روز گذشته، قیمت سکه حدود 600 هزار تومان افزایش یافت و با عبور از 9 میلیون و 980 هزار تومان، به مرز 10 میلیون تومان رسید!
رشد 70 درصدی قیمت سکه در کمتر از 4 ماه!
اگر این مقایسه را نسبت به اول تیر انجام دهیم می‌بینیم که قیمت سکه تنها در حدود 10 روز یک میلیون و 800 هزار تومان و اگر این مقایسه را نسبت به ابتدای سال انجام دهیم می‌بینیم که قیمت سکه حدود سه میلیون و 700 هزار تومان رشد کرده است! یعنی در سه ماه و نیم گذشته قیمت سکه نزدیک 70 درصد رشد کرده است!
تمام این آمارها در شرایطی که روند افزایشی قیمت سکه و ارز از اواسط بهمن ماه آغاز شده بود و اگر نرخ پایه را آن زمان در نظر بگیریم، متوجه رشدهای بالاتری می‌شویم. متأسفانه آمارهای رسمی ‌جدید بانک مرکزی حاکی از رشد بالای نقدینگی و پایه پولی در سه ماه نخست 99 بوده است، آمارها نشان می‌دهد هر دو شاخص حدود هشت درصد رشد کرده‌اند که در صورت ادامه این روند در ماه‌های پایانی سال، رشد نقدینگی افزایش محسوسی خواهد داشت؛ ثمره آن هم طبعا افزایش مجدد تورم خواهد بود.  
تلاش بانک مرکزی برای کنترل نقدینگی و تورم
با توجه به تغییراتی که در کل‌های پولی ایجاد شده، می‌توان گفت افزایش حجم پول نگرانی بیشتری ایجاد می‌کند تا نبود عرضه در بازار ارز، چراکه مبدا بی‌ارزش شدن پول، تورم است؛ ضمن اینکه در روز‌های اخیر کمابیش عرضه‌هایی صورت گرفته اما کارساز نبوده است، چنان‌که تنها در دهم تیر ماه 100 میلیون دلار به بازار تزریق شد اما نتیجه‌ای نداشت.
با این حال، رئیس کل بانک مرکزی اخیرا در صفحه خود در فضای مجازی اعلام کرده: حجم نقدینگى موجود و حتى رشد کنونى آن، نمی‌تواند موجب آن تورم بالایی بشود که پیش‌بینی می‌کنند، چرا که بخشی از همین نقدینگی موجود، برای تامین کسری بودجه استفاده خواهد شد.
البته در روزهای اخیر اقداماتی هم برای کنترل نقدینگی صورت گرفته، چنان‌که بانک مرکزی نرخ سود سپرده‌گذاری بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی نزد بانک مرکزی را با یک واحد درصد افزایش، ۱۳ درصد تعیین کرد، این تصمیم با هدف کاهش دامنه دالان نرخ سود و هدایت نرخ تورم به سمت نرخ تورم هدف اتخاذ شده است.
ناهماهنگی بانک مرکزی و صرافی در ارائه خدمات ارزی
در همین زمینه، خبرگزاری تسنیم گزارش داده: درحالی بانک مرکزی در روزهای اخیر از مجازشدن ارائه خدمات ارزی به صرافی‌های آزاد توسط بانک‌ها خبر داد که صرافی‌ها می‌گویند این دستور بانک مرکزی عملیاتی نشده و بانک‌ها هم اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند. پیش از موافقت بانک مرکزی با فعالیت ارزی صرافی‌های غیربانکی تنها صرافی‌های بانکی امکان فعالیت در این زمینه را داشتند؛ اما حال با وجود موافقت بانک مرکزی همچنان روند فعالیت به‌صورت قبل است و هنوز صرافی‌های غیربانکی نتوانستند از این خدمات بهره‌مند شوند.